РОЗДІЛ 2
РЕАЛІЗАЦІЯ ВЛАДНИХ ПОВНОВАЖЕНЬ
ДЕРЖАВНОЇ АВТОМОБІЛЬНОЇ ІНСПЕКЦІЇ
МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ,
СПРЯМОВАНИХ НА ПОПЕРЕДЖЕННЯ ТА ПРИПИНЕННЯ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ
2.1. Реалізація адміністративно-запобіжних заходів Державною автомобільною інспекцією Міністерства внутрішніх справ України
Уявлення про запобіжні заходи, їх типологію, види, які склалися останнім часом, є результатом численних досліджень вчених-адміністративістів. Однак проблеми основних аспектів вказаних заходів не одержали однозначного вирішення у відповідних працях, незважаючи на велике практичне і теоретичне значення цих наукових досліджень. Адже необхідно, перш за все, з'ясувати сутність різноманітних запобіжних заходів, які застосовуються органами влади, у тому числі органами внутрішніх справ, усвідомити мету цих заходів, співвідношення і взаємодію. Адміністративно-запобіжні заходи забезпечення безпеки дорожнього руху дуже поширені. За їх допомогою Державтоінспекція забезпечує безпеку учасників дорожнього руху. Названі заходи передбачають у встановлених законом випадках застосування обмежень щодо громадян і організацій; і у вказаному полягає їх примусовий характер, хоча правопорушення при цьому відсутнє. Тому зазначені заходи мають чітке профілактичне спрямування, націлене на захист інтересів громадськості і запобігання правопорушенням. Слід відмітити позитивну тенденцію щодо профілактичних заходів, які проводяться державними органами з забезпечення безпеки дорожнього руху. Так, зважаючи на те, що більшість ДТП трапляється в багатьох випадках через перевищення дозволеної швидкості руху, на дорогах почали установлювати пристрої примусового зниження швидкості автомобілів на вулицях і магістралях. Так, наприклад, за даними Київської міської державної адміністрації до вересня 2007 р. комунальне підприємство "Київдорсервіс" повинен додатково встановити 150 пристроїв примусового зниження швидкості машин. Особливо, це стосується доріг поряд з лікарнями, школами і поліклініками [182].
Адміністративно-запобіжним заходам властиві певні особливості, які характеризують їх місце у єдиній системі заходів адміністративного примусу. Сутність цих особливостей полягає у тому, що заходи, які розглядаються, тісно пов'язані із заходами адміністративного припинення і заходами стягнення.
Зв'язок адміністративно-запобіжних заходів із заходами адміністративного припинення проявляється у тому, що вони у багатьох випадках є попередниками заходів адміністративного припинення.
Разом з тим адміністративно-запобіжні заходи виконують особливі правоохоронні функції, які відрізняють їх від інших заходів адміністративного примусу, що й визначає їх самостійне місце у системі цих заходів. Наприклад, застосування заходів адміністративного припинення характеризується тим, що воно викликається реально протиправною (у тому числі об'єктивно протиправною) ситуацією і починається у момент, коли остання досягла певного розвитку, коли використання запобіжних заходів стає вже неефективним або й зовсім непотрібним (наприклад, блокування транспортних магістралей). У зв'язку з цим, наведемо такі слова К.М. Шаповала щодо нововведень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в м. Києві: "На узбіччі дороги встановлено табло, на якому висвічується реальна швидкість автомобілів. Якщо вона становитиме 60 км/год., а саме такою вона має бути на цій ділянці дороги, - це добре, якщо ж сягатиме вище, - табло висвітить слово "Зменш". Поки що це табло працює як профілактичний засіб, а коли набере чинності новий Закон, що дасть змогу його використовувати для покарання дорожніх зухвальців, разом із табло запрацює фотокамера-радар" [188, с. 17]. Або такий приклад використання засобів забезпечення безпеки дорожнього руху. Відтепер на автомагістралях Харківщини за безпекою дорожнього руху стежитимуть манекени працівників Державтоінспекції. За даними правового тижневика МВС України, в основу цього експерименту покладено передовий досвід Росії. "Встановлені манекени виглядають доволі натурально, тому відрізнити їх від справжніх даішників метрів за двісті неможливо. А водії, запримітивши фігуру працівника міліції, одразу починають гальмувати. Саме на такий ефект і сподіваються харківські правоохоронці. Адже, застосовуючи цей "засіб самодисципліни" водіїв, вони намагаються значно зменшити рівень аварійності на автошляхах міста й області. Манекенів установлюватимуть на найнебезпечніших ділянках, де відзначається високий рівень скоєння ДТП.
Самі ж водії автотранспорту, які вже встигли випробувати на собі ефективність дії манекена-інспектора ДАІ, позитивно відгукуються з приводу впровадження таких технологій заради безпеки дорожнього руху. За їхніми словами, перша реакція будь-якого водія, який бачить на шляху постать даішника, - негайно збавити швидкість і бути уважнішим. А щоб автовласники не звикали до одного і того ж місця розташування манекена, його планують пересувати кожні два-три дні на інші ділянки дороги" [189, с. 22].
На відміну від заходів адміністративного припинення, які безпосередньо покладають край явним правопорушенням або об'єктивно протиправним діянням, створюють умови для подальшого застосування до порушника заходів відповідальності адміністративного чи іншого характеру, адміністративно-запобіжні заходи не переривають безпосередньо правопорушення, а запобігають, відвертають його вчинення. Від адміністративних стягнень адміністративно-запобіжні заходи, не маючи карального характеру, не потребують встановлення вини у порушенні як обов'язкової умови застосування [88, с. 25].
Необхідно підкреслити ще одну важливу особливість адміністративно-запобіжних заходів. Суть її полягає у тому, що адміністративно-запобіжні заходи мають багато спільного із заходами адміністративного припинення. В основному це стосується забезпечення можливості притягнення правопорушників до адміністративної чи кримінальної відповідальності. Так, огляд речей, приміщень, транспортних засобів і ос