Ви є тут

Формування національних цінностей у студентів - майбутніх вчителів трудового навчання в процесі художньо-трудової діяльності

Автор: 
Бєлова Юлія Юріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U000758
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРОЦЕС ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Теоретичний аналіз проблеми формування національних цінностей студентської молоді, оцінка сучасного стану їх сформованості показують необхідність посилення навчально-виховного процесу щодо формування цього важливого утворення особистості майбутнього вчителя.
На сучасному етапі професійної підготовки фахівців освіти важливого значення набуває проблема перетворення стихійного впливу вузівського середовища на студентство в науково обґрунтований процес плекання духовно багатого молодого покоління інтелегенції [122].
Дослідженню цієї проблеми було присвячено проведенний нами експеримент, завдання якого полягало у виявленні та аналізі стану сформованості національних цінностей студентської молоді, розробці підходів до збагачення змісту художньо-трудової діяльності студентів цінностями української побутової культури, експериментальній перевірці ефективності цих підходів, розробці методичних рекомендацій щодо формування національних цінностей студентської молоді у процесі художньо-трудової діяльності.
Реалізацію цих завдань передбачала програма проведення експерименту, яка включала такі етапи:
1. Розробити критерії оцінки рівнів та показники сформованості національних цінностей.
2. На підставі розроблених нами критеріїв та показників, використовуючи методи анкетування, тестування, інтерв'ювання, бесід, спостережень та ін., визначити фактичний стан сформованності національних цінностей майбутніх учителів трудового навчання.
3. Провести аналіз одержаних результатів.
4. Розробити підходи до збагачення змісту художньо-трудової діяльності майбутніх вчителів трудового навчання цінностями української побутової культури.
5. Визначити методику впровадження експериментальної системи в навчально-виховний процес факультетів підготовки вчителів трудового навчання.
6. Визначити результати впровадження системи шляхом використання методів науково-педагогічного дослідження.
7. Подати одержані результати дослідження, використовуючи методи якісного та кількісного аналізу.
8. На підставі одержаних даних сформулювати висновки та методичні рекомендації щодо цілеспрямованого використання в навчально-виховному процесі факультетів вчителів трудового трудового навчання української побутової культури з митою формування національних цінностей студентів у процесі художньо-трудової діяльності.
Вивчення стану сформованості національних цінностей студентів усіх курсів індустріально-педагогічного факультету Бердянського державного педагогічного університету проводилося, починаючи з жовтня1999 р., щорічно до жовтня 2003 р.
Динаміка рівнів сформованості національних цінностей визначалася порівнянням показників, отриманих у процесі традиційного вивчення професійно спрямованих дисциплін майбутніми вчителями трудового навчання і після впровадження розроблених дисертантом підходів до збагачення змісту художньо-трудової діяльності студентів українознавчим компонентом.
Для експериментальної роботи залучалися студенти І, II, ІІІ, IV курсів індустріально-педагогічного факультету: набір студентів 1999 - 2002 років (16 академічних груп, в яких навчалося 314 осіб). Студенти восьми з цих груп (усього 161 особа), поряд з традиційним вивченням професійно спрямованих дисциплін, у 1998-1999, 1999-2000, 2000-2001, 2001-2002 та 2002-2003 навчальних роках опановували спецкурс "Макетування українського національного житла та оформлення його інтер'єру", побудований на національній основі, впроваджували в практику студентських колективів українську народну побутову культуру, а також елементи запропонованих дисертантом підходів до формування національних цінностей.
Контрольними були визначені 8 груп Бердянського державного педагогічного університету 1993 та 1994 років набору, в яких протягом усіх років навчання відбувалося традиційне вивчення професійно спрямованих дисциплін, передбачених навчальними планами і програмами. У цих групах навчалося 193 студенти. У жовтні 1998 року від студентів контрольних груп, які були випускниками, отримана інформація, яка дозволила визначити рівні сформованості у них національних цінностей.
До опитування в листопаді 1998 р. були залучені також студенти передвипускних і випускних курсів факультетів підготовки вчителів трудового навчання Харківського педагогічного університету імені Г.Сковороди та Миколаївського педагогічного інституту (по 90 чоловік кожного з цих навчальних закладів). У дослідно-експериментальній роботі групам студентів Харківського педуніверситету та Миколаївського педінституту також була відведена роль контрольних. Усього дослідженням було охоплено 687 осіб, серед них студентів експериментальних груп - 314 осіб, контрольних груп - 373 особи.
Широке охоплення контингенту студентів, які нас цікавлять, дає підстави вважати опитування представницьким, а одержаний за допомогою використання різноманітних методів дослідження матеріал, статистично надійним.У нижче викладеному розділі подаються результати констатуючого та формуючого етапів педагогічного експерименту.

2.1. Стан сформованості національних цінностей у студентів
факультетів підготовки вчителів трудового навчання
У першому розділі нашого наукового дослідження ми прийшли до висновку про те, що притаманні українському народові національні духовно-моральні цінності, які віддзеркалюються у народній побутовій культурі, повинні бути складовою загальної педагогічної культури вчителя трудового навчання. Щоб розробити ефективну методику формування національних цінностей майбутнього учителя, потрібно з'ясувати структуру національних цінностей особистості, її компоненти, виділити показники, розробити критерії та визначити і обґрунтувати рівні їх сформованості.
Специфіка духовно-моральних цінностей є специфікою почуттєвого ставлення, яке завжди є духовним процесом. Тому сфери, в яких естетичне відношення і національна