Ви є тут

Управління якістю професійної діяльності викладачів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації.

Автор: 
Радченко Віктор Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001471
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МОДЕЛЬ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ВНЗ І-ІІ РІВНІВ АКРЕДИТАЦІЇЇ ТА ЇЇ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА
2.1. Теоретичне обґрунтування управління якістю професійної діяльності викладачів на засадах менеджменту і мотивації праці
У Національній доктрині розвитку освіти [90] визначено, що головні завдання управління процесом професійного зростання викладачів ВНЗ І-ІІ р.а. на сучасному етапі конкретизуються у: визначенні змісту мотивації професійної діяльності викладачів; поєднанні, взаємозв'язку, взаємодоповненні професійного й особистісного росту, мотивації неперервного саморозвитку; створенні умов для власної системи діяльності, в якій органічно поєднуються індивідуальні та нормативні вимоги; оптимізації педагогічної діяльності, отриманні позитивних результатів та забезпеченні ефективності роботи за умови мінімальних витрат часу та зусиль.
Розроблена нами модель управління якістю професійної діяльності викладачів ВНЗ І-ІІ р.а. дає можливість вирішити дві групи завдань: удосконалити процес професійного зростання викладачів; підвищити професійну компетентність керівників технікумів з менеджменту і мотивації праці [128]. Моделювання починається після того, як розроблено в ідеальному плані проект, коли виникає потреба в рефлексивному осмисленні запланованого змісту, форм, способів, реалізація яких може привести до бажаних результатів [59, С.40]. У теорії визначено такі основні функції моделювання, як: інтегративна (утримання цілісного задуму, встановлення зв'язків і взаємодії структурних компонентів); управлінська (забезпечення складних дій, які мають свою структуру з планування, організації, керівництва і контролю); трансляційна (створення зразків для трансляції розробленої моделі або її аспектів). Будь-яка модель являє собою абстраговане вираження сутності досліджуваного явища. В основі моделювання лежить теорія подібності, а модель виступає в якості наближеного аналога цього явища.
Ніяка модель не може бути розробленою без урахування таких складових, як сутнісно-змістова та формально-кількісна. У нашому дослідженні для підвищення якості діяльності викладачів ВНЗ І-ІІ р.а. та результативності навчально-виховного процесу розроблено модель, яка є абстрактним відображенням сутності досліджуваного явища.
Ми врахували дані основи моделювання і запропонували 3-х складову модель, яка включає концептуальну, змістову і технологічну складові та блоки (організаційно-концептуальний, функціональний, діагностико-аналітичний, результативно-діяльнісний), взаємопов'язані між собою та взаємообумовлені (див. рис. 2.1).
Концептуальна складова розробленої моделі розкриває організаційно-концептуальний блок і характеризується сукупністю цілей, завдань, наукових підходів і принципів управління, спрямованих на розвиток основних компонентів педагогічної діяльності викладачів, задоволення їхніх професійних потреб та інтересів, формування трудових мотивів, спрямованих на досягнення цілей закладу освіти; змістова - розкриває функціональний блок і характеризується чітким розподілом обов'язків між керівниками закладу освіти з оцінювання рівня професійної діяльності викладачів за її основними компонентами, модернізацією функцій керівника відділу кадрів, введенням центру діагностики й аналізу професійної діяльності викладачів, створенням постійнодіючих комісій стимулювання викладачів; технологічна - розкриває діагностико-аналітичний та результативно-діяльнісний блоки і характеризується розробкою і застосуванням технологій оцінювання якості професійної діяльності викладачів за її основними компонентами на кваліметричних засадах, їх матеріального і морального стимулювання за рівнями якості професійної діяльності і рівнями управління, визначення рівнів управління якістю професійної діяльності викладачів за умов задоволення їхніх професійних потреб та інтересів.

Рис. 2.1. Модель управління якістю діяльності викладачів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації
на засадах мотивації та менеджменту
Організаційно-концептуальний блок розробленої моделі розкриває сутність діяльності:
- керівника ВНЗ І-ІІ р.а., який приймає управлінські рішення, планує й організовує діяльність закладу освіти на задоволення потреб та інтересів викладачів; Функціональний блок розкриває діяльність:
- заступників керівника ВНЗ І-ІІ р.а. з навчальної, виховної, виробничої роботи, та завідувачів відділеннями, які обліковують і контролюють діяльність викладачів за її основними компонентами;
- голів комісій зі стимулювання діяльності викладачів (з преміювання та морального і матеріального стимулювання), які оцінюють діяльність викладачів і і стимулюють за результатами її виконання;
Діагностико-аналітичний блок розкриває діяльність:
- керівника центру діагностики й аналізу якості діяльності викладачів, новоствореного у структурі відділу кадрів, який здійснює моніторинг якості професійної діяльності викладачів;
- діяльність викладачів за їх основними компонентами;
Як бачимо з рис. 2.1, у розробленій нами моделі всі складові є взаємозалежними і взаємопов'язаними, як між собою, так і з внутрішніми компонентами (блоками), які, в свою чергу, складаються з відповідних елементів. В ній також розкривається зміст і технологія реалізації основних управлінських функцій керівника ВНЗ І-ІІ р.а. з управління якістю професійної діяльності викладачів.
Така модель є багатофункціональною і включає в себе:
- основні напрями розгляду проблеми управління якістю діяльності викладачів технікуму в ринкових умовах (концептуальна, змістова, технологічна);
- організаційні та психолого-педагогічні завдання, які реалізуються через моніторинг якості діяльності викладачів за основними видами (навчальна, виховна, організаційно-управлінська, громадсько-педагогічна, навчально-методична) з урахуванням їхніх професійних потреб, інтересів і мотивів;
- основні управлінські функції такі, як