РОЗДІЛ 2
КЛАСИФІКАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИХ ЗАКЛАДІВ
ДЛЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
МІСТОБУДІВНОГО ПРОЕКТУВАННЯ
2.1. Ступенева структура мереж навчально-виховних закладів
Верховною Радою України 23 травня 1991 року прийнято Закон України “Про освіту“
метою якого є регулювання суспільних відносин у галузі навчання, виховання,
професійної, наукової, загальнокультурної підготовки громадян України [48].
В комплексі правових та науково-методичних положень розвитку освіти, що суттєво
впливають на питання становлення навчально-матеріальної бази, виділяються
наступні основні принципи:
- безперервність освіти, побудова системи навчально-виховних закладів, що
забезпечують прийнятність та взаємозв’язок всіх рівнів та ланцюгів освіти;
- багатоваріантність моделей об’єктів освіти, яка передбачає створення різних
типів навчально-виховних закладів;
- диференціація та індивідуалізація навчання у відповідності з віковими
особливостями, природними даними та схильності учнів;
Система освіти складається із закладів освіти, наукових, науково-методичних і
методичних установ, науково-виробничих підприємств, державних і місцевих
органів управління освітою та самоврядування в галузі освіти.
Згідно з статтею 29 зазначеного Закону України структура освіти включає:
дошкільну освіту; загальну середню освіту; позашкільну освіту;
професійно-технічну освіту; вищу освіту; післядипломну освіту; аспірантуру;
докторантуру; самоосвіту [48].
Верховною Радою України було прийнято також ряд галузевих Законів України в
галузі освіти, таких як Закон України “Про професійно-технічну освіту“
10.02.1998 р. № 103 [52], Закон України “Про загальну середню освіту“ від
13.05.1999 р. № 651 [46], Закон України “Про позашкільну освіту“ від 22.06.2000
р. № 1841 [51], Закон України “Про дошкільну освіту“ 11.07.2001 р. № 2628 [45],
Закон України “Про вищу освіту“ 17.01.2002 р. № 2984-III [44].
Дошкільна освіта є обов'язковою первинною складовою частиною системи
безперервної освіти в Україні. Дошкільна освіта – цілісний процес, спрямований
на: забезпечення різнобічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її
задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних
особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних
норм, набуття нею життєвого соціального досвіду. Педагогічною структурою
передбачається створення наряду з традиційними дитячими яслами-садками
спеціальних дошкільних закладів з профільними групами естетичного,
фізкультурно-оздоровчого профілю, гуманітарного напрямку [45].
Для задоволення освітніх потреб громадян дошкільний навчальний заклад може
входити до складу навчально-виховного комплексу “дошкільний навчальний заклад -
загальноосвітній навчальний заклад“, “загальноосвітній навчальний заклад -
дошкільний навчальний заклад“ або до складу об'єднання з іншими навчальними
закладами [45].
Загальна середня освіта є обов'язковою основною (ключовою) складовою
безперервної освіти.
Загальна середня освіта спрямована на забезпечення всебічного розвитку
особистості шляхом навчання та виховання, які ґрунтуються на загальнолюдських
цінностях та принципах науковості, полікультурності, світського характеру
освіти, системності, інтегративності, єдності навчання і виховання. Систему
загальної середньої освіти становлять: загальноосвітні навчальні заклади всіх
типів і форм власності, у тому числі для громадян, які потребують соціальної
допомоги та соціальної реабілітації, навчально-виробничі комбінати, позашкільні
заклади, науково-методичні установи та органи управління системою загальної
середньої освіти, а також професійно-технічні та вищі навчальні заклади I-II
рівнів акредитації, що надають повну загальну середню освіту.
Відповідно до освітнього рівня, який забезпечується загальноосвітнім навчальним
закладом (початкова загальна освіта, базова загальна середня освіта, повна
загальна середня освіта), існують різні типи загальноосвітніх навчальних
закладів I, II, III ступенів. Школи кожного з трьох ступенів можуть
функціонувати разом або самостійно [46].
В законодавчих документах згадується про профільність загальноосвітніх
закладів, але перелік можливих профілів вказано тільки для колегіуму.
Система позашкільної освіти - освітня підсистема, що включає державні,
комунальні, приватні позашкільні навчальні заклади; інші навчальні заклади як
центри позашкільної освіти у позаурочний та позанавчальний час (загальноосвітні
навчальні заклади незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, в тому
числі школи соціальної реабілітації, міжшкільні навчально-виробничі комбінати,
професійно-технічні та вищі навчальні заклади I - II рівнів акредитації);
гуртки, секції, клуби, культурно-освітні, спортивно-оздоровчі, науково-пошукові
об'єднання на базі загальноосвітніх навчальних закладів, навчально-виробничих
комбінатів, професійно-технічних та вищих навчальних закладів I - II рівнів
акредитації; клуби та об'єднання за місцем проживання незалежно від
підпорядкування, типів і форм власності; культурно-освітні,
фізкультурно-оздоровчі, спортивні та інші навчальні заклади, установи; фонди,
асоціації, діяльність яких пов'язана із функціонуванням позашкільної освіти
[51].
Типи позашкільних навчально-виховних закладів затверджені постановою Кабінету
Міністрів України від 06.05.2008 №433 “Про затвердження переліку типів
позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний
заклад“ [94].
Професійно-технічна освіта спрямована на формування у громадян професійних
знань, умінь, навичок, розвиток духовності, культури, відповідного технічного
- Київ+380960830922