Ви є тут

Нормотворчість представницьких органів місцевого самоврядування в Україні

Автор: 
Барський Вадим Рудольфович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U002385
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НОРМОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРЕДСТАВНИЦЬКИХ
ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
2.1. Інституційне забезпечення нормотворчої діяльності представницьких органів
місцевого самоврядування
Істотне значення для нормотворчої діяльності представницького органу місцевого
самоврядування має тип його внутрішньої організації. Закон про місцеве
самоврядування передбачає різні типи внутрішньої організації представницьких
органів місцевого самоврядування. При цьому закон визначає внутрішню
організацію місцевих рад взагалі. Більш докладно вона визначається в актах
самої місцевої ради – регламентах, положеннях про постійні комісії та ін.
Особливості внутрішньої організації кожної місцевої ради визначаються її місцем
у системі місцевого самоврядування. Тип внутрішньої організації
представницького органу місцевого самоврядування відрізняється за такими
параметрами: правовий статус особи, що головує на пленарних засіданнях
представницького органу місцевого самоврядування; правовий статус і склад
внутрішніх робочих органів представницького органу місцевого самоврядування;
кількість депутатів представницького органу місцевого самоврядування і режим
їхньої роботи.
Закон про місцеве самоврядування передбачає два варіанти вирішення питання про
статус особи, яка головує на пленарних засіданнях ради. В обласній, районній,
районній у місті раді головує на пленарних засіданнях голова ради (п. 10
ст. 46, п. 1 ч. 6 ст. 55). На засіданнях сільської, селищної, міської ради
головує відповідний голова (п. 8 ч. 3 ст. 42), а у випадках, передбачених
законом, секретар ради (п. 10 ст. 46). Незважаючи на зовнішню подібність
становища осіб, що головують на пленарних засіданнях місцевих рад, принципи, за
якими будуються їхні взаємини з представницьким органом, значно відрізняються.
Голова районної, обласної, районної у місті ради обирається відповідною радою з
числа її депутатів у межах строку повноважень ради і працює в раді на постійній
основі. У своїй діяльності голова ради є підзвітним раді і може бути звільнений
з посади радою, якщо за його звільнення проголосувало не менш як дві третини
депутатів від загального складу ради. Питання про звільнення голови ради може
бути внесено на розгляд за вимогою не менше як третини депутатів від загального
складу ради.
Закон про місцеве самоврядування наділяє голову районної, обласної, районної у
місті ради повноваженнями, що дозволяють йому впливати на нормотворчу
діяльність відповідної ради. Голова районної, обласної, районної у місті ради:
скликає сесії ради, повідомляє депутатам і доводить до відома населення
інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається
внести на розгляд ради, веде засідання ради (ч. 1 п. 6 ст. 55); забезпечує
підготовку сесій ради і питань, що вносяться на її розгляд, доведення рішень
ради до виконавців, організує контроль за їхнім виконанням (ч. 2 п. 6 ст. 55);
координує діяльність постійних комісій ради, дає їм доручення, сприяє
організації виконання їх рекомендацій (ч. 5 п. 6 ст. 55); організовує роботу
президії (колегії) ради (ч. 8 п. 6 ст. 55); підписує рішення ради (ч. 12 п. 6
ст. 55); забезпечує гласність у роботі ради та її органів, обговорення
громадянами проектів рішень ради, важливих питань місцевого значення, вивчення
суспільної думки, оприлюднює рішення ради (ч. 14 п. 6 ст. 55).
У разі відсутності голови ради або неможливості виконання ним своїх обов’язків
його повноваження здійснює заступник голови відповідної ради (п. 3 ст. 56). Він
обирається відповідною радою у межах строку її повноважень із числа депутатів
цієї ради і здійснює свої повноваження до обрання заступника голови ради нового
скликання. Заступника голови ради може бути достроково звільнено з посади за
рішенням ради. Питання про його звільнення може бути внесено на розгляд ради за
вимогою не менш як третини депутатів від загального складу ради чи голови ради.
Заступник голови ради працює в раді на постійній основі.
На відміну від голови місцевої ради сільський, селищний, міський голова не є
депутатом представницького органу місцевого самоврядування. За діючим
законодавством він обирається територіальною громадою на основі загального,
рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на чотири
роки. Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути
достроково припинені за рішенням місцевого референдуму чи місцевої ради,
прийнятому шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів
депутатів від загального складу ради. Сільський, селищний, міський голова не
тільки головує на пленарних засіданнях відповідної місцевої ради, він також
володіє іншими повноваженнями, що дозволяють йому активно впливати на
нормотворчу діяльність ради. Згідно з Законом про місцеве самоврядування
сільський, селищний, міський голова: скликає сесії ради, вносить пропозиції і
формує порядок денний сесії ради, головує на її пленарних засіданнях (п. 8.
ч. 3 ст. 42); бере участь у голосуванні з питань порядку денного (п. 2 ст. 59);
підписує рішення місцевої ради (п. 3 ч. 3 ст. 42); у п’ятиденний строк з
моменту прийняття рішення може зупинити це рішення і внести його на повторний
розгляд відповідної ради з обґрунтуванням зауважень (ч. 4 ст. 59).
Внутрішня організація представницьких органів місцевого самоврядування
відрізняється наявністю президій (колегій) в обласних, районних, Київській
міській радах, та їхньою відсутністю в сільських, селищних, міських, районних у
містах радах.
Президія (колегія) обласної, районної, Київської міської ради є дорадчим
органом ради. До її складу входять: