Ви є тут

Адміністративні суди в Україні: становлення та перспективи розвитку.

Автор: 
Свида Олексій Георгійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U001490
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МІСЦЕ АДМІНІСТРАТИВНИХ СУДІВ У СУДОВІЙ СИСТЕМІ УКРАЇНИ

2.1. Підсистема адміністративних судів в Україні і шляхи її удосконалення

Під системою в довідковій літературі, як правило, розуміється (від грецького syst?ma - ціле, складене з частин; з'єднання) множина елементів, що знаходяться у відносинах і зв'язках один з одним і які утворюють певну цілісність, єдність ?28]197). Але найбільш наближеним до визначення підсистеми адміністративних судів, яувляється, є таке: "певний порядок в розташуванні і зв'язку дій; форма організації чогось; щось ціле, що являє собою єдність закономірно розташованих частин, які знаходяться у взаємному зв'язку частин; сукупність частин, однорідних за своїми завданнями, або установ, що організаційно об'єднані в єдине ціле" ?126]198).
З наведеного можна зробити висновок, що сукупність судових органів з розгляду адміністративних справ, тобто адміністративні суди, цілком можна вважати підсистемою, оскільки вони: а) є частиною більш широкого поняття - судової системи України; б) об'єднані однорідними завданнями, юрисдикцією - розгляд та вирішення адміністративних справ;
в) перебувають у відносинах і зв'язках один з одним і утворюють певну цілісність, єдність; г) характеризуються певною ступінчастістю, тобто нижчі адміністративні суди в процесуальному розумінні підконтрольні вищестоящим; д) у підсистемі адміністративних судів послідовно, за незначними винятками, на відміну від загальних судів, додержується принцип: "одна судова ланка - одна судова інстанція" тощо.
Адміністративні суди не є відірваними від інших органів держави взагалі та судової влади, зокрема, а отже знаходяться в тісному взаємозв'язку з іншими судами загальної юрисдикції та Конституційним судом України.
Взаємозв'язок адміністративних судів з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування проявляється, насамперед, ось у чому:
- органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, використовуючи власні повноваження, мають право вживати заходів, спрямованих на забезпечення прав і свобод громадян та інтересів держави, у тому числі і шляхом звернення з позовом до адміністративного суду;
- у своїй правозастосовчій діяльності вони підконтрольні адміністративним судам, які можуть за наявності підстав, передбачених законом, визнавати неправомірними їхні рішення, дію або бездіяльність;
- у свою чергу, ефективність реалізації завдань, покладених на адміністративні суди, залежить від якісного виконання постановлених ними рішень, що віднесено до повноважень Державної виконавчої служби, яка є органом державної виконавчої влади;
- зв'язок адміністративних судів з органами державної виконавчої влади проявляється і в тому, що організаційне забезпечення діяльності не лише окружних та апеляційних адміністративних судів, а й діяльності кваліфікаційної комісії суддів адміністративних судів, а також органів суддівського самоврядування покладається на Державну судову адміністрацію, яка є відповідно до Закону України "Про судоустрій України" центральним органом виконавчої влади (ч. 2 ст. 125 Закону)
Взаємозв'язок адміністративних судів із загальними проявляється, перш за все, у тому, що останні мають право розглядати окремі категорії адміністративних справ та діють у цьому разі як місцеві адміністративні суди та керуються положеннями КАСУ. Крім того, найвищим судовим органом в системі судів загальної юрисдикції є Верховний Суд України, який відповідно до повноважень, визначених у Законі України "Про судоустрій України", фактично замикає на собі підсистеми загальних та спеціалізованих судів, серед яких окремо можна виділити такі, що однаковою мірою поширюються як на загальні, так і на спеціалізовані, в цьому випадку - адміністративні, суди: дає судам (загальним та адміністративним) роз'яснення з питань застосування законодавства на основі узагальнення судової практики та аналізу судової статистики (п. 2 ч. 2 ст. 47); звертається до Конституційного Суду України у випадках виникнення у судів загальної юрисдикції при здійсненні ними правосуддя сумнівів щодо конституційності законів, інших правових актів, а також щодо офіційного тлумачення Конституції України та законів (п. 4 ч. 2 ст. 47); веде та аналізує судову статистику, вивчає та узагальнює судову практику, знайомиться в судах із практикою застосування законодавства (п. 5 ч. 2 ст. 47), а також представляє суди загальної юрисдикції у зносинах із судами інших держав (п. 6 ч. 2 ст. 47).
Взаємозв'язок адміністративних судів з Конституційним Судом України проявляється у декількох аспектах: а) адміністративні суди повинні у своїй діяльності керуватися рішеннями та висновками Конституційного Суду України; б) Пленум Вищого адміністративного суду "приймає рішення про звернення до Конституційного Суду України з поданням щодо офіційного тлумачення Конституції України" (п. 6 ч. 2 ст. 44 Закону України "Про судоустрій України"); в) Конституційний Суд України має право утворювати тимчасові слідчі комісії Конституційного Суду України "з числа фахівців відповідних галузей права для додаткового дослідження матеріалів справи" (ч. 1 § 46 Регламенту Конституційного Суду України ?224]199)), а також має право залучати до участі у конституційному провадженні експертів, свідків, та інших осіб, "участь яких повинна сприяти об'єктивному і повному розгляду справи" (ч. 4 § 32 та ч. 3 § 34 Регламенту Конституційного Суду України), серед яких можуть бути і судді адміністративних судів.
Створення підсистеми адміністративних судів відбувалося та продовжує відбуватися поступово.
Хоча в України ще в 1992 р. і була прийнята Концепція судово-правової реформи, досить тривалий час точилася дискусія щодо доцільності створення самостійних адміністративних судів чи запровадження спеціалізації в місцевих судах і спеціалізованих колегій в обласних. Але, як відомо, перемогла точка зору на користь створення адміністративних судів, яка на законодавчому рівні була втілена у життя у ході т.зв. "мало