Розділ 2
Аналіз діючої практики оподаткування підприємств
2.1. Податок на прибуток підприємств: проблеми нарахування та стягнення в
бюджет
Одним із основних джерел надходження до бюджету є податок на прибуток. Аналіз
надходжень даного податку до бюджету свідчить про його стабільність протягом
значного часу.
Водночас, як зазначалось у першому розділі роботи протягом 1991-1997 років,
неодноразово змінювався об’єкт оподаткування. Така непослідовність у визначенні
об’єкта оподаткування, часті суттєві зміни методики його розрахунку створювали
значні труднощі для платників податків і справили негативний вплив на розвиток
підприємницької діяльності в цілому.
Слід зазначити, що і до нині діючого Закону “Про оподаткування прибутку
підприємств” у редакції Закону України від 22 травня 1997 року за час, що минув
із дня набрання чинності Закону, Верховною Радою України було прийнято 45
законів “Про внесення змін та доповнень до Закону України “Про оподаткування
прибутку підприємств”, спрямованих переважною більшістю на розширення пільг для
окремих галузей, територій та конкретних платників податку на прибуток: в ІІ-му
півріччі 1997р. – чотири закони; у 1998 році – шість законів; у 1999 році – 15
законів; у 2000 році – 16 законів [8].
Так, Закон України від 16 вересня 2000 року “Про внесення змін до Закону
України “Про оподаткування прибутку підприємств” дозволяє платникам податку
витрати з придбання приватизованого незавершеного будівництва та його добудову
включати до складу валових витрат, це, відповідно, призводить до значного
звуження бази оподаткування.
Значних змін протягом чотирьох років зазнав розрахунок амортизаційних
відрахувань. Так, Законом України від 10 лютого 1998 року “Про внесення змін до
статті 22 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” встановлено
понижуючий коефіцієнт 0,6 до норм амортизації, а потім змінено з 0,6 до 0,7
Законом України від 20 листопада 1998 року “Про внесення змін до статті 22
Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств”. А в 1999 році
впроваджено понижуючий коефіцієнт 0,8 до норм амортизації Законом України від 6
квітня 1999 року “Про внесення змін Закону України “Про оподаткування прибутку
підприємств”. Законом України від 29 грудня 1998 року “Про внесення зміни до
Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” встановлено, що суми
амортизаційних відрахувань спрямовуються у повному обсязі на впровадження нових
технологій, оновлення та реконструкцію виробництва та на те, що до 10%
амортизаційних відрахувань, нарахованих підприємствами, установами і
організаціями всіх форм власності, можуть централізуватися у Державному бюджеті
України для реалізації заходів по структурній перебудові економіки.
Згідно Закону України від 2 березня 2000 року “Про внесення змін до Закону
України “Про оподаткування прибутку підприємств” продовжено на 2000 рік
справляння податку на прибуток за рахунок зміни коригуючого коефіцієнта до норм
амортизації. І лише з 2001 року цей коефіцієнт було відмінено. Аналізуючи цей
довгий шлях, можна зробити висновок: підприємства мали змогу віднести до
амортизаційних відрахувань значно меншу суму за рахунок понижуючого
коефіцієнту. Законом України від 16 грудня 1998 року “Про внесення змін до
статті 22 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” встановлено,
що на період з 1 січня 1999 року до 1 січня 2002 року до валового доходу
платника податку не включаються суми коштів, нарахованих у складі ціни продажу
електричної та теплової енергії у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу
на електричну та теплову енергію, які спрямовуються на фінансування витрат,
пов’язаних із добудовою енергоблоків електростанцій та теплоелектроцентралей
України, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Закон України від 15 липня 1999 року “Про внесення змін до деяких законів з
метою стимулювання інвестиційної діяльності” вніс зміни до порядку визначення
складу витрат платника податку у разі сплати процентів за борговими
зобов’язаннями, розширено перелік доходів платника податку, які не включаються
до валових доходів, надано можливість збільшувати валові витрати платників
податків на суму витрат на технічне обслуговування легкових автомобілів.
Зазначені зміни також суттєво звузили базу оподаткування прибутку.
Вищезазначені зміни і доповнення до Закону “Про оподаткування прибутку
підприємств” вплинули на структуру доходів зведеного бюджету України, що видно
із приведеної таблиці (Таблиця 2.1)
Таблиця 2.1
Динаміка прямих податків у доходах зведеного бюджету України за період
1997-2001 роки
(тис. грн.)
1997
1998
1999
2000
2001
№ п/п
Найменування податку
Сума (млн. грн.)
Питома вага (%)
Сума (млн. грн.)
Питома вага (%)
Сума (млн. грн.)
Питома вага (%)
Сума (млн. грн.)
Питома вага (%)
Сума (млн. грн.)
Питома вага (%)
6
10
Податок на прибуток
5792,1
53,1%
5694,4
51,3%
6352,5
50,2%
7727,1
46,9%
8487,8
50,7%
Прибутковий податок з громадян
3367
30,9%
3570,6
32,2%
4434,4
35,1%
6377,8
38,8%
6171,3
36,9%
Плата за землю
1006,2
9,2%
1114,9
10,0%
1090,3
8,6%
1376,7
8,4%
1286,8
7,7%
Податок з власників транспортних засобів
425,7
3,9%
427
3,8%
486,5
3,8%
633
3,8%
604,9
3,6%
Інші прямі податки
316
2,9%
296
2,7%
286
2,3%
344
2,1%
179
1,1%
Всього
10907
100,0%
11102,9
100,0%
12649,7
100,0%
16458,6
100,0%
16729,8
100,0%
Розраховано за даними звітності Державної податкової адміністрації України за
1997-2001 роки.
Дані таблиці показують, що за період 1997-2001 роки питома вага податку