Ви є тут

Соціальна робота в органах внутрішніх справ: соціологічний аналіз

Автор: 
Гузьман Олена Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U002937
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Оцінка стану соціальної роботи в органах внутрішніх справ та її удосконалення
2.1. Система показників для оцінювання соціальної роботи в органах внутрішніх
справ
Важливою умовою становлення і розвитку соціальної роботи, як особливої
діяльності в організації, виступає можливість оцінки її стану. Визначення
шляхів удосконалення соціальної роботи з персоналом організації потребує, перш
за все, знаходження певних її показників, на основі яких можна робити висновки
про результати цієї роботи. Як вид діяльності соціальна робота має певний
результат, за яким оцінюються дії спеціалістів стосовно перетворення
соціального об’єкта. Однією з найважливіших оцінок одержаного результату є
ефективність [117, с. 89]. В залежності від роду діяльності поняття
ефективності визначається по-різному. В економіці – це співвідношення
результатів та затрат, тобто чим краще результат і менше затрат, тим вище
ефективність. У медицині – наближення до норми стану здоров’я пацієнта в ході
лікування. В психології – ступінь реалізації духовно-моральних ідеалів. В
кожному з цих визначень присутні обов’язкові елементи: мета, результат,
затрати, загальноприйнята норма (або певний ідеал).
Головними елементами у наведеному переліку виступають мета і результат. Вони є
початком і завершенням діяльності відповідно. Співвідношення мети і результату
дає уявлення про ефективність діяльності. Ефективність – це сутність того, якою
мірою реалізована мета. Завершальним проявом цієї міри виступає результат: він
співпадає з метою тією чи іншою мірою. Крім мети і результату важливим
елементом ефективності будь-якої діяльності виступають її ресурси.
Різноманітність і доступність ресурсів, які можна залучити в ході діяльності,
полегшують досягнення певної мети. Таким чином, у загальному визначенні
ефективність соціальної роботи може бути розглянута як відношення отриманих
результатів до означених раніше цілей при можливості раціонального використання
ресурсів [118, с. 213].
Сутність ефективності соціальної роботи з персоналом організації виражається у
здатності цілісної системи (або її окремих елементів) позитивно реагувати і
відповідати на запити, потреби персоналу, перш за все, соціально – проблемної
його частини. Тому поняття ефективності соціальної роботи можна сформулювати
наступним чином – це максимально можливе у даних умовах досягнення цілей щодо
задоволення соціальних потреб об’єкта (персоналу організації) при оптимальних
затратах. Тут необхідно говорити про необхідність здійснення у тому чи іншому
вигляді порівняльного аналізу, в ході якого співвідносяться новітні дані про
стан об’єкта соціальної підтримки з інформацією, що була отримана раніше. Це
дозволяє порівняти кількісну та якісну оцінку теперішнього і попереднього стану
на відповідній ділянці соціальної роботи та зробити відповідні висновки про
міру її ефективності [119, с.101].
Однією з найважливіших умов вдосконалення організації соціальної роботи є
використання базової інформації, яка об’єктивно відображає стан всієї системи
соціальної роботи та її елементів. Роль інструменту для отримання такої
інформації виконує система критеріїв і показників ефективності соціальної
роботи, яка повинна містити дані про об’єкт, послуги, що йому надаються, та їх
результати. Тому у дослідженні проблем ефективності соціальної роботи важливе
місце займає питання про сутність критеріїв і показників ефективності.
В науковій літературі поняття «критерій» визначається як відмітна ознака, що
об’єктивно відображає стан того чи іншого процесу, явища, об’єкта чи суб’єкта
[120, с. 69]. При цьому слід зазначити, що критеріями можуть бути не будь-які
ознаки стану соціальної роботи, а лише ті, що відповідають певним вимогам. Перш
за все, вони повинні бути об’єктивними, тобто, відображати не випадкові, а
суттєві ознаки, які здатні повторюватися. Вони повинні бути також необхідними і
достатніми, бути еталоном виміру для оцінки результатів діяльності, містити
кількісну та якісну інформацію про функціонування системи.
На сьогоднішній день не існує єдиного погляду на визначення структури
критеріїв і показників соціальної роботи у загальному розумінні. Особливість
задач оцінювання у кожному конкретному випадку обов’язково має враховуватися
дослідником і отримувати специфічно відображення у структурі критеріїв [121, с.
16-22]. Головне, що відрізняє соціальну роботу від інших видів соціальної
діяльності – її спрямованість на відродження людської гідності; втручання у
соціальне середовище з метою подолання деривації та деструкції; здійснення
інтеграції соціальних, соціокультурних, психологічних і фізичних впливів на
особистість; забезпечення гармонійних відносин між людиною і середовищем;
адекватне соціально-психологічне функціонування людини у різних ситуаціях і
середовищах [122, с. 7].
Ефективність діяльності спеціалістів з соціальної роботи може визначатися на
основі як загальних, так і специфічних критеріїв. Загальні критерії
ефективності соціальної роботи служать для оцінки її ефективності в цілому
(наприклад, для оцінки загальної ефективності соціальної роботи в органах
внутрішніх справ). Специфічні критерії доцільно застосовувати для оцінки
основних напрямків, форм і методів соціальної роботи з різноманітними
категоріями персоналу організації (наприклад, оцінка соціальної роботи з
сім’ями загиблих працівників ОВС або з молодими працівниками, що адаптуються до
професійної діяльності).
Критерії та показники ефективності здійснення соціальної роботи в такій
організації, як ОВС, можуть бути застосовані на різних рівнях соціологічного
аналізу:
1) макрорівні (на рі