Ви є тут

Тактична підготовка плавців різного рівня майстерності.

Автор: 
Озерова Ольга Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U005090
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Для вирішення завдань, поставлених у дисертаційній роботі, були використані
наступні методи дослідження:
вивчення і аналіз літературних джерел;
узагальнення досвіду окремих сторін підготовки кваліфікованих спортсменів;
педагогічні спостереження;
педагогічний експеримент в умовах тренувань і змагань;
педагогічні контрольні тести для оцінки рівня техніко-тактичної підготовленості
плавців та визначення рівня фізичної підготовленості та функціональних
можливостей плавців;
методи математичної статистики.
інструментальні методи – пристрої для виміру швидкості долання плавцями окремих
відрізків дистанцій.
2.1.1. Вивчення і аналіз літературних джерел
Вивчення вітчизняних та зарубіжних джерел літератури дозволило виявити стан
питань тактичної підготовленості кваліфікованих плавців, набути уявлення про
концепції, що склалися в теорії і практиці спортивного плавання, стосовно даної
проблеми; а також теоретично обґрунтувати обрані в роботі напрямки і правильно
обговорити результати педагогічного експерименту.
З проблеми розвитку тактичної підготовленості та її подальшого удосконалення
відповідно до дистанційної спеціалізації плавців, рівня їхньої майстерності та
індивідуальних особливостей існує дуже мало науково-дослідних робіт, тому і
увага цим питанням приділяється недостатньо у процесі спортивного тренування.
У зв’язку з цим, вивчалася та аналізувалася спеціальна науково-методична
література, були розглянуті методичні розробки, посібники та статті з питань
визначення та підвищення рівня тактичної підготовленості плавців різної
дистанційної спеціалізації та кваліфікації; вивчені основні положення з питань
моделювання змагальної діяльності; розглянуті різні тактичні варіанти, дії та
прийоми, що використовуються спортсменами під час змагань; аналізувалися роботи
з різних педагогічних, фізіологічних, біохімічних та інших аспектів
учбово-тренувального процесу. Найбільш актуальні з цих робіт наведені у списку
використаних джерел.
2.1.2. Узагальнення досвіду окремих сторін
підготовки кваліфікованих плавців
Вивчення і узагальнення досвіду окремих сторін підготовки кваліфікованих
спортсменів дозволило виявити та співставити різні точки зору, методичні
прийоми та значення їхнього впливу на сприйняття, розуміння та засвоєння
тактичних знань і умінь серед плавців різної кваліфікації та спеціалізації; а
також позитивні моменти, які ми намагалися використати під час організації та
проведення педагогічного експерименту. Аналізувалася доступна документація
тренерів та викладачів вищих навчальних закладів з планування, змісту та
методики проведення тренувань серед плавців різного рівня майстерності.
2.1.3. Педагогічні спостереження
Педагогічні спостереження мали за мету оцінити рівень тактичної підготовленості
плавців різної дистанційної спеціалізації та кваліфікації, а також визначити
загальний обсяг знань і умінь, що використовується ними у змагальній діяльності
та на тренуваннях; простежити залежність змагального досвіду кожного спортсмена
та їх психологічних якостей на стиль поведінки у процесі тренувань і змагань,
який передбачає демонстрацію тактичних прийомів і дій, здатність вибрати
тактичний варіант у відповідності до дистанційної спеціалізації, змагальної
ситуації тощо.
Були виявлені недоліки у процесі підготовки плавців (недостатність уваги, що
приділяється тактичній підготовці на різних етапах багаторічного удосконалення
і, особливо, на заключних етапах – 4-5 етапи).
Педагогічні спостереження проводилися в умовах учбово-тренувальних занять, на
змаганнях та під час експериментальної частини дослідження. Предметом
спостережень були не тільки техніка дій і прийомів, яку демонстрували
спортсмени на окремих відрізках і на дистанції в цілому, швидкість,
зареєстрована під час виконання цих завдань, але й обсяг тактичних знань і
умінь, здобутий плавцями під час експериментального дослідження; рівень їхнього
сприйняття, усвідомлення та реалізації; уміння правильно і доцільно
реалізовувати під час змагань.
2.1.4. Педагогічний експеримент
Педагогічний експеримент був основним методом даного дослідження. Він служив
накопиченню фактичного матеріалу в природних умовах спортивного тренування
плавців різного рівня майстерності, а також об’єктивної перевірці наших
припущень, методичних прийомів і рекомендацій. У процесі педагогічного
експерименту вирішувалися основні завдання досліджень, яке було поділено на 5
етапів: попередній, порівняльний, змагальний, накопичувальний і допоміжний.
Попередній етап передбачав визначення параметрів заданої роботи для спортсменів
різного рівня підготовленості під час тренувального процесу.
Порівняльний етап вирішував завдання щодо визначення характеру впливів
зовнішніх умов на систему рішень та дій спортсменів різної спеціалізації і
кваліфікації.
Завданням змагального етапу було виявити рівень теоретичних знань з питань
тактичної підготовки плавців, а також їхню практичну реалізацію; тобто
аналізувалася раціональна та цілеспрямована поведінка спортсменів під час
змагань.
Накопичуваний етап вирішував завдання використання запропонованої комплексної
методики на практиці з урахуванням індивідуальних особливостей спортсменів,
дистанційної спеціалізації та рівня їхньої підготовленості у вигляді
педагогічного контролю.
Допоміжний етап був використаний для аналізу результатів змагань і внесення
корективів у запропоновану методику підвищення рівня тактичної підготовленості
плавців різного рівня майстерності.
2.1.5. Педагогічні контрольні тести для оцінки рівня
техніко-тактичної та фізичної підготовленост