Ви є тут

Політична модернізація та розвиток демократичних процесів в сучасній Україні

Автор: 
Новакова Олена Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3507U000483
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II.
ДЕМОКРАТИЗАЦІЯ ДЕРЖАВНО-ПОЛІТИЧНИХ ІНСТИТУТІВ ЯК ОСНОВНИЙ НАПРЯМОК МОДЕРНІЗАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ

Виходячи з синергетичної теорії, найважливішою характеристикою успішного розвитку політичних систем є їх здатність до самоорганізації, тобто створення структур під провідним впливом внутрішніх чинників. Здатність до самоорганізації визначається, передусім, рівнем відкритості як системи в цілому, так і її складових елементів. Центральним елементом політичної системи є держава, тому перетворення державної влади на провідний засіб саморозвитку суспільства, розвиток її відкритості постає як головна умова модернізації політичної системи суспільства.
У зв'язку з цим, виявляється доцільним розглянути один з аспектів процесу формування політичної відкритості, сутність якої полягає, передусім, у подоланні протиставлення держави та громадянського суспільства.
Така проблематика потребує використання синергетичного підходу на теоретико-концептуальному рівні та інституціонального, компаративного, історичного і структурно-функціонального методів для вивчення процесів формування сучасних аспектів розвитку функціональної взаємодії держави та громадянського суспільства, демократичних засобів легітимації політичної влади та аналізу політичного реформування в сучасному українському суспільстві.

2.1. Державна влада як засіб самоорганізації суспільства

За сучасних динамічних глобальних процесів можна говорити про істотні зміни в сутності та призначенні держави. Зокрема, знижується її насильницька складова і натомість набуваються риси універсального соціального утворення, системи життєзабезпечення соціального організму. Саме "національна держава відповідає важливим передумовам для успіху демократичного самоуправління суспільством, що формується в його межах"[283, с.275].
Особливої ваги проблема еволюції ролі держави набуває у контексті модернізації політичної системи України. Тут держава повинна виступати у якості лідера та керівника інноваційних змін. В той же час, перехід до демократичної системи не передумовлює зменшення та послаблення суспільної ролі держави, мова йде про якісні зміни її сутності та впливу. Фактично, "успіх модернізаційних зусиль залежить від здатності держави трансформувати саму себе"[340, с.90]. Україна, безумовно, відноситься до тих країн, "де демократія неможлива, якщо не розв'язані проблеми державності"[140, с.664].
Проблема модифікації ролі держави в сучасному суспільстві розглядається багатьма дослідниками. Більшість авторів представляють державу як загнальноцивілізаційну, найбільш досконалу форму самоуправління людства і як основний інструмент організації специфічного національного життя в кожній країні, що виявляє себе, навіть в умовах створення нової соціальної системи. Виділяються основні принципи державного впливу, до яких відносять захист загальнонаціональних інтересів, адаптивність до змін соціально-політичної ситуації в країні, наявність загальних закономірностей, сформованість та функціональність держави, історичні традиції, спрямованість на досягнення консенсусу між протилежними інтересами.
Не дивлячись на наявність чисельних публікацій з визначеної проблеми, в них майже по заувагою залишилися питання щодо ролі сучасної держави в процесах демократизації, її впливу на формування політичної громадянської відкритості. Більш докладного дослідження вимагає проблема створення організаційного союзу між державою та суспільством як постійного джерела розвитку соціуму.
Розвиваючи положення, сформульовані як в вітчизняній, так і в світовій політичній науці, доцільно проаналізувати якісні зміни сутності держави, процес перетворення її на провідний засіб самоорганізації суспільства, зокрема підвищення рівня взаємної відкритості та конструктивної співпраці владних структур та громадянського суспільства.
Процес формування політичної відкритості тісно пов'язаний з трансформаціями держави та громадянського суспільства. Як стверджує Ю.Хабермас: "Ідея самоорганізації, що відтворюється через громадську комунікативність вільно об'єднаних членів суспільства вимагає подолати "відокремлення" держави та суспільства"[45, с.18].
Класична ліберальна теорія, як відомо, наполягала на чіткому розділенні громадського та приватного права і створенні державно-правової побудови, що забезпечує свободи організованого на засадах приватної власності громадянського суспільства. Із виникненням протиставлення "держави" і "суспільства" постала проблема частки суспільства у державницькій законодавчій владі та в її здійсненні. Необхідність визначення і поступового збільшення цієї частки пов'язана з тим, що політична відкритість виникає тільки тоді, коли індивідам, зайнятим в економіці, надаються права громадян держави, урівнюються, відповідно узагальнюються їхні інтереси. Саме тоді і виникають об'єктивні передумови для перетворення державної влади на засіб самоорганізації суспільства.
Наприкінці Х1Х ст. відбувається зміна тенденції до протиставлення держави та громадянського суспільства, що зумовлено зростанням взаємозалежності держави та економіки. В цей період набуває теоретичного визначення та практичного здійснення демократична практика залучення окремих верств населення до обмеженої участі в державному управлінні. У якості приклада тут можна згадати реформи Бісмарка у Німеччині, прогресивні перетворення 1900-1914 рр. у США, соціальні реформи 1906-1914 рр. В Англії, певну лібералізацію царського режиму Миколи II у 1905 році. Саме з цих часів бере витоки традиція вбачати у демократичному державному устрої втілення всіляких політичних переваг, вважати демократію синонімом політичної справедливості, критерієм, мірилом досконалості політичних форм людського співжиття.
Сучасні способи формування органів влади та державного управління шляхом вільного і загального волевиявлення громадян як суттєвої риси демократизму спільного життя були досягнуті у ХХ столітті. Ця норма зафіксована у низці міжнародно-правових документів