РОЗДІЛ 2
РОЛЬ HARD-AND-HEAVY В РОЗВИТКУ РОК-МУЗИКИ
В ДРУГІЙ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ
2.1. Особливості соціального функціонування рок-музики
Як у час виникнення, так і сьогодні рок-музика має найбезпосередніший зв'язок з молодіжним соціальним середовищем з погляду її як історичної, так і естетичної зумовленості10. На цей факт вказує більшість дослідників. Зокрема А.Сохор, спираючись на дані угорських соціологів, які відтворюють емоційно-психологічну атмосферу рок-концерту, стверджує, що в юнаків та дівчат виникає почуття внутрішньої розкутості, свободи, а спільна колективна присутність інтеграційно впливає на них. "Простір, що звучить, немов розкриває намет над слухачами, і їх хвилювання стають спільними.... В закритій залі музика огортає слухачів, відрізає, відокремлює їх від зовнішнього світу, щоб навіяти тим, хто знаходиться всередині, відчуття взаємозв'язку" [11; 118]. Отже, рок-концерт є своєрідною формою спілкування між глядачами-слухачами, а також між ними і музикантами, що може позначитись і на самому музичному творі. Як доказ цього, порівняємо два варіанти викладу основної теми композиції групи Deep Purple "Smoke On The Water" (нотний приклад В.111, до вступу бас-гітари) з платівок "Machine Head", записаної в студії, та "Made in Japan", записаної безпосередньо в момент концертного виконання. У другому випадку викладення теми відбувається на тлі скандування та плескання в долоні слухачів на кожну чверть такту. Гітарист, якому доручено початкове викладення, імпровізує на цьому тлі. Те, що в нього вийшло, приблизно представлено в нотному прикладі 2.1.
Нотний приклад 2.1. "Deep Purple", "Smoke On The Water".
Після цього композиція викладається в "студійному варіанті" (нотний приклад В.1). Отже, вступ п'єси став складатися з двох розділів: вступ - імпровізація та вступ - викладення теми. Ще один характерний приклад - композиція "N.I.B." групи "Black Sabbath" (табл.2.1):
Таблиця 2.1
Структура куплетно-варіантної форми п'єси "N.I.B.", Black Sabbath
Вст.1, Вст.2.I куплет Заспів,
Інтерлюдія. II куплет Заспів,
Приспів (вокальний).III куплет Заспів, Інтерлюдія, Solo Gtr (1) (приспів інструмен-тальний).IV куплет Заспів,
Приспів (вокальний) V куплет
Заспів, Інтерлюдія,
Solo Gtr (II)
(приспів
інструмен-тальний).Кода
Як бачимо, в студійному варіанті запису куплетна форма п'єси має або двочастинну (заспів - інтерлюдія; заспів - вокальний приспів), або тричастинну (заспів - інтерлюдія - інструментальний приспів) будову. Під час виступу в Букінгемському палаці на честь 50-річчя правління англійської королеви Єлизавети12, музиканти "вилучили" всі вокальні приспіви. Куплетна форма замість трьох варіантів викладення зберегла тільки два: заспів-інтерлюдію та заспів-інтерлюдію-інструментальний приспів. Вокальні приспіви, що викладені у повільнішому темпі, мають орієнтально-ліричний колорит і виконуються чистим, дзвінким вокальним тембром, контрастували як з енергійним рухом всієї композиції, так і з темпом святкового концерту, якого надали попередні учасники та аудиторія. Ми бачимо, що в наведених та багатьох інших випадках (перелік яких може бути продовжений) реакція зали спроможна певною мірою впливати на композицію твору. Слухацька аудиторія може впливати і на манеру інтонування, наприклад, соліста. Так, в композиції "Seek And Destroy" на платівці першого альбому групи "Metallica" ("Kill'Em All") у вокальній партії переважає крик та форсована атака звуку з хрипінням та сильним тиском на зв'язки. Проте виконавець співає на одному емоційному рівні. У цій же композиції, записаній на "живому" концерті в Сан-Франциско 3 вересня 1983 року, можна почути запальні крики натовпу. Високий тонус аудиторії вплинув на соліста таким чином: він не може стримати емоцій і застосовує під їх впливом екзальтовані форшлаги та гліссандо, в яких відчувається надмір юнацької енергії та хвилеподібні коливання настрою. Все це свідчить, що в багатьох випадках слухачі виступають в ролі потенційного продюсера твору, а часто і всього концертного виступу. Автором при цьому є колектив музикантів (рок-група). Він має ряд атрибутів конкретної особи: ім'я (назву) та свою манеру сценічної поведінки, а часто і поза нею (імідж). Рок-група також є "репрезентантом" авторства на платівках та юридичним суб'єктом авторського права. Назви рок-груп є іноді грою слів13 або можуть означати щось абстрактне14, тобто поставати псевдонімічною персоніфікацією колективної творчості.
З викладеного зрозуміло, що індивідуальне начало в рок-творі перебуває певною мірою "на другому плані". Проте це не означає, що "право" кожного окремого музиканта в колективі обмежене. Серед основних моментів самореалізації відзначимо: створення рифової основи певної частини композиції, ритмічних збоїв, сольних імпровізаційних фрагментів, манери інтонування, мелодичного малюнка вокальної партії тощо. Тобто, кожен музикант групи є невід'ємною складовою цілого. Тому у випадку зміни складу (хоча б мінімальному) може змінитися (іноді докорінно) "саунд" (звуковий образ) групи. Для прикладу зауважимо, що прихід нового бас-гітариста (Джейсона Ньюстеда) до складу американської групи "Metallica" надав загальному звучанню колективу більшої жорсткості, а басовій партії - більшої "важково-рокової" мелодичної традиційності (на відміну від академічної м'якості, оригінальності та складності партій, які створював його попередник Кліфф Бертон). Порушення особливостей авторства рок-творів, увиразнення кожного учасника групи як самостійної творчої особистості в ряді випадків може призвести до розпаду групи. Показовим прикладом може бути доля груп "Beatles", "Black Sabbath", "Deep Purple", "Led Zeppelin" тощо. Проте є й винятки - Дженіс Джоплін, Джимми Хендрікс, Ерік Клептон, Еліс Купер, Тоні Макалпайн, Інгві Малмстін та ряд інших музикантів виступали або виступають самостійно, а не як учасники груп. Можливе також ототожнення імені рок-групи з іменем одного з його учасників, частіше - лідера колективу або кількох музикантів