РОЗДІЛ 2
ОЦІНЮВАННЯ ТА АНАЛІЗ ЕКОНОМІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Багатостороннє оцінювання економічних показників діяльності підприємства на основі управлінської теорії Каплана-Нортона
Ускладнення умов роботи підприємств, а також динамічне середовище в якому вони працюють призвели до того, що в останні роки погляд на підприємство, його стратегію та різні аспекти діяльності тільки з точки зору керівного персоналу став недостатнім. Велика кількість факторів впливу на діяльність підприємства та потреба в розробці єдиної маркетингової концепції (виробництво, збут та постачання) призвели до появи нових підходів до управління підприємством та оцінювання його економічних показників. Серед концепцій, які набули значного поширення і використання яких ще знаходиться на стадії дослідження, є управлінська теорія, яка ґрунтується на збалансованій системі показників (розроблена Р. Капланом і Д. Нортоном в 1992 році і наведена в [83; 84; 85]) і теорія, яка базується на системі селективних показників (розроблена Ю.Вебером [86]).
Нижче нами розглянуто теорію збалансованих показників, яка використовується для створення управлінської стратегії і модифіковано її для оцінювання сукупності економічних показників, які характеризують фінансово-економічний стан підприємства.
Така система показників була розроблена на основі дослідження дванадцяти крупних американських підприємств [87, 25]. Суть теорії збалансованих показників полягає в розробці врівноваженої системи монетарних і немонетарних показників для досягнення управлінських цілей підприємства. Першочерговим завдання такої системи є оцінка стратегії не тільки з точки зору власника підприємства, але й очима інших суб'єктів, які мають відношення до його діяльності. Друге завдання витікає з першого і полягає в тому, що на основі отриманої різнопланової оцінки удосконалюється стратегія та визначаються методи її ефективної реалізації. Таким чином система збалансованих показників складається з двох напрямків: горизонтального і вертикального. На горизонтальному рівні здійснюється розгляд діяльності підприємства з різних точок зору, а на вертикальному включається проведений багатосторонній розгляд в стратегію підприємства.
Використання цієї системи спрямоване на поєднання показників в грошовому вимірі з операційними вимірниками з метою:
* оцінювання підприємства з боку клієнтів щодо можливостей досягнення перспективних цілей;
* оцінювання підприємства з точки зору менеджерів підприємства, тобто оцінювання процесів, які забезпечують виключне становище підприємства на ринку (внутрішній погляд на діяльність підприємства);
* оцінювання інноваційної діяльності підприємства, тобто можливості підтримування здатності до змін та вдосконалення для досягнення перспективних цілей;
* оцінювання підприємства акціонерами (фінансовий аспект) з огляду на можливість забезпечення фінансового результату.
Схема управління підприємством на підставі використання збалансованої системи показників, яка розроблена в [83], відображена на рис. 2.1.
Баланс в рамках такої системи має багатоплановий характер, тобто охоплює взаємозв'язки між монетарними і немонетарними величинами, стратегічними і оперативними рівнями управління, минулими та майбутніми результатами, а також внутрішніми та зовнішніми аспектами діяльності підприємства.
Ефективність такого підходу підтверджується тим, що збалансована система показників перетворилась в широку управлінську систему, тому багато експертів вбачають в ній відображення структури всього процесу оперативного управління, який включає в себе ряд субпроцесів:
* переведення перспективних планів і стратегії у форму конкретних індикаторів-показників оперативного управління;
* комунікацію і переключення стратегії на більш низькі рівні управління з допомогою розробленої системи показників управління;
* переведення стратегії в плани, у тому числі бюджетні;
* налагодження зворотного зв'язку для перевірки гіпотез та ініціювання процесів адаптування.
Рис. 2.1. Схема управління підприємством на підставі використання збалансованої системи показників
Таку стратегію використовують або вводять в дію значна кількість підприємств в США, Канаді та в країнах Західної Європи. Згідно опитування проведеного в Німеччині, Великобританії та Італії на початок 2001 року збалансовану систему показників використовували 20% компаній, які працюють в цих країнах, а на початок 2003 року їх кількість зросла до 40%. Вперше така управлінська система була впроваджена у компанії Analog Devices в 1987 році. На даному етапі збалансована система показників використовується на таких крупних компаніях як Mobil, Signa, AT&T, Motorola. Наведена система також широко почала використовуватись на російських підприємствах, які працюють нафтогазовій, телекомунікаційній, банківській сферах тощо (ВАТ "Шатура-Мебель" (лідер меблевої промисловості Росії), компанія "Барлай Холдинг" (поставка обладнання для станцій технічного обслуговування), російське відділення компанії "Моторола", ВАТ "Северсталь", компанія "Аерофлот" тощо). Збалансована система показників також почала застосовуватись на деяких підприємствах України, зокрема на меблевій компанії "Арт Метал Фурнітура", видавничій компанії "Баланс-Клуб", розглядаються також можливості її встановлення на "ТНК-Україна", "Укрзалізниця", на деяких цукрових компаніях тощо [88, 15]. Зазначимо, що на українських підприємствах процес впровадження збалансованої системи показників тільки розпочався і випадків впровадження значно менше ніж в Росії.
Адаптуємо багатосторонній розгляд діяльності підприємства (горизонтальний напрямок) для оцінювання її економічних показників.
Використання цього підходу для оцінювання фінансово-економічного стану підприємства пояснюється тими міркуваннями, що на сьогоднішній день підприємству часто доводиться залучати фінансові ресурси з зовнішніх джерел фінансування. Відповідно керівному персоналу підприємства важливо знати як його економічні показники оцінюють кредитор
- Київ+380960830922