РОЗДІЛ 2
АГЕНТНО-ОРІЄНТОВАНЕ МОДЕЛЮВАННЯ
ЛОГІСТИЧНИХ ПРОЦЕСІВ НА ПІДПРИЄМСТВАХ
2.1. Композиційне моделювання логістики в інформаційних системах управління
підприємствами
Як було з’ясовано вище, логістика об’єднує в собі всі види діяльності,
пов’язані з отриманням, переміщенням, виробництвом, зберіганням та доставкою
товарів (тобто продуктів на всіх стадіях їх виробництва та реалізації). В
результаті об’єднання перерахованих видів діяльності утворюються логістичні
ланцюги. Логістичний ланцюг – це набір завдань, які об’єднують функції
підприємства від замовлення та прийому матеріалів через виробництво продуктів,
розподіл і до постачання готових товарів замовнику. Логістичні ланцюги (інші
назви — системи логістики або мережі логістики [136]) виникають у чисельних
сегментах бізнесу, зокрема: у виробничих фірмах, на підприємствах роздрібної
торгівлі, в армії, на транспортних підприємствах, у компаніях, що надають
послуги, на пошті тощо. Незважаючи на такий широкий спектр прикладного
застосування, в рамках логістичних ланцюгів завжди можна виділити набір базових
або типових проблем, які потребують свого вирішення.
Перелік фундаментальних питань, які виникають при проектуванні та реалізації
логістичних ланцюгів, наводиться на рис. 2.1 [40]. Варто зазначити, що це лише
частка питань з логістики, але навіть ця обмежена кількість дає достатнє
уявлення про різноманіття складних проблем, пов’язаних з проектуванням та
діяльністю систем логістики.
Аналіз показує, що більшість рішень з логістики традиційно включають п’ять
головних характеристик [40]:
Рис. 2.1. Ключові питання при проектуванні логістичних ланцюгів (на прикладі
промислового підприємства)
при прийнятті та реалізації логістичних рішень здійснюється вплив практично на
всі бізнес-функції в рамках логістичного ланцюга;
при прийнятті логістичних рішень повинні існувати певні компроміси між
протилежними цілями;
вплив систем логістики важко оцінити точно;
завжди існують певні питання, які є унікальними для кожної конкретної системи
логістики;
кількісний аналіз є основою "розумних" рішень в логістичних ланцюгах.
Складність проблем, пов’язаних з практичним використанням логістики, та
проведені відповідні дослідження дозволяють стверджувати, що немає єдиного
найкращого підходу, найкращого представлення, найкращої моделі або найкращого
алгоритму для оптимізації рішень в логістиці [13, 14]. Кожний ланцюг постачання
в логістиці має певні унікальні характеристики, які завжди ускладнюють роботу з
прийняття рішень в цій сфері.
Проте сьогодні існує значний набір методів, концепцій та засобів, які в
сукупності можуть сприяти особі, що приймає рішення (ОПР), значно покращити
якість та своєчасність відповідних рішень в логістиці. На рис.2.2 перераховано
інструментальні засоби, що можуть бути корисними при логістичному аналізі. По
суті мова йде про деяке їх поєднання або композицію.
Рис.2.2. Головні елементи підходу композиційного моделювання
Ідея композиційного моделювання в логістиці була запропонована автором
дисертаційного дослідження в роботах [30, 40]. Автор також пропонує розглядати
такий підхід в якості можливого механізму реалізації логістичної концепції APS
(про відсутність такого роду механізмів мова велась в першому розділі
дослідження).
Суть ідеї композиційного моделювання в логістиці полягає в наступному.
Очевидно, що одним з найефективніших способів покращення операцій в логістиці є
формування та оцінка логістичних альтернатив з наступним прийняттям відповідних
рішень. Для того, щоб реалізувати ці кроки на практиці, пропонується об’єднати
методи, засоби та інструменти, перераховані на рис.2.2, у Композиційну модель
логістики (КМЛ) з метою прийняття логістичних рішень (рис.2.3).
В рамках КМЛ всі п’ять перерахованих етапів (або блоків) – визначення стратегії
логістики, представлення об’єктів логістики, формування і оцінка логістичних
альтернатив, а також розробка архітектури підтримки прийняття рішень (ППР) -
пропонується реалізовувати за допомогою засобів комп’ютерного моделювання в
рамках інформаційних систем управління підприємствами [40].
Очевидно, що із-за складності задачі детально дослідити всі зазначені етапи, а
також взаємозв’язки між ними в рамках однієї дисертаційної роботи неможливо.
Рис.2.3. Елементи композиційного моделювання логістики в інформаційних
системах
Розвиваючи далі ідею композиційного моделювання, автор пропонує зосередити
увагу на одній із компонентів, що фігурує на всіх етапах КМЛ, – програмних
агентах. Запропонована ідея в якості напрямку для подальшого дослідження може
бути сформульована наступним чином: теоретично обґрунтувати та запропонувати
методи і засоби для практичної реалізації логістичної інформаційної системи
управління підприємством на основі програмних агентів. Побудована таким чином
інформаційна система повинна задовольняти основним вимогам, окресленим в
першому розділі роботи: вона повинна бути в змозі максимально сприяти
забезпеченню стійкості або “спритності” того підприємства, на якому повинна
функціонувати.
Оскільки поняття “програмний агент” та “мультиагентна система” є новими і
практично не дослідженими у нашій країні (проведений детальний аналіз
вітчизняної та російської спеціальної літератури з інформаційних технологій це
підтвердив), подальший розгляд зосередимо саме на них.
2.2. Програмні агенти
Програмні агенти стали одним із найбільш важливих досягнень комп'ютерних наук у
90-х роках. Агенти застосовуються в додатках, де людина і комп'ютер тісно
пов'язані між собою в процесі управління виробничими (технологічними) та
невиробничими процесами [219]. Велика