Ви є тут

Методичні засади контролю пізнавальної діяльності студентів вищих технічних навчальних закладів із загальної фізики

Автор: 
Мєняйлов Сергій Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U000691
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА КОНТРОЛЮ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ІЗ ЗАГАЛЬНОЇ ФІЗИКИ В
УМОВАХ
КРЕДИТНО-МОДУЛЬНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ
Розроблення засад нової методики контролю пізнавальної діяльності студентів із
загальної фізики у технічних ВНЗ в умовах КМС розпочалося зі створення їх
загальної структури, таку структуру подано на рис. 2.1.
Цілі контролю, крім безпосередньо контролю засвоєння студентами основ науки
фізики, полягають також в сприянні оволодінню методологією набуття фізичних
знань, оскільки подальша самоосвіта не може бути успішною, якщо студент не
виробить навиків самоконтролю під час навчання у вищому навчальному закладі.
Об’єктом контролю є результативність та послідовність процесу пізнавальної
діяльності студентів під час навчання загальної фізики. Вимоги до контролю,
відповідно до яких розроблено методику, є такі: валідність; об’єктивність,
надійність і точність результатів контролю; систематичність; стандартизація;
комплексність; оптимальна інтенсивність; рівноцінність різних варіантів
завдань; мінімалізація часу контролю; результати контролю мають бути відомі
студентам у найкоротший термін. Об’єктом контролю є результативність та
послідовність процесу пізнавальної діяльності студентів під час навчання
загальної фізики.
Методика контролю пізнавальної діяльності потребує чіткого визначення
особливостей такої діяльності для студентів, що навчаються загальної фізики.
Було розроблено ієрархічну структуру пізнавальної діяльності студентів із
загальної фізики, на основі якої запропоновано етапи та форми контролю такої
діяльності в умовах кредитно-модульної системи, а також принципи побудови
пізнавальних завдань як вимірників навчальних досягнень та засобу контролю
пізнавальної діяльності студентів із загальної фізики.
2.1. Пізнавальна діяльність студентів у процесі навчання загальної фізики
Модернізація технічної вищої освіти України має на меті забезпечення
спеціалістами високої кваліфікації на усіх дільницях господарства країни.
Врахування швидкого технологічного розвитку світової економіки приводить до
висновку про принципово нове призначення загальної фізики у системі технічних
ВНЗ. Раніше функція дисципліни «Фізика» зводилася до надання студентам
визначених програмою ВНЗ знань про оточуючу нас матеріальну реальність і, у
кращому разі, призводила до розвитку загального світогляду студента. У сучасних
умовах набуті у ВНЗ технічні знання швидко втрачають свою актуальність, отже
головним завданням під час навчання загальної фізики стає засвоєння студентом
загальної методології наукового дослідження та розвиток здатності самостійно
знаходити закономірності у фізичних процесах. Саме оволодіння загальною
методологією пізнавальної діяльності дасть змогу студенту розвивати логічне
мислення і коригувати свою діяльність як суб’єкта контролю для набуття високої
оцінки.
2.1.1. Особливості пізнавальної діяльності студентів вищих технічних навчальних
закладів із загальної фізики
Головна відмінність між середньою та вищою технічною школою полягає у зміні
мети навчання. До технічної вищої школи вступають з метою забезпечити життєво
необхідне уміння – працювати за вибраною спеціальністю. Підготуватись до
майбутньої професійної діяльності можна тільки тоді, коли саме навчання у
технічному ВНЗ буде діяльністю. Тому спроби конструювати нові методики контролю
безвідносно до завдання формування активної самостійної діяльності студентів є
безплідними, оскільки вони тільки повторюють моделі контролю засвоєння готових
знань і не стимулюють у студентів активних дій на досягнення бажаного рівня
навченості.
Щоб зміни в методиці контролю пізнавальної діяльності були дієвими та
корисними, вони повинні охоплювати сам фундамент процесу навчання – пізнавальну
діяльність студента як засіб досягнення мети навчання у технічному ВНЗ.
Висновки психологів різних шкіл і напрямів збігаються у твердженні, що
по-справжньому усвідомлюється тільки той зміст, який є предметом активних дій
особистості. У разі застосування активних форм навчання частка знань, отриманих
пасивним методом, зменшується, а отриманих через самонавчання, – збільшується.
Відсутність навичок загальних розумових дій є, за переконанням психологів,
головною причиною слабкої успішності. Тому оволодіння ефективними і
раціональними прийомами розумової діяльності, які передбачають і контроль
перебігу пізнавального процесу, –єдиний засіб, який може гарантувати успішність
навчання у вищий технічній школі.
Розроблення нової методики контролю пізнавальної діяльності потребує чіткого
визначення поняття «пізнавальна діяльність» та виявлення особливостей такої
діяльності у процесі навчання загальної фізики студентів технічних ВНЗ.
Необхідно розрізняти пізнавальну діяльність ученого, яка спрямована на
отримання об’єктивно нових знань про оточуючу дійсність, раніше невідомих
людству (назвемо її пізнавальною діяльністю першого роду), і пізнавальну
діяльність студента (пізнавальна діяльність другого роду, або
навчально-пізнавальна діяльність).
Укажемо на дві головні відмінності між цими видами діяльності:
1. Учений відкриває об’єктивно нові знання, які є досягненням для всього
людства. Студент отримує знання, які є суб’єктивно новими для нього особисто,
запозичуючи при цьому досвід діяльності вченого.
2. Результати пізнавальної діяльності вченого відокремлюються від суб’єкта цієї
діяльності, у той час, як результати пізнавальної діяльності студента є його
особистим надбанням і не можуть бути відділені від нього. Це його особисті
засоби для успішного здійснення майбутньої професійної діяльності.
Оскільки