РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЗМІСТУ
ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ ТА МЕТОДІВ ЕКОНОМІЧНОГО ВИХОВАН-
НЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПРЕДМЕТІВ ШКІЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТУ
...………………………………..............74
2.1. Обґрунтування змісту економічної освіти та методів економічного
виховання старшокласників у процесі вивчення предметів шкільного
освітнього компоненту ...………….……………………………………….……...74
2.2. Організація та методика проведення педагогічного експерименту …...…102
2.3. Аналіз результатів педагогічного експерименту ...……..…………………139
Висновки до другого розділу …………………………………………….……..155
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ...………………………….……………………………159
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ...………….………………………166
ДОДАТКИ …...……………………………………………………………………190
ВСТУП
Актуальність проблеми. Розбудова України як незалежної держави передбачає
вирішення комплексу проблем, серед яких чільне місце займає перехід народного
господарства країни до соціально орієнтованої ринкової економіки. При цьому
становлення та розвиток ринкової економіки обумовили кардинальні зміни у
способі життя, характері та змісті професійної діяльності та психології
населення. В змінених соціально-економічних умовах виникає багато принципово
нових проблем, до ефективного розв’язання яких переважна більшість є населення
неготовою ні в теоретико-практичному, ні в психологічному планах. Як наслідок,
актуалізувалася проблема підготовки нового типа працівника, який володіє
знаннями з основ економіки, управління, організації виробництва і таке інше. Її
ефективне вирішення зокрема передбачає створення системи безперервної
економічної підготовки населення, основними складовими якої є економічна освіта
та виховання і яка має за мету формування економічної культури, адекватної
новим соціально-економічним умовам. При цьому школа є соціальною інституцією,
яка повинна забезпечувати початкову економічну підготовку підростаючого
покоління.
Аналіз психолого-педагогічної літератури показав, що економічна освіта та
економічне виховання виділилися у самостійний напрям наукових досліджень у 60-х
рр. ХХ сторіччя, хоча їх окремі проблеми було висвітлено в працях
П.П.Блонського, С.Т.Шацького, А.С.Макаренка.
Гносеологічний аспект проблеми економічної освіти і виховання, їх сутність,
місце в реальній свідомості людини, відповідний понятійний апарат визначились
завдяки працям І.Б.Іткіна, В.Д.Попова, А.К.Улєдова, В.П.Феофанова та інших
дослідників.
Оскільки процес формування особистості школяра залежить від його індивідуальних
психофізіологічних особливостей, важливе значення для дослідження проблеми
економічної освіти і виховання мають праці І.С.Кона, В.А.Крутецького,
Д.І.Фельдштейна. У роботах Д.Б.Богоявленської, Л.С. Виготського, В.В.Давидова,
О.М.Леонтьєва, К.К.Платонова та інших психологів розкрито загальні проблеми
розумової діяльності учнів як внутрішньої основи усвідомлення соціальних та
економічних явищ суспільства.
Психолого-педагогічні аспекти економічного виховання та освіти учнів різних
вікових періодів висвітлено у роботах О.Ф.Аменда, В.М.Мадзігона, А.С.Нісімчука,
В.М.Оржеховської, О.С.Падалки, Н.А.Побірченко, І.Ф. Прокопенка, І.А.Сасової,
А.Й.Сиротенка, В.О.Сухомлинського, О.Т.Шпака та інших вчених.
Значну кількість досліджень було присвячено визначенню шляхів та методів
здійснення економічного виховання та освіти школярів у процесі вивчення
загальноосвітніх предметів. Так наприклад, в роботах О.М.Кравчука, Л.Ла,
З.К.Левчука розкрито особливості реалізації завдань економічної підготовки
школярів у процесі вивчення математики та фізики, Б.Н.Юсумбаєва – біології,
А.Й.Сиротенка – географії, Н.А.Барило, Л.І.Денисенко, Д.О.Тхоржевського та
інших – у процесі трудового навчання учнів загальноосвітніх шкіл.
Слід зазначити, що протягом тривалого періоду основні завдання економічного
виховання та освіти школярів реалізовувалися у процесі вивчення
загальноосвітніх предметів, позаурочній діяльності, продуктивній праці і таке
інше. Лише на початку 90-х років економічна підготовка стала здійснюватися у
процесі вивчення спеціальних та факультативних курсів з економіки, у процесі
трудової підготовки за профілем “Підприємницька діяльність” тощо. Поглиблену
економічну підготовку школярів було розпочато і на базі спеціалізованих класів
економічного профілю, а також спеціалізованих середніх закладів освіти,
переважно - в економічних ліцеях.
В дисертаційних дослідженнях В.В.Дрижака, В.І.Загривого, О.М.Ками-шанченко,
Ю.В.Кирильчука, С.В.Лукаш, С.В.Мельникова, Р.Ф.Пустовійта, К.М.Старченка,
О.В.Тополь висвітлено підходи до вирішення окремих проблем, пов’язаних із
специфікою економічної освіти та виховання школярів, зокрема – їх підготовкою
до підприємницької діяльності у процесі трудового профільного та трудового
допрофесійного навчання. В дисертаційних роботах Л.М.Мачулко “Економічна
підготовка підлітків у навчально-виховному процесі міської школи” та
О.М.Камишанченко “Зміст економічної освіти школярів” розкрито та обґрунтовано
зміст та методи здійснення економічної освіти школярів у процесі вивчення
відповідних курсів.
Детерміновані становленням та розвитком ринкової економіки кардинальні зміни у
суспільній свідомості не могли не вплинути на формування професійних планів та
намірів учнівської молоді, систему їх ціннісних, в тому числі й трудових,
орієнтацій. Крім того, одним з провідних факторів впливу на визначення учнями
напрямку та сфери майбутньої трудової діяльності стала можливість вибору між
роботою за найманням та самостійною підприємницькою діяльністю. При цьому
значна частка молоді, що навчається (за оцінками різних дослідників ві