Ви є тут

Засоби степ-аеробіки в системі урочних занять з фізичної культури дівчат 13-14 років.

Автор: 
Степанова Ірина Валеріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U003089
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
1. Аналіз та узагальнення літературних джерел.
2. Анкетування.
3. Антропометричні методи.
4. Методи оцінки фізичного здоров'я.
5. Педагогічне тестування.
6. Фізіологічні методи досліджень.
7. Методи оцінки статевої зрілості та соматотипу.
8. Педагогічний експеримент.
9. Методи математичної статистики.
2.1.1. Аналіз та узагальнення літературних джерел
Вивчення спеціальної літератури дозволило сформулювати проблему, визначити ступінь актуальності питань, які були розв'язані у ході дослідження, теоретично обґрунтувати мету та завдання роботи, проаналізувати з позиції даних, що є у літературі, результати, отримані у ході власних досліджень.
Аналіз та узагальнення літературних джерел здійснювалось з урахуванням багатоплановості проблеми, яка вивчалася. Аналізувалися фундаментальні праці з фізіології людини [214, 215, 219, 235], детально вивчалися роботи, які стосуються методів діагностики кількісного рівня здоров'я [9, 10, 218, 126], статевої зрілості дівчат [82, 118, 119]. Особливу увагу було надано публікаціям провідних у світі фахівців у галузі фізичного виховання підлітків [37, 39, 44, 55, 59, 67], пошуку нових напрямків фізкультурно-оздоровчих занять [6, 13, 90].
2.1.2. Анкетування
Анкетування проводилося нами з метою визначення соціального статусу дітей, інтересів, та їх ставлення до занять фізичною культурою, спортом та різноманітними видами оздоровчої фізичної культури (дод. Б).

2.1.3. Антропометричні методи
На підставі загальноприйнятих та рекомендованих авторами антропометричних методів досліджень [100, 128, 154, 203] визначали: масу (кг) та довжину тіла (см), окружність грудної клітки (ОГК) (см), динамометрію (кг).
Отримані результати порівнювалися з середньовіковими нормативами дівчат 13 та 14 років [127].
Метод антропометричних індексів. Хоча цей метод не дає можливості повною мірою характеризувати ті або інші дані, він дозволяє періодично виконувати орієнтовні оцінки змін пропорційності фізичного розвитку.
Масо-зростовий індекс Кетле розраховувався за формулою:
(г/см), (2.1) 2.1.4. Методи оцінки фізичного здоров'я
Оцінку здоров'я визначали як на популяційному (за показниками захворюваності), так і на індивідуальному (за допомогою кількісної експрес-оцінки рівня фізичного здоров'я) рівнях [142].
Показники захворюваності визначалися методом викопіювання з медичних карток школярів, медичних довідок про звільнення від уроків фізичної культури та журналів відвідування уроків. Визначалися такі показники:
- кількість захворювань за навчальний рік;
- тривалість кожного захворювання;
Аналізувалися медичні картки. Захворюваність оцінювалася за допомогою підрахунку числа днів, які були пропущені через хворобу за рік.
Оцінка рівня (фізичного) соматичного здоров'я визначалася згідно з методикою "Експрес-скринінгу рівня соматичного здоров'я дітей і підлітків" [8].
В основу методики кількісної експрес-оцінки рівня фізичного здоров'я покладені показники антропометрії (довжина тіла, маса тіла, життєва ємність легень (ЖЄЛ), кистьова динамометрія), а також стану серцево-судинної системи.
Критерієм резерву та економізації функцій серцево-судинної системи є показник індексу Руф'є та "подвійний добуток" у спокої (індекс Робінсона). Критерієм резерву функції зовнішнього подиху є життєвий індекс, м'язової системи - силовий індекс.
Індекс Руф'є. Для проведення проби вимірювали пульс випробуваного за 15с (Р1) у положенні сидячи, потім протягом 45с обстежуваний виконував 30 присідань, виносячи руки вперед. Після виконаного навантаження у положенні сидячи підраховували пульс за перші 15с (Р2) та останні 15с (Р3) першої хвилини періоду відновлення.
Індекс Руф'є розраховувався за формулою:
(ум. од.), (2.2)
Індекс Робінсона розраховувався за формулою:
(ум. од.), (2.3)
Життєвий індекс розраховувався за формулою:
(мл/кг), (2.4)
Силовий індекс розраховувався за формулою:
(%), (2.5)
Оцінювалася також відповідність маси довжині тіла [8].
Усі показники ранжируванні. Їм була присвоєна оцінка у балах. Після одержання кожного показника визначалася загальна сума балів, яка оцінювала рівень фізичного здоров'я.
Експрес-оцінка рівня фізичного здоров'я дівчат 7-16 років
(Г.Л.Апанасенко, 1992)
ПоказникНизький Нижче середньогоСереднійВище середньогоВисокий Життєвий індекс, мл/кг (бали)?45
(0)46-50
(1)51-60
(2)61-70
(3)?71
(4)Силовий індекс, % (бали)?40
(0)41-45
(1)46-50
(2)51-55
(3)?56
(4)Індекс Робінсона, ум.од. (бали)?96
(0)86-95
(1)76-85
(2)71-75
(3)?71
(4)Відповідність маси довжині тіла (бали)-3-1000Індекс Руф'є, ум.од. (бали)?15
(-2)10-14,9
(-1)6-9,9
(2)4-5,9
(5)?3,9
(7)Сума балів?23-56-1011-12?13
2.1.5. Педагогічне тестування
Педагогічне тестування здійснювалося з використанням контрольних вправ програми для загальноосвітніх навчальних закладів (І-XI класи) "Основи здоров'я і фізична культура", державних тестів і нормативів оцінки фізичної підготовленості населення України [72]. На підставі проведеного педагогічного тестування визначали рівень розвитку рухових якостей. Педагогічне тестування проводилося з урахуванням рекомендацій даних у літературі [120, 148, 203, 207, 221].
У дослідження були включені такі тести:
- біг 1500 м (хв);
- біг 60 м (с);
- згинання і розгинання рук в упорі лежачи (кількість разів);
- піднімання в сід за 1 хв (кількість разів);
- стрибок у довжину з місця (см);
- човниковий біг 4 х 9 м (с);
- нахил тулуба (см).
2.1.6. Фізіологічні методи досліджень
Функціональний стан серцево-судинної системи оцінювався за показниками:
- частоти серцевих скорочень (уд/хв) - пальпаторним методом ;
- артеріального тиску (мм рт ст) - методом Короткова (пружинним тонометром).
Функціональний стан дихаль