Ви є тут

Педагогічні умови організації самостійної позааудиторної роботи студентів економічних спеціальностей

Автор: 
Онучак Людмила Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U002084
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Дослідно-експериментальна робота з проблеми створення педагогічних умов для організації самостійної позааудиторної роботи студентів
2.1. Мотивація як одна з важливих умов підвищення ефективності самостійної роботи студентів ...........................................................
59-862.2.Професійна спрямованість позааудиторної самостійної роботи студентів ..............................................................................................
87-972.3. Форми самостійної позааудиторної роботи .....................................98-992.3.1. Організація самостійної роботи студентів з оригінальними джерелами інформації .....................................................................
99-1292.3.2. Ділові ігри як стимулюючий фактор самостійної роботи в позааудиторній діяльності ..............................................................
130-1382.3.3. Упровадження колективних форм самостійної позааудиторної роботи ...............................................................................................
138-1512.4. Викладач як організатор самостійної позааудиторної діяльності студентів ............................................................................................
152-166Висновки до другого розділу ...................................................................167-169ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ...........................................................................170-173СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ..................................................174-200
ВСТУП
Актуальність і доцільність дослідження. На сучасному етапі прискореного соціально-економічного розвитку суспільства, що характеризується поступовою й неухильною інтеграцією України в європейські політичні, економічні й культурні структури, винятково важливого значення набуває підвищення освітнього рівня підготовки висококваліфікованих спеціалістів для всіх галузей діяльності, збагачення інтелектуального та творчого потенціалу.
Важливою умовою розв'язання цього завдання є необхідність озброєння спеціалістів, яких готує вища школа, умінням володіти іноземними мовами, здатних до вільного професійного спілкування із зарубіжними колегами, які могли б користуватися оригінальною літературою, що сприятиме ефективності виконання професійних завдань.
Особливого суспільного значення набуває вивчення іноземних мов у закладах вищої економічної освіти, оскільки їх знання є суттєвим фактором високої фахової компетенції майбутніх спеціалістів. Разом із тим практика й результати досліджень переконують, що рівень знань, умінь і навичок з іноземної мови у студентів та випускників вищих економічних навчальних закладів недостатній для задоволення зростаючих потреб як професійного, так і особистого характеру.
Зростаючий розрив між обсягом знань, призначених для вивчення, й можливістю їх засвоєння, може бути подоланий, головним чином, шляхом розвитку розумових здібностей студентів, формування в них здатності самим регулювати процес засвоєння нових знань і підвищення ефективності навчання. Самостійність у навчальній діяльності зумовлена структурою планів вищих навчальних закладів, у яких значна частина навчального часу виділена на самостійну роботу студентів. У даних умовах, з огляду на специфіку предмета дослідження, логічно звернутися до позааудиторної роботи студентів як одного з важливих джерел задоволення пізнавальних потреб і як засобу підтримки й подальшого розвитку навчально-професійних мотивів вивчення англійської мови.
Підвищення ефективності навчання можливе лише за умов раціональної організації всього навчального процесу. При обмеженні навчального аудиторного часу, а також з урахуванням психологічних особливостей студента й обов'язкової умови інтенсивності вправ для оволодіння іноземною мовою, виникає необхідність навчати студентів самостійно працювати в позааудиторний час. Суперечності між рівнем знань студентів і їх умінням повноцінно спілкуватися іноземною мовою у своїй професійній діяльності можна вирішити, використовуючи сучасні педагогічні технології, що створюють пріоритетні умови для самостійної пізнавальної діяльності й дають змогу значно підвищити ефективність навчального процесу.
Слід зазначити, що перші спроби вирішення питання самостійного оволодіння знаннями знаходимо в працях Сократа, Демокріта, Я.А. Коменського і Ж.Ж. Руссо. Пізніше ця проблема розглядається видатними педагогами - А.С. Макаренком, К.Д. Ушинським, В.О. Сухомлинським, психологами - Л.С. Виготським, Н.І. Жинкіним та іншими.
Історико-теоретичні аспекти педагогіки вищої школи, питання методів навчання і виховання широко висвітлені в працях А.М. Алексюка, С.І. Архангельського, В.Я. Боброва, В.М. Вергасова, І.А. Зязюна, В.К. Майбороди, А. Райта, С.О. Сисоєвої та інших, питання методики викладання іноземних мов у школі та вищих навчальних закладах знаходимо в працях І.М. Бермана, В.І. Вишневського, І.М. Ігнатової, Г.О. Китайгородської, Р.П. Мільруд, О.Б. Тарнопольського та інших.
Серед психологів і педагогів, які сьогодні займаються проблемою підвищення ефективності навчального процесу шляхом організації самостійної роботи, слід виділити М.В. Ляховицького, В.А. Козакова, І.А. Зимню, В.М. Гапонову, Н.П. Статінову, Т.Б. Тихонову та інших.
Віддаючи належне напрацюванням, здійсненим у цій галузі науки, слід зауважити, що вони базуються на принципах загальноосвітньої діяльності й не повністю враховують специфіку вивчення іноземних мов в економічному вищому навчальному закладі, де є свої особливості щодо засобів, форм і методів підвищення ефективності навчання під час організації самостійної позааудиторної діяльності студентів.
Проблема визначення педагогічних умов організації самостійної позааудиторної діяльності студентів з іноземної мови в економічних вищих навчальних закладах, як надзвичайно важлива педагогічна проблема, до цього часу не знайшла свого остаточного вирішення, що зумовило вибір теми, її актуальність, теорети