РОЗДІЛ 2. Методика розвитку зв'язного мовлення старших дошкільників у процесі складання розповідей за ілюстраціями............102
2.1. Характеристика рівнів розвитку зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку в процесі складання розповідей за ілюстраціями......102
2.2. Лінгводидактична модель навчання дітей розповіді за ілюстраціями................................................................................................142
2.2.1. Теоретичні засади експериментальної роботи...............................142
2.2.2. Методика навчання старших дошкільників розповіді за ілюстраціями................................................................................................148
2.3. Порівняльна характеристика сформованості рівнів розвитку зв'язного мовлення старших дошкільників у процесі складання розповідей за ілюстраціями........................................................................178
Висновки до другого розділу.....................................................................190
ВИСНОВКИ ................................................................................................194
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ...................................................198
ДОДАТКИ....................................................................................................219
В С Т У П
Актуальність дослідження визначається концептуальними положеннями Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті щодо мовної освіти громадян, реалізація яких повинна забезпечити вільне володіння державною мовою. Одним із стрижневих завдань мовленнєвого розвитку дошкільників є формування в них зв'язного мовлення, вміння самостійно складати різного типу розповіді.
Проблема розвитку зв'язного мовлення дітей дошкільного віку не є новою і досліджувалась у різних напрямах багатьма вченими. Зокрема, навчання творчого розповідання (Ворошніна Л.В., Короткова Е.П., Орланова Н.П., Ушакова О.С., Шибицька А.С.), розвиток описового мовлення (Зрожевська А.А., Гербова В.В.), розвиток пояснювального мовлення (Кузіна Н.І.), вивчення впливу різних сторін мовленнєвого розвитку (фонетики, лексики, граматики) на процес формування зв'язного мовлення (Белякова Г.П., Бородич А.М., Гвоздєв О.М., Коніна М.М., Сохін Ф.О., Струніна О.М., Ушакова О.С.), розвиток зв'язного мовлення засобами літературних творів (Ворошніна Л.В., Габова Р.І., Гавриш Н.В., Леушина Г.М., Лещенко О.М., Коненко О.І., Короткова Е.П., Клочкова І.П.), складання розповідей на основі українського фольклору, іграшок, національної символіки (Водолага Н.В., Ласунова С.В., Луцан Н.І., Фесенко Л.І.). Ученими розкрито види, методику навчання розповідання, висвітлено зміст, методи, прийоми, форми та засоби розвитку зв'язного мовленя в дітей дошкільного віку.
Важливе місце в системі засобів розвитку зв'язного мовлення дошкільників посідає художня ілюстрація. Її вплив на виховний процес дітей було розкрито в роботах видатних педагогів-класиків (Коменський Я.А., Русова С.Ф., Сухомлинський В.О., Ушинський К.Д. та ін.), психологів (Гіневська В.О., Запорожець О.В., Леонтьєв О.М. та ін.), педагогів (Єзикеєва В.О., Жуковська Р.Й., Івіна М.І., Кондратович-Репіна Т.О., Ситніков Ю.А., Яковлічева А.Ф.). Питання щодо використання художніх ілюстрацій у процесі навчання дошкільників різних сторін рідної мови розглядалося й сучасними науковцями (Богуш А.М., Ладиженська Т.О., Лихолєтова В.К. та ін.). Натомість результати педагогічних спостережень засвідчили, що нерозробленість проблеми використання художніх ілюстрацій як засобу навчання дітей розповідання не дозволяє максимально повно й успішно розв'язувати це важливе завдання в дошкільних навчальних закладах. Це й обумовило вибір теми дослідження "Навчання дітей старшого дошкільного віку розповіді за ілюстраціями".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дослідження виконувалося відповідно тематичного плану Південноукраїнського державного педагогічного університету (м.Одеса) імені К.Д.Ушинського "Методика навчання дітей української мови в дошкільному закладі" (№0197У668552). Автором досліджувавсь аспект навчання старших дошкільників розповіді за ілюстраціями. Тема дисертаційного дослідження була затверджена Вченою радою Південноукраїнського державного педагогічного університету (м.Одеса) імені К.Д.Ушинського 25 квітня 2002 року (протокол №9) та закоординована Радою з координації наукових досліджень АПН у галузі педагогіки і психології в Україні 18 червня 2002 року (протокол №6).
Мета дослідження - розробити, теоретично обґрунтувати та експериментально апробувати методику навчання дітей старшого дошкільного віку розповіді за ілюстраціями.
Завдання дослідження:
1. З'ясувати місце художніх ілюстрацій в сьогоденній практиці дошкільних навчальних закладів.
2. Визначити критерії, показники, охарактеризувати рівні розвитку зв'язного мовлення старших дошкільників у процесі складання розповідей за ілюстраціями та обізнаність дітей із різними видами ілюстрацій.
3. Дослідити особливості сприймання старшими дошкільниками художніх ілюстрацій.
4. Визначити педагогічні умови навчання розповіді старших дошкільників засобами ілюстрацій.
5. Розробити та експериментально апробувати лінгводидактичну модель і методику навчання дітей старшого дошкільного віку розповіді за ілюстраціями.
Об'єкт дослідження - художньо-мовленнєва діяльність дітей старшого дошкільного віку.
Предмет дослідження - процес навчання розповіді старших дошкільників за ілюстраціями.
Гіпотеза дослідження - навчання дітей старшого дошкільного віку розповіді за ілюстраціями відбуватиметься ефективно, якщо забезпечити такі педагогічні умови: наявність інтересу та зацікавленості дітей до наочно-образного зображення змісту художнього тексту; забезпечення взаємозв'язку щодо сприймання і розуміння художнього тексту дітьми та його зображення в ілюстраціях; наявність емоційно-позитивних стимулів у розповіданні дітей за ілюстраціями; раціональне поєднання занять з різних розділів програми і розважальної роботи
- Київ+380960830922