Ви є тут

Підготовка майбутніх учителів до використання аудіовізуальних і комп'ютерних технологій навчання

Автор: 
Трофимов Олег Єгорович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U002243
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Експериментальне дослідження засобів підготовки студентів педагогічного університету до використання аудіовізуальних і комп'ютерних технологій навчання 98
2.1. Загальні питання організації експериментального дослідження 98
2.2. Засоби підготовки студентів педагогічного університету до використання аудіовізуальних і комп'ютерних технологій навчання 104
2.2.1. Експериментальне дослідження способів формування умінь використання аудіовізуальних і комп'ютерних технологій навчання у підготовці майбутніх учителів 104
2.2.2. Зміст структурного і технологічного підходу до розробки модуля навчального курсу 126
2.2.3. Дидактичні можливості інноваційних аудіовізуальних та комп'ютерних технологій 143
2.3. Аналіз результатів педагогічного експерименту 167
Висновки до розділу 2 179
Загальні висновки 182
Список використаних джерел 189
Додатки 206

Вступ

Актуальність та доцільність дослідження. Відповідно до потреб економічного, політичного, соціального характеру змінилися вимоги до учителя. Орієнтація сучасної вищої педагогічної освіти на формування професіонально-творчих нахилів студентів, виховання фахівців інноваційного типу зумовили перегляд і якісне оновлення структури, змісту, форм і методів підготовки майбутніх учителів.
У виступі Президента України Л.Д. Кучми на II Всеукраїнському з'їзді працівників освіти зазначається: "У постіндустріальну епоху з її стрімким науково-технологічним піднесенням, бурхливим приростом знань і технологічними проривами, з прискореною глобалізацією всіх процесів освіченість, інтелект, творчий потенціал особистості стають провідною продуктивною силою, визначальною передумовою і наріжним каменем прогресу цивілізації." На з'їзді відзначалося, що головною метою освіти є створення умов для розвитку і самореалізації кожного громадянина України.
Програма "Освіта" (Україна 21 століття) зазначає, що серед основних шляхів реформування освіти слід приділити особливу увагу таким напрямам:
* підготовка нової генерації педагогічних кадрів, підвищення їхнього професійного та загальнокультурного рівнів;
* формування покоління, здатного навчатися упродовж життя;
* створення і розвиток цінностей громадянського суспільства.
У традиційній системі педагогічної підготовки основна увага приділяється формуванню змісту та пошуку раціональних методів навчання і виховання. На сьогодні підготовка учителя являється слабкою ланкою реформи в освіті і разом з тим, - ланкою з найбільшим потенціалом розвитку. Іншими словами, від того, як буде вирішено проблему підготовки викладацького складу, може залежати вплив на освіту і, таким чином, на суспільство двадцять першого століття.
Як показав історико-теоретичний аналіз, втілення екранно-звукових засобів та інформаційних технологій продовжує залишатися недостатньо ефективним. Це безпосередньо пов'язано з тим, що в педагогіці вищої школи до сьогоднішнього часу не розроблено науково обґрунтованої дидактичної концепції їхнього раціонального використання в логіці цілісного навчального процесу. Внаслідок цього, не дивлячись на значні витрати, застосування аудіовізуальних засобів та комп'ютерних технологій часто не дає результатів, які очікуються. Сказане в повній мірі відноситься і до спецкурсів з технічних засобів навчання, які проводяться у вищих навчальних закладах України (при навчанні студентів використовуються демонстрації екранно-звукових засобів, програмування, контроль і т.п.).
Щоб привести в рух дидактичний потенціал комплексу інноваційних аудіовізуальних і комп'ютерних технологій, необхідно виділити в них системотвірні характеристики, які б відображали внутрішню єдність та програмно-цільову спрямованість навчального процесу на підготовку майбутнього вчителя. Такими характеристиками виступають професійні уміння студентів, причому функції системної реалізації аудіовізуальних засобів навчання виконують відповідні аудіовізуальні та комп'ютерні технології.
Рішенню проблем застосування технічних засобів навчання присвячені роботи С. І. Архангельського, В. П. Беспалько, Л. П. Прессмана, Г. Ф. Суворої, Л. В. Чашко та інших. В них розкриваються питання застосування аудіовізуальних засобів підготовки учнів та студентів до сприйняття навчальної інформації, а також методики використання аудіовізуальних посібників. Автори стверджують, що застосування технічних засобів навчання значно підвищує ефективність навчально-пізнавальної діяльності. Однак, необхідно розробляти нові інформаційні технології, дидактичні засоби, втілювати їх у навчальний процес, в першу чергу, педагогічних вищих навчальних закладів. Адже процес формування сучасного учителя є досить складним і багатоплановим.
В умовах широкого використання засобів сучасних інформаційних технологій у навчально-виховному процесі значно зростають вимоги до професійної підготовки учителя, обсягу його знань, рівня загальної культури, мови та ін. Методами і засобами нових інформаційних технологій повинні оволодіти учителі усіх без винятку спеціальностей.
Програмному забезпеченню навчального процесу присвячені роботи А. І. Довгял, В. Г. Житомирського, Ю. А. Первіна та ін.
Психологічні основи програмованого навчання розроблені у роботах А. І. Берга, О. К. Тихомирова, В. П. Беспалько та інших.
Дослідження Б. С. Гершунського, О. П. Єршова, Ю. І. Машбиця та ін. актуалізують теорію комп'ютеризації освіти.
В роботах І. А. Антипова, Л.І. Білоусової, А. Ф. Верланя, А. П. Єршова, М. І. Жалдака, А. А. Кузнєцова, М. П. Лапчика, В. М. Монакова та ін. приділяється велика увага питанням змісту курсу інформатики.
Аналіз виявлених матеріалів показує, що окремі аспекти застосування аудіовізуальних і комп'ютерних технологій навчання були предметом досліджень вчених, але в цілому вказана проблема ще не розглядалась. Таким чином, актуальність зумовлюється відсутністю спеціальних педагогічних праць з питань теорії і практики застосування аудіовізуальних і комп'ютерних засобів навчання студентів педагогічного вищог