Ви є тут

Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи

Автор: 
Карпова Лариса Георгіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U002098
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ
2.1 Методика організації експериментальної роботи
Цілі експериментального дослідження передбачали перевірку висунутої гіпотези, обґрунтування теоретичних висновків стосовно якості проведених занять, якості та характеристики професійної компетентності вчителів та ін.
Експериментальну роботу було проведено в три етапи: попередній, основний і заключний.
Попередній етап (1996-1997рр.), передбачав:
* вивчення та аналіз літератури з проблеми дослідження;
* постановку проблеми та визначення цілей і завдань дослідження;
* визначення та обговорення методів дослідження;
* виявлення недоліків і стереотипів, які знижують ефективність формування професійної компетенції вчителів в умовах демократизації та гуманізації школи;
* виявлення ставлення вчителів і керівників шкіл до проблеми професійної компетентності та розуміння її сутності;
* виявлення рівня сформованості професійної компетентності вчителів.
Дані про використання різних методів у проведеному дослідженні наведені в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1
Зведена таблиця використаних у дисертації методів дослідження
№ пор.Методи дослідженняКількість учасниківЗавдання дослідженняВідповідальні за узагальнення результатів1.Спостереження за діяльністю вчителя на:
уроках;
позакласних заходах;
дослідницькій роботі
83
56
48Оцінка рівня професіоналізму, компетентностіАдміністрація№ пор.Методи дослідженняКількість учасниківЗавдання дослідженняВідповідальні за узагальнення результатів2.Бесіди з:
учнями;
учителями;
адміністрацією
800
83
5Оцінка рівня загальнокультурної та комунікативної компетентності Адміністрація3. Анкетні опитування з метою виявлення:
ставлення учителів і керівників до проблеми;
чинників, які стимулюють або заважають професійному самовдосконаленню;
оцінки рівня сформованості компетентності;
шляхів вдосконалення компетентності ;
виявлення індивідуально-особистісних особливостей;
готовності до особистісно-орієнтованої технології навчання учнів;
продуктивності діяльності вчителя;
динаміки професійного зростання;
соціометричний зріз учителя
900
48Виявлення особистого ставлення до феномену "професійна компетентність", розуміння її сутності, виявлення рівня сформованості, програма "Кадри" (індивідуальна програма розвитку професійної компетентності)Адміністрація, психолог4.Психодинамічні методики і технології,
тест на психологічну сумісність (з учителями, учнями та адміністрацією);
аналіз співбесід з учителями (учнями, батьками);
аналіз співбесід з адміністрацією;
визначення провідного типу мотивації;
тест на визначення розумової працездатності;
методика аналізу самооцінки особистості;
аналіз процесуальних показників за схемами само- і взаємоаналізів;
аналіз сукупності показників атестації результативності педагогічної діяльності
900
951
48
48Пошук шляхів удосконалення професіоналізму і компетентності вчителяАдміністрація, психолог5. Педагогічний експеримент
48Перевірка ефективності запропонованої технології формування професійної компетентності Адміністрація6.Методи математичної статистики
48Перевірка достовірності отриманих результатівАдміністрація На попередньому етапі було проведено анкетування учителів з метою виявлення ставлення до поняття "професійна компетентність учителя". На питання "Що таке професійна компетентність?" учителі відповіли таким чином:
* це знання й уміння учителя з свого предмета;
* загальна культура вчителя, певні теоретичні знання та практичні уміння.
А от керівники шкіл вказали, що це:
* знання й уміння вчителя, необхідні для здійснення професійної діяльності;
* знання, уміння й якості вчителя.
Нас цікавило ставлення учителів і керівників до значущості професійної компетентності (див. табл. 2.2).
Аналіз результатів свідчить про те, що і вчителі, і керівники надають особливої значущості професійній компетентності в умовах демократизації і гуманізації школи, а також указують на необхідність проведення спеціальної роботи на основі актуалізації внутрішньої мотивації самого вчителя.

Таблиця 2.2
Ставлення вчителів і керівників шкіл до значущості професійної компетентності
Ставлення УчителіКерівникиКількість%Кількість%Позитивне
Індиферентне
Негативне152
48
-76%
24%
-5
-100%
- З метою вивчення стану сформованості професійної компетентності нами було проведено опитування вчителів середньої школи № 117 м. Харкова у віці від 25 до 50 років. Результати опитування, перш за все, показали розуміння важливості й необхідності розвитку професійної компетентності, залежність успішності діяльності від рівня її сформованості, усвідомлення рівня своєї компетентності (див. табл. 2.3).
Таблиця 2.3
Рівень сформованості професійної компетентності вчителів (%)
Рівень сформованості ПК25-30
років30-40
років40-50
роківВище
50 роківВсьогоДостатній1125334729Середній6467645364Недостатній2583-7 Аналіз відповідей показав, що 29% опитаних учителів вважають рівень своєї професійної компетентності достатньо високим; 64% не вважають його достатньо високим, але він їх задовольняє; 7% не вважають його достатньо високим і розуміють необхідність у підвищенні його рівня. Як бачимо, незначна кількість учителів усвідомлює необхідність подальшого самовдосконалення. Слід ще зазначити, що у 15% вчителів є потреба в удосконаленні компетентності в процесі самоосвіти, а у 21% - у процесі різних семінарів і консультацій.
Нас цікавило, в яких напрямах учителі хотіли б удосконалювати свою професійну компетентність. Їм було запропоновано виділити три характеристики, які вони вважають за потрібне вдосконалити (див. табл. 2.4).
Таблиця 2.4
Основні напрями вдосконалення професійної компетентності (%)
Основні напрями вдосконаленняКількість учителівЗагальноку