Ви є тут

Технологія навчання гри в баскетбол учнів загальноосвітньої школи.

Автор: 
Максимів Галина Зиновіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001413
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Для досягнення мети і вирішення поставлених завдань дисертаційного дослідження були використані такі методи дослідження:
* Теоретичний аналіз та узагальнення наукових та методичних джерел;
* Фізіологічні методи;
* Педагогічне тестування;
* Педагогічні спостереження;
* Опитування у вигляді анкетувань, бесід, інтерв'ю та експертних оцінок;
* Психологічні методи;
* Педагогічний експеримент;
* Методи математичної статистики.
Теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичних джерел
Вивчення наукової літератури з теорії і методики фізичного виховання, фізіології, педагогіки і психології, баскетболу дало можливість виділити проблему формування і використання нових технологій навчання в процесі фізичного виховання учнів загальноосвітніх шкіл, виявити невирішені питання щодо визначення сприятливого віку початку навчання баскетболу в загальноосвітній школі та процедури формування технології навчання баскетболу, визначити наукову задачу власних досліджень. Аналіз наукових джерел дозволив розкрити зміст понять - "педагогічна технологія" та "технологія навчання", "уміння учнів грати в баскетбол", "технологічна схема"; розробити і впровадити технологію навчання гри в баскетбол учнів загальноосвітньої школи. Значну увагу приділяли особливостям методики навчання прийомів баскетболу та гри в цілому. Для виявлення можливого впливу занять баскетболом на фізичний стан, пізнавальні процеси школярів, вивчали літературу з фізіології та психології.
Аналіз науково-методичної літератури дав можливість отримати інформацію про стан проблеми, що вивчається, та визначити актуальність нашого дослідження.
На основі аналізу і узагальнення літературних джерел були визначені об'єкт, предмет, сформульовані мета і завдання дослідження, розроблено структуру експериментального дослідження.

Фізіологічні методи
Для оцінки фізичного стану людей різного віку використовують різноманітні показники і тести, які дозволяють в комплексі оцінити стан соматичного здоров'я, фізичний розвиток і працездатність. В нашому дослідженні використовувалися діагностичні підходи, викладені в роботах Г.Л.Апанасенка [3; 4], С.Б.Тіхвінського з співав.[57], Т.Ю.Круцевич [94; 95], В.Г.Ареф'єва [5] Л.П. Сергієнка [170].
Рівень соматичного здоров'я визначали за методикою Г.Л.Апанасенка [4], для чого вимірювали такі показники: ЖЄЛ (мл), ЧСС (уд/хв.) у стані спокою та після навантажень, АТ (мм.рт.ст.), масу тіла (кг), довжину тіла (см), динамометрію кисті (кг).
Довжина тіла вимірювалась зростоміром. Для визначення маси тіла використовували медичну вагу. ЖЄЛ вимірювали за допомогою спірометра. Сила м'язів кисті вимірювалася дитячим ручним динамометром. Артеріальний тиск вимірювали аускультативним методом С.К.Короткова на плечовій артерії за допомогою тонометра. Частоту серцевих скорочень визначали пальпаторним методом.
Для проби Руф'є (ПР) вимірювали ЧСС обстежуваного за 15с у положенні сидячи після 5хв відпочинку (Р1), потім обстежуваний виконував 30 глибоких присідань, піднімаючи руки вперед за 45с і зразу ж сідав на стілець. Підраховувалось ЧСС за перші 15с після навантаження (Р2), потім в останні 15с першої хвилини після навантаження (Р3).
, у.о.

Індекс Робінсона обчислювали за формулою:
ІР=ЧСС?АТсист/100, ум. од.;
Розрахунок життєвого індексу обчислювали за формулою:
ЖІ=ЖЄЛ/МТ,
де МТ - маса тіла, кг.
Розрахунок силового індексу обчислювався за формулою:
СІ = сила кисті/маса тіла ?100%.
Всі перераховані показники оцінювали у балах, а їхню суму порівнювали зі шкалою оцінки результатів тестування (табл. 2.1), і в такий спосіб, отримували загальну оцінку рівня фізичного здоров'я шестикласників.
Таблиця 2.1.
Експрес-оцінка соматичного здоров'я школярів у віці 7-16 років за Г.Л.Апанасенком
ПоказникХлопціДівчатаНизь-кийНище
сере-
дньогоСере-
днійВище
сере-
дньогоВисо-кийНизь-
кийНище
сере-
дньогоСере-
днійВище
сере-
дньогоВисо-кийЖиттєвий індекс
Бал50
051-55
156-65
266-75
376
445
046-50
151-60
261-70
371
4Силовий показник
Бал45
046-50
151-60
261-65
366
440
041-15
146-50
251-55
356
4Індекс Робінсона
Бал96
086-95
176-85
271-85
370
496
086-95
176-85
271-75
370
4Відношення маси тіла довжині тіла*
-3
-2
-1
-3
-2
-1
0Індекс Руф'є, у.о.
Бал15
-610-14
-46-9
05-4
43
615
-610-14
-46-9
04-5
43
6Сума балів23-56-1011-121323-56-1011-1213 *Примітка. Відношення маси до довжини тіла визначали за спеціальними таблицями.
У школярів також визначали поле кольорової й силуетної чутливості ока. Поле зору визначали за допомогою настільного периметра, в якому на вертикальній штанзі прикріплена дуга, що крутиться навколо своєї осі на 360°. Разом з поворотом дуги повертається лімб, за допомогою якого встановлювався потрібний кут повороту. Обстежуваний сідав на стілець і клав підборіддя на підставку периметра. Висота підставки регулювалась гвинтом на стержні так, щоб нижній край орбіти ока знаходився на рівні дуги стержня. Ліве око закривали картонним екраном. Правим оком обстежуваний постійно дивився в центр дуги периметра (білий кружечок). Експериментатор встановлював дугу периметра в положення 0 градусів, і, починаючи від краю дуги, рівномірно, зі швидкістю не більше 2 см/хв пересував металеву мітку з кольоровим кружечком до центру дуги до тих пір поки в полі зору обстежуваного появлявся силует кружечка і він промовляв "силует". В цей момент визначали за поділками нанесеними на зворотному від обстежуваного боці дуги напрямок в градусах, під яким обстежуваний побачив силует і заносили його в таблицю. Експериментатор продовжував рухати металеву мітку до тих пір, поки обстежуваний чітко бачив колір мітки. Протоколіст фіксував положенн