РОЗДІЛ 2
ОБ'ЄКТ ТА МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Об'єкт дослідження
Об'єктом даного дослідження розглядався розвиток особистості в підлітковому віці, предметом - психологічне здоров'я підлітків. Вивчення психологічного здоров'я у даній роботі проводилось на основі уявлень про його динамічний, багатомірний характер. Психологічне здоров'я розглядалось як якісна характеристика індивідуального розвитку на різних вікових етапах життєдіяльності особи. До уваги приймалося те, що психологічне здоров'я має особливості в різні вікові періоди становлення особистості, що вказує на доцільність його вивчення на різних етапах особистісного розвитку індивіда. Розробка системи оцінки психологічного здоров'я відбувалась для дітей шкільного віку та підлітків. Вибір означеної вікової групи був зумовлений можливістю відстеження деформацій особистісного розвитку вже з раннього дитинства, зокрема шкільного віку [198]. Оцінка психологічного здоров'я проводилась з урахуванням критеріїв, що були визначені, а саме: індивідуально-психологічні особливості індивіда, його соціально-психологічна адаптація, реалізація соціальних потреб особи, її здатність до саморозвитку. На підставі такого бачення проблеми була розроблена система оцінки психологічного здоров'я, в основу якої покладено першочергове визначення міри реалізації соціальних потреб дітей та підлітків різних вікових груп, з наступною деталізацією особистісних властивостей, які пов'язані із закономірностями формування і розвитку особистості дитини, враховують ті зміни, що мають місце під час її перебування у загальноосвітньому навчальному закладі, особливості стосунків з навколишнім середовищем, адаптацію в ньому, прагнення до реалізації актуальних потреб, саморозвитку, самоактуалізації.
Виходячи з означеного вище, було реалізовано наступну структуру дослідження:
а) проаналізовано й обґрунтовано поняття психологічного здоров'я та дано його робоче визначення як системи якісних характеристик індивідуального розвитку; визначено його критерії, проаналізовано закономірності формування психологічного здоров'я підлітків, його особливості з урахуванням вікових періодів розвитку;
б) на підставі літературних даних визначено соціальні потреби школярів п'яти вікових груп. Для підлітків 11-13 років соціальні потреби отримано експертно, за допомогою якісного дослідження: групового інтерв'ювання (фокус-груп). На підставі експертного визначення соціальних потреб підлітків даної вікової групи та літературних даних, розроблено анкету "Потреби школярів" для експрес-діагностики ступеня реалізації соціальних потреб;
в) вивчено особливості психологічного здоров'я підлітків 11-13 років за критеріями індивідуально-психологічних особливостей, соціально-психологічної адаптації, здатності до саморозвитку та реалізації соціальних потреб, що дозволило отримати характеристики психологічного здоров'я підлітків різної статі з різним рівнем реалізації соціальних потреб та соціально-психологічної адаптації. Було проведено порівняння психологічних характеристик підлітків з різним рівнем реалізації потреб та соціально-психологічної адаптації й індивідуально-психологічних властивостей, проведено аналіз взаємозв'язків критеріїв психологічного здоров'я, розвитку когнитивної сфери підлітків;
г) аналіз результатів дослідження психологічного здоров'я дозволив визначити типи психологічного здоров'я для хлопців і дівчат, які вказують на особливості індивідуального розвитку, та рівні психологічного здоров'я, що містять якісні характеристики індивідуального становлення;
ґ) на підставі отриманих даних було розроблено систему оцінки психологічного здоров'я індивіда, проаналізовано її місце у роботи психолога.
Для реалізації поставлених мети і завдань було проведено дослідження у загальноосвітніх школах № 39, № 59, № 111 м. Харкова. Під наглядом знаходилися 363 підлітка середнього шкільного віку (11-13 років), які навчались за традиційною (ЗОШ № 59, № 111), та семестрово-заліковою (ЗОШ № 39) системами навчання.
У таблиці 2.1 наведено розподіл підлітків, що досліджувались, за кількістю, віком та статтю.
Таблиця 2.1
Розподіл підлітків, що знаходились в експерименті, за віком та статтю
Загальноос-вітня школаВік
(у роках)Хлопці
(чол.)Дівчата
(чол.)Всього
(чол.) № 59
11
12
13 25
15
18 15
12
11
96 Всього: 58 38 № 111 11
12
13 2
71
25 4
61
17
180 Всього: 98 82 № 39 11
12
13 1
29
12 1
37
7
87 Всього: 42 45
Всього:
198
165
363
Вибір вікової групи 11-13 років для дослідження психологічного здоров'я був зумовлений тим, що підлітковий вік - це перехідний критичний період у біологічному, психічному, соціальному розвитку дитини, період переходу від дитинства до дорослості, який, часом, проходить бурхливо і гостро. Специфічні проблеми даного вікового контингенту у багато чому відображають кардинальні зміни, що відбуваються у сучасному суспільно-політичному і економічному розвитку країни [200,201]. Це період, в якому переплетені різноманітні протилежні тенденції. З одного боку, для цього складного періоду у житті підлітка показовими є дисгармонійність у структурі особистості, мінливий характер поведінки підлітка у ставленні до дорослих, часті зміни і нестійкість захоплень, уподобань, авторитетів. З іншого боку, підлітковий вік відрізняється і багатьма позитивними факторами: зростає самостійність хлопців та дівчат, більш різноманітними і змістовними стають їхні взаємини з однолітками і дорослими, значно розширюється сфера зацікавленостей, розвивається свідомість, особиста точка