РОЗДІЛ 2
ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ПАРКУВАННЯ ЛЕГКОВИХ
АВТОМОБІЛІВ
Всі питання пов’язані з транспортом, можна сформулювати як послідовну
залежність “водій – поїздка – стоянка”, не є винятком і визначення потреби
міста в стоянках та організація паркування автомобілів. Тобто не можна
розглядати питання паркування автомобілів без попереднього розгляду питань
пов’язаних з розвитком автомобілізації, з умовами та закономірностями
використання автомобілів в містах.
Тобто для визначення перспектив розвитку системи паркування (прогнозування
потреби та розміщення) необхідно дослідити перспективні тенденції розвитку
містобудівних факторів та умов, що впливають на формування і роботу системи
паркування в містах. Для цього необхідно виділити та дослідити попередній
перелік таких факторів, на основі чого визначити методи прогнозування основних
з них.
2.1. Містобудівні фактори, які впливають на принципи формування і розвитку
системи паркування легкових автомобілів в містах
Як показує досвід вітчизняних та зарубіжних авторів вирішення проблеми
паркування потребує врахування містобудівних, екологічних,
соціально-демографічних, економічних та природнокліматичних факторів.
Для дослідження ступеню впливу того чи іншого фактора на формування системи
паркування в містах, спочатку потрібно їх систематизувати (розробити структурну
модель) (рис.2.1) та визначити показники в яких вони вимірюються, виділити
групу основних факторів. Потім досліджуються методи їх прогнозування та ступінь
впливу на принципи визначення потреби в місцях паркування легкових автомобілів
(як наслідку процесу автомобілізації).
До містобудівних факторів можна віднести планувальні, пов’язані з транспортом
та вулично-дорожньою мережею міста. Найбільш широкий вплив здійснюють
планувальні фактори. Розвиток автомобілізації, умови використання автомобілів
у
Рис.2.1
місті, визначення принципів формування системи паркування та розміщення
стоянки, це далеко не повний перелік питань на які розповсюджується їх вплив.
Дослідження показують існування залежності між величиною міста та рівнем
автомобілізації, величиною міста та кількістю поїздок на індивідуальному
автомобілі [112]. Так в більш великих містах - менший рівень автомобілізації
(тенденція проявляється, при досягненні загальнодержавного рівня 150-180
авт./тис.чол.). Через погіршення умов експлуатації автомобіля - кількість
поїздок на індивідуальному автомобілі зменшується з збільшенням величини міста.
Вимірюється в (га). При цьому чим більше місто, тим більша щільність міського
населення.
Щільність населення (чол./ га.) на пряму пов’язана з величиною та планувальним
рішенням міста. З її збільшенням зменшується рівень росту автомобілізації,
рівень автомобілізації, об’єм поїздок, інтенсивність використання автомобілів
та збільшується щільність автомобілів та парковок. Дослідження в містах США
показали, що при збільшенні щільності населення зменшується кількість поїздок
на індивідуальному автомобілі [79].
Функціональна організація території міста пов’язана з планувальним рішенням
міста. Визначається долею функціональної зони (промислової,
комунально-складської, сельбищної тощо) в загальній площі міста (району).
Визначає принципи розміщення стоянок, об’єм та напрям взаємних кореспонденцій
між районами (зонами), визначає центри тяжіння населення при поїздках по різним
цілям. Існують норми необхідного забезпечення місцями паркування автомобілів на
територіях різних зон міста [32].
Забезпеченість та розміщення місць зберігання та об’єктів обслуговування
автомобілів (СТО, АЗС, мийки) визначається долею від загальної кількості
автомобілів в місті, за забезпеченістю та аналітично, за розміщенням. Визначає
необхідність спорудження місць паркування при недостатньому рівні
забезпеченості. Є одним з критеріїв при визначенні місця розміщення нових
стоянок або об’єктів обслуговування. Впливає на умови використання автомобілів
в місті, що в кінцевому результаті визначає привабливість покупки автомобіля та
використання його як засобу пересування при різних цілях [6].
Наявність та розміщення зон відпочинку в приміській зоні. Визначається
аналітично. Впливає на кількість поїздок на індивідуальному автомобілі для
відпочинку. Може впливати на рівень автомобілізації оскільки саме ця ціль
поїздки характеризується найбільшим відсотком користування індивідуальним
автомобілем для певних верств населення (зокрема пенсіонерів). Безперечно
впливає на потребу в місцях паркування біля зон відпочинку. Пов’язане з
комфортністю поїздки, що необхідно враховувати при організації обслуговування
громадським транспортом по цьому напрямі. Впливає на кількість поїздок та
середню величину пробігу на індивідуальному транспорті.
Організація місць проживання. Визначається аналітично. Пов’язана з розвитком
громадського транспорту. В містах України помічена тенденція переселення
міського населення в передмістя. При великій долі людей, що проживають в
передмісті, а працюють в місті, в закордонних містах питання тимчасового
паркування автомобілів в центрі міста частково вирішується за допомогою системи
перехоплюючих стоянок типу “Р+R”. Тобто організація місць проживання визначає
принципи вирішення питання паркування автомобілів. Впливає на рівень
автомобілізації.
Принцип формування центру може визначатись планувальними особливостями, долею
реалізації різноманітних функцій в межах центра (проживання, торгівля, бізнес
тощо). Впливає на потребу в місцях постійного та тимчасового паркування
автомобілів. Визначає принципи вирішення питання паркування в ц
- Київ+380960830922