Ви є тут

Організаційно-педагогічні заклади оцінювання управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів.

Автор: 
Пархоменко Ірина Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001177
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СИСТЕМА ОЦІНЮВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ НА ДЕРЖАВНО-ГРОМАДСЬКИХ ЗАСАДАХ РАЙОННИМ УПРАВЛІННЯМ ОСВІТИ
2.1. Теоретичне обґрунтування системи оцінювання управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів на державно-громадських засадах

На підставі теоретичного аналізу наукових джерел з управлінської діяльності керівників ЗНЗ та контролю за нею нами запропонована модель системи її оцінювання, яка може застосовуватися при різних видах атестації.
Застосування методу моделювання дало можливість систематизувати знання про процес оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ і описати його ?5; 194; 196; 237?.
Методологічною основою моделювання процесу оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ є тенденції соціально-економічного і політичного розвитку країни, зміна сучасного законодавства про освіту, концептуальні підходи до реформування загальної середньої освіти, децентралізація місцевої влади відповідно до положень законодавства про місцеве самоврядування.
Система оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ ґрунтується на таких засадах:
- оцінювання зорієнтоване на застосування принципів демократичного суспільства, які реалізуються через активне залучення громадськості до його;
- оцінювання зорієнтоване на подальше зростання управлінської компетентності керівників ЗНЗ, на виявлення і розкриття їх потенціалу, а не лише на фіксацію фактів чи подій, які вже відбулися;
- оцінювання є суб'єкт-суб'єктним процесом, в якому всі учасники беруть активну участь і впливають на його результат;
- оцінювання базується на основних принципах ринкової економіки, якими передбачено диференційовану оплату праці відповідно до встановлених показників якості роботи керівника ЗНЗ;
- при організації оцінювання враховуються реальні кадрові і фінансові можливості органів місцевого самоврядування;
- оцінювання є процесом будь-якої форми контролю, у т.ч. атестації.
Розглянемо детальніше систему оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ районним управлінням освіти на державно-громадських засадах, яка має три складові: концептуальну, змістову і технологічну (рис. 2.1).

Рис. 2.1. Система оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ на державно-громадських засадах

Як показано на рис. 2.1, концептуальна складова розробленої нами системи розкриває цілі, наукові підходи, принципи претендентського, кадрового і кваліфікаційного оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ; змістова - основні функції, види, рівні, умови і критерії оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ; технологічна - технології визначення готовності до діяльності на посаді керівника, встановлення відповідності займаній посаді і кваліфікаційної категорії, стимулювання керівників ЗНЗ за результатами оцінювання їх управлінської діяльності та відбору експертів.
Цілі оцінювання є "важливим методологічним компонентом теорії пріоритетів, які визначаються за умов виявлення суперечностей між зростанням потреб суб'єктів управління і можливостями для їх задоволення; це те, заради чого встановлюються пріоритети" [66, с. 217]. Вони диктуються елементами системи освіти району, до якої входить і ЗНЗ, взаємодією між ними та процесами їх розвитку. При цьому обов'язково враховується фактор зовнішнього середовища - стан соціально-економічного розвитку району та розвитку громадського самоврядування, які безпосередньо чи опосередковано впливають на процеси оцінювання.

Рис. 2.2. Цілі оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ

Як бачимо з рис. 2.2, у розробленій нами моделі системи оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ виділено дві групи цілей: адміністративні й управлінські. У нашій моделі ми не виділяємо окремо інформаційну ціль, оскільки вважаємо її невід'ємною складовою адміністративних і управлінських цілей.
Управлінські цілі полягають передбачають визначення творчого потенціалу керівників ЗНЗ, можливостей їх подальшого професійного розвитку; виявлення причин, що заважають ефективному управлінню ЗНЗ, та перспективних працівників; формування стратегічних і тактичних завдань розвитку управлінських компетентностей керівників, діяльність яких оцінювалася, та працівників районного управління освіти, які виконують контролюючі функції.
Адміністративні цілі передбачають виявлення: відповідності керівників ЗНЗ висунутим до них вимогам, рівня дотримання норм законодавства про працю і освіту, якості реалізації державної освітньої політики, рівня якості виконання ними посадових обов'язків, відповідності кваліфікаційній категорії, психолого-педагогічної готовності до діяльності на посаді.
Досягнення адміністративних і управлінських цілей можливе за умов забезпечення прямого і зворотного зв'язку для обміну інформацією між усіма учасниками цього процесу.
Пріоритетними науковими підходами до оцінювання управлінської діяльності керівників ЗНЗ є функціонально-компетентнісний, державно-громадський та гуманістичний.
Функціонально-компетентнісний підхід дав можливість побудувати структуру оцінювання, в основі якої лежить класифікація функцій управлінської діяльності керівників ЗНЗ за основними напрямами базового стандарту професійної діяльності директора школи; визначитися з результатом оцінювання та рівнем компетентності керівника.
Державно-громадський підхід в оцінюванні управлінської діяльності керівників ЗНЗ є інтегративним поєднанням державного і громадського підходів. Державний - базується на нормативно-правовій базі, зокрема положеннях, наказах, графіках проведення процесу оцінювання, формах документів, що створюють його регуляторний механізм з урахуванням особливостей видів оцінювання, який реалізується працівниками державних органів управління освітою. Державний підхід забезпечує