РОЗДІЛ III. НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОГО
НАВЧАННЯ НЕЗАЙНЯТИХ ГРОМАДЯН
3.1. Удосконалення професійного навчання незайнятого населення в
контексті ринкової економіки
Сприяння розвитку самостійної та підприємницької діяльності серед безробітних
через державну службу зайнятості України повинно передбачати наступні тісно
пов`язані між собою заходи, а саме:
- проведення різноманітних консультацій та професійної орієнтації безробітних
для виявлення можливостей їхньої ефективної діяльності як майбутніх
підприємців;
- професійне навчання безробітних основам підприємницької діяльності;
- організацію консультацій з відкриття власної справи, складанню бізнес -планів
та фінансової документації;
- матеріальну підтримку безробітних, які бажають займатися підприємницькою
діяльністю на стадії відкриття власної справи (надання безпроцентних позик або
одноразові виплати безробітним для зайняття підприємницькою діяльністю).
Останнє, тобто надання безробітним безпроцентної позики для зайняття
підприємницькою діяльністю, регламентується відповідним Положенням,
затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 578 від 27.04.1998р. (рис.
3.1).
Таким чином, кінцева мета здійснення професійного навчання безробітних через
державну службу зайнятості – це відкриття власної справи. Наприклад, у 1998
році із 270 громадян, які пройшли навчання за напрямом “менеджер малого
бізнесу”, лише 12 осіб відкрили власну справу. У 1999 році в Криму із 17
безробітних, які навчались за професією “агент з організації туризму”, 8
громадян відкрили власну справу; 19 колишніх безробітних почали свій бізнес в
Одеській області. У 2000 році із 165 осіб, які пройшли професійне навчання в
рамках експерименту Бюро проекту МОП лише 50 осіб відкрили власну справу.
На сьогоднішній день, на жаль, відкриття власної справи колишніми безробітними
після проходження відповідного професійного навчання за направленням служби
зайнятості ще не набуло достатнього поширення. Можна виділити дві основні
причини такого становища. По-перше, відсутність належної
інформаційно-методичної, профорієнтаційної роботи з безробітними – майбутніми
підприємцями із залученням всіх зацікавлених сторін.
Така робота повинна включати в себе: проведення семінарів з метою орієнтації на
зайняття індивідуально-трудовою та підприємницькою діяльністю; проведення
тестування з метою визначення придатності безробітного для започаткування
власної справи; консультування щодо питань юриспруденції, розробки
бізнес-планів для відкриття власної справи; проведення зустрічей з
підприємцями, в тому числі з безробітними в минулому.
Заслуговує на увагу досвід Росії, де з 1998 року в рамках програми “Успіх”
ведеться активна робота по інформуванню незайнятого населення про можливості
малого та середнього бізнесу, формуванню банків бізнес-ідей, які враховують
соціальні та економічні особливості конкретної території. В рамках цієї
програми пройшла виставка-продаж товарів та послуг “Служба зайнятості – малому
бізнесу”, в якій прийняли участь як підприємці – в минулому безробітні, так і
ті, які бажають відкрити власну справу [45, с.34].
По-друге, стримує розвиток підприємництва серед безробітних відсутність
практичного сприяння службою зайнятості відкриттю власної справи безробітними.
Необхідність сприяння безробітним на стадії реєстрації підприємства викликана
тим, що як відомо, відкриття власної справи супроводжується значними
фінансовими витратами. У той же час статус безробітного передбачає обмеженість
його доходів в рамках допомоги по безробіттю. Фактично на сьогодні безробітний,
який хоче відкрити власну справу та будь-який інший громадянин - майбутній
підприємець, стоять на одній щаблі, але знаходяться в різних умовах. І ніяких
пільг щодо таких безробітних законодавчо-нормативні документи не передбачають.
Єдиною перевагою безробітних перед всіма іншими є можливість одержання
безпроцентної позики для зайняття підприємницькою діяльністю. Згідно з
“Положенням про порядок надання безпроцентної позики безробітним для зайняття
підприємницькою діяльністю” безробітним з 18-річного віку може надаватися
безпроцентна позика на строк, не більше ніж на 2 роки під заставу майна або
зобов`язання гаранта (установи банку чи іншої юридичної особи) на її
повернення. Наприклад, у 1999 році такі позики отримали лише 44 особи.
Для отримання позики безробітний, який пройшов професійне навчання за
направленням служби зайнятості, повинен мати посвідчення про його реєстрацію як
суб`єкту підприємницької діяльності, скласти бізнес-план, одержати в разі
потреби ліцензію та зібрати інші необхідні документи. Цілком логічно слідує, що
зібравши потрібні документи, і враховуючи той факт, що безробітна особа не
лімітована у часі на обходження багатьох кабінетів – можна брати безпроцентну
позику. І тим самим починати на власний ризик не заборонену законом діяльність
з метою одержання прибутку, зробивши внесок у розвиток вітчизняного
товаровиробника.
Але вже на стадії реєстрації безробітних як суб`єктів підприємницької
діяльності вони стикаються з безліччю проблем. По-перше, отримання посвідчення
про реєстрацію громадянина як суб`єкта підприємницької діяльності в
райдержадміністрації за місцем проживання згідно з Постановою Кабінету
Міністрів України № 740 від 25 травня 1998 року коштує громадянинові 7
неоподаткованих мінімумів, або 119 грн. для юридичних осіб або 1,5
неоподаткованих мінімумів – 25,5 грн. - для фізичн