Ви є тут

Становлення цифрової економіки постіндустріального суспільства

Автор: 
Макарова Маріана Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0507U000037
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. СТРУКТУРИЗАЦІЯ ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ В ЦИФРОВІЙ ЕКОНОМІЦІ
2.1. Природа електронного бізнесу та електронної комерції, їх
організаційно-технологічна база
Постійне зростання потужності інформаційних систем і розвиток мережних
технологій, насамперед, Інтернет-технологій каталізували формування нового типу
економічної діяльності – електронного бізнесу як його специфічної форми, що
реалізується через впровадження ІКТ до процесів управління; продажу,
розподілення товарів і послуг, а також частково – до процесів їх виробництва.
За широко відомим визначенням фахівців компанії ІВМ, зареєстрованим як
торговельна марка, електронним, або E-бізнесом, є бізнес в умовах мережної
економіки, що зазнає перетворення основних процесів з допомогою
Інтернет-технологій. Цим поняттям охоплюється будь-яка ділова акти­вність, що
використовує можливості і технології Інтернет для модифікації внутрішніх і
зовнішніх зв'язків компанії з метою створення прибутку. Однак, сучасні спроби
розкрити сутність електронного бізнесу через наголошення на технологічному
аспекті застосування інформаційних інновацій в ньому не можна вважати
перспективними через те, що окремі властивості технічних систем не дозволяють
описати об’єктивну картину економічних процесів. Загальноприйнятого визначення
E-бізнесу немає й досі, через те, що ця наукова дисципліна знаходиться на етапі
накопичення фактів та їх осмислення. Зрозуміло, що мають бути поступово
пройдені етапи узагальнення, класифікації понять і визначення її предмету.
Проблематика електронного бізнесу, його сутності і відміни від ЕК
висвітлювалася у роботах багатьох закордонних, російських і вітчизняних
дослідників: загальні тенденції розвитку E-бізнесу і комерції, класифікація їх
моделей розглядаються у працях Коз’є Д. [112], Тапскота Д. [232], Парінова С.І.
[194, 195], українських вчених Пономаренка Л.А., Філатова В.О. [203];
дослідження внутрішньої автоматизації компаній в аспекті розвитку електронного
бізнесу проводилися у роботах Му-
радяна О. [177], Вютріха Х. [51], Тарасова В.Б. [233, 234], Глинських А. [57].
Однак спроби комплексно розглянути еволюцію форм електронного бізнесу з точки
зору об’єктивних змін у менеджменті компаній під впливом переорієнтації
споживацьких уподобань, бурхливого розвитку мережних технологій, глобалізації
світової економіки у вітчизняній літературі не сприймалося.
Нашим завданням тут є:
* узагальнення впливу організаційно-технологічних тенденцій на ведення бізнесу
в інноваційній цифровій економіці в їх історико-логічній послідовності;
* дослідження принципів функціонування цифрової економіки у зв’язку з
обґрунтуванням її мережної організаційно-технологічної бази.
Відстежимо детальніше сукупність організаційних, технологічних та інших
тенденцій, які призвели до докорінних змін у веденні бізнесу в сучасних умовах.
В основу дослідження покладені бізнес-процеси, з урахуванням того, що масштаб
застосування ІКТ в них і є тим індикатором, за якими вони вважаються
електронними (рис. 2.1).
За сутністю, підставою виникнення електронного бізнесу стала трансформація форм
бізнесу у другій половині минулого сторіччя. Довготривалий період масового
виробництва, що скінчився наприкінці 1970-х – початку 1980-х років
переконливими досягненнями японських компаній, що зуміли забезпечити споживачів
недорогими товарами і послугами, змінився на час якості. В цей період
домінуючим стало підвищення якості продукції, для чого були розроблені і
запроваджені сучасні методи і технології, що стали визначати внутрішню
ефективність підприємства, наприклад, корпоративні інформаційні ERP-системи для
планування ресурсів. Цей період скінчився через оформлення певних вимог
споживачів до продукції, як до обов’язково якісної, дешевої, і змінився
періодом прагнення компаній до задоволення індивідуалізованих потреб покупців,
у чому їм сприяють Інтернет-технології як інструмент організації єдиного
інформаційного і ділового простору. Мережа забезпечує доступ виробників до
максимальної кількості споживачів та їх різноманітних вимог і надає можливість
клієнтам уводити свої замовлення до відповідних програмних модулів
корпоративних ІТС.
Рис. 2.1. Співвідношення категорій і понять електронного бізнесу
Трансформація форм бізнесу привела до виникнення трьох основних моделей ринку
[64], що історично формувалися одна за одною, а нині співіснують. У першій
центральною фігурою є виробник, який визначає кількість, ціну, місце пропозиції
товару і його потенційних покупців, канали реалізації (рис. 2.2). Бізнес-модель
провідних компаній, що переважала до початку 1990-х років, базувалася на
потужній матеріальній базі, активи якої використовувалися в залежності від
специфіки бізнесу для виробництва, розподілу, продажу товарів або надання
послуг. Найважливішими чинником роботи таких підприємств була ефективність
капіталу, а підтримка бізнес-моделей таких підприємств з боку ІТ здійснювалася
шляхом утворення і впровадження систем планування ресурсів підприємства ERP.
Сировина/
Технологія
Маркетолог
Обладнання/
Гроші
Інформація
Розподіл
Місцерозташування
Розповсюдження
ЗМІ
Об’єднання
Потреби
Споживач
Рис. 2.2. Модель бізнесу, зорієнтованого на виробника [64]
Друга модель відзначається акцентом на ролі торговельних посередників, які
накопичують усю інформацію про споживачів, що дозволяє їм диктувати виробникам,
який товар, у якій кількості і для кого саме слід виробляти (рис. 2.3).
З розвитком і розповсюдженням ІКТ споживач отримав доступ до інформації про
наявні товари і