Ви є тут

Роль міжнародного права у здійсненні митно-тарифного регулювання зовнішньоторговельної діяльності України

Автор: 
Міхеєва Ольга Геннадіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U000429
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МИТНО-ТАРИФНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЗОВНІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

2.1. Національне законодавство України у галузі митно-тарифного регулювання

Державне регулювання зовнішньоекономічної, в тому числі зовнішньоторговельної, діяльності становить певну систему типових заходів законодавчого, виконавчого та контролюючого характеру, які здійснюються відповідними державними органами з метою забезпечення захисту та стабільного розвитку національної економіки, стимулювання позитивних змін у структурі імпорту та експорту і заохочення притоку іноземних капіталів.
Правове забезпечення зовнішньоекономічної діяльності має відповідати двом критеріям:
- має враховувати специфіку предмета;
- задовольняти потреби суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності.
Система регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні являє собою комплекс, який включає міжнародно-правові та національно-правові норми. Національно-правові норми закріплено в різноманітних галузях та підгалузях внутрішнього права (господарського, фінансового, валютного, цивільного, цивільно-процесуального тощо).
О. Гребельник надає наступну класифікацію [22, С. 52] правових норм, що регулюють зовнішньоекономічну діяльність України:
- норми, що визначають правові принципи зовнішньоекономічної діяльності та її регулювання, в тому числі правові режими, взаємність, доброзичливість, доступність, необґрунтовані обмеження ділової практики та демпінгу;
- норми, що визначають статус і компетенцію органів державного управління зовнішньою діяльністю;
- норми, що стосуються суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, учасників зовнішньоекономічних зв'язків;
- норми щодо підприємств з іноземними інвестиціями на території України, а також щодо господарської діяльності українських організацій за кордоном;
- норми щодо планування зовнішньоекономічної діяльності;
- норми щодо регламентації застосування нетарифних методів регулювання;
- норми валютного регулювання;
- норми митно-тарифного регулювання;
- оподаткування доходів від здійснення зовнішньоекономічної діяльності;
- засоби захисту зовнішньоекономічних інтересів України, включаючи порядок застосування відповідних дій;
- норми щодо порядку врегулювання суперечностей і спорів між суб'єктами господарювання різних країн щодо порядку визнання і виконання іноземних судових та арбітражних рішень.
Серед запропонованих у класифікації норм відмітимо особливе значення, яке відіграють митно-тарифні норми у процесі регулювання зовнішньоторговельної діяльності, що безпосередньо пов'язано з тими функціями, які виконують митно-тарифні інструменти регулювання при обслуговуванні міжнародних відносин. Їх головним завданням є створення сприятливого правового клімату для реалізації економічних та політичних інтересів суб'єктів господарювання у зовнішньоекономічній сфері.
З метою надання адекватної оцінки ефективності державної політики в галузі зовнішньоторговельної діяльності необхідно визначити сутність, основні напрями, форми та методи митно-тарифного регулювання, а також ступінь втручання держави до цієї сфери. Державна політика у сфері регулювання зовнішньоторговельної діяльності, як правило, залежить від характеру та актуальності проблем, що постають перед нею у зв'язку з економічними перетвореннями, що відбуваються як у всьому світі, так і всередині певної країни.
Відповідно до статті 8 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" Україна самостійно формує систему та структуру державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності на її території. До системи органів, що здійснюють регулювання зовнішньоекономічною діяльністю, зазначений Закон зараховує Верховну Раду України, Кабінет Міністрів України, Державну митну службу України, Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції України та інші міністерства, відомства та органи місцевого самоврядування, які діють на основі єдиної законодавчої бази відповідно до єдиних принципів та цілей.
Важливою складовою регулювання зовнішньоекономічної діяльності є система державного контролю. Відповідно до статті 1 діючого Митного кодексу України під митним контролем мається на увазі сукупність заходів, що здійснюються митними органами в межах своєї компетенції, з метою забезпечення додержання норм кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань митної справи, а також міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку. Товари та інші предмети переміщуються через митний кордон України під митним контролем, який здійснюється з метою забезпечення дотримання державними органами, підприємствами та громадянами порядку переміщення через митний кордон України товарів та інших предметів.
Одним з основних елементів системи державного управління зовнішньоекономічною, в тому числі й зовнішньоторговельною, діяльністю є митна структура країни в цілому та її митно-тарифний механізм зокрема.
Механізм митно-тарифного регулювання зовнішньоторговельної діяльності є дуже складним і включає багато чинників економічного характеру. З огляду на те, що регулюючий вплив здійснюється опосередковано, перед органами державного управління постають складні завдання щодо планування та прогнозування такого впливу. З метою координації процесів митно-тарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні у 1994 році було створено Митно-тарифну раду (яка діє при Кабінеті Міністрів України як колегіальний орган).
На Митно-тарифну раду покладаються функції з розробки пропозицій стосовно основних напрямів митно-тарифної політики України, підготовки та розгляду проектів законодавчих актів України та міжнародних договорів України щодо митно-тарифного регулювання, а також розробки заходів, спрямованих на захист внутрішнього ринку країни при ввезенні товарів на митну територію України та при їх вивезенні за межі такої території.
У процесі розробки пропозицій щодо внесення змін або скасуванні тих чи інших засобів митно-тарифної політики України