РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ВИХОВАННЯ ІНТЕРЕСУ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ПРОЦЕСІ ОВОЛОДІННЯ ЕКОНОМІЧНИМ РОЗРАХУНКОМ
2.1. Зміст та організація дослідно-експериментальної роботи
Метою нашого дослідження є визначення та експериментальна перевірка педагогічних умов формування у старшокласників інтересу до підприємницької діяльності у процесі оволодіння економічним розрахунком. Досягнення поставленої мети передбачало здійснення таких основних етапів дослідно-експериментальної роботи: аналіз стану проблеми у педагогічній теорії та практиці; обґрунтування та експериментальна перевірка педагогічних умов та методики формування у старшокласників інтересу до підприємницької діяльності у процесі оволодіння економічним розрахунком математики.
Специфіка психолого-педагогічного дослідження визначається тим, що предметом дослідження є складна система взаємовідносин людини, що розвивається, із навколишнім середовищем, тобто все різноманіття її соціальних зв'язків. Успішність експериментальної роботи обумовлюється послідовністю здійснення дослідницьких кроків.
Керуючись загальними методологічними настановами щодо здійснення педагогічного дослідження, які розкрито в роботах Ю.К.Бабанського, С.У.Гончаренка, В.В.Краєвського, Я.Скалкової тощо, та, відповідно до мети і поставлених завдань, наше дослідження охоплює чотири основні етапи.
На першому етапі було виявлено та сформульовано проблему, вивчалися теоретичні джерела з проблеми дослідження, стан та досвід роботи з формування у старшокласників інтересу до підприємницької діяльності в середніх закладах освіти. Вивчення стану проблеми в педагогічній теорії та практиці дозволило уточнити тему, об'єкт та предмет дослідження, визначити вихідні положення дослідно-експериментальної роботи, сформулювати гіпотезу та завдання дослідження.
На другому етапі вивчався зміст навчальних предметів математичного циклу та основ економіки, відповідність цього змісту завданню виховання в учнів інтересу до діяльності у сфері підприємництва; вносилися корективи до змісту математичної підготовки в контексті проблеми, що досліджувалася, визначалися педагогічні засоби виховання у старшокласників інтересу до відповідної сфери професійної діяльності. Відповідно до визначеної структури, показників та критеріїв сформованості інтересу розроблялася сукупність педагогічних засобів, які гіпотетично повинні позитивно впливати на виховання в учнів старших класів інтересу до професій сфери підприємницької діяльності. При цьому ми виходили з основних положень щодо виховання інтересів, у тому числі - професійних, в процесі навчання, обґрунтованих Г.І. Щукіною. Дослідниця виділила такі основні педагогічні умови підвищення ефективності виховання в учнів інтересів:
- реалізація самостійної роботи учнів, організована відповідно до особливостей інтересу;
- застосування проблемного навчання;
- поступове ускладнення пізнавальних завдань;
- використання завдань на застосування знань та вмінь на практиці;
- здійснення учнями дослідницької роботи [275, 299-303].
На третьому етапі експериментальним шляхом досліджувалась ефективність запропонованих змісту і педагогічних засобів виховання у старшокласників інтересу до підприємницької діяльності. Здійснення педагогічного експерименту передбачало внесення змін до певного процесу, у нашому випадку - виховання в учнів старших класів інтересу до підприємницької діяльності шляхом введення до нього нових факторів. Останні прийнято називати експериментальними факторами або незалежними змінними. Фактор, який змінюється під впливом незалежних змінних, називають залежною змінною. У нашому дослідженні залежною змінною є рівень вихованості в учнів інтересу до підприємницької діяльності.
Як експериментальні фактори нами були визначені такі педагогічні умови виховання в учнів професійного інтересу до сфери підприємницької діяльності:
- включення до курсу з основ алгебри та начал аналізу для 10-11-х класів, а також курсу з основ економіки для 10-х класів задач, які знайомлять учнів із застосуванням математичних методів в економічній діяльності, формують уміння здійснювати економічний розрахунок;
- впровадження факультативного курсу "Основи економічних розрахунків", спрямованого на формування в учнів умінь застосовувати знання та вміння з математики та основ економіки для виконання економічного розрахунку та ознайомлення з використанням в економіці математичних методів, які не включено до загальноосвітнього курсу математики;
- використання у процесі викладання згаданого курсу методів активізації навчально-пізнавальної діяльності старшокласників (ділові ігри, аналіз конкретних ситуацій, тренінги тощо);
- організація самостійної роботи учнів, спрямованої на їх ознайомлення з особливостями підприємницької діяльності (розробка бізнес-планів ) та відповідними професіями (професіографічні дослідження).
У нашому дослідженні використовувалася така форма педагогічного експерименту, як порівняльний експеримент. Під час його здійснення до навчально-виховного процесу в експериментальній групі вводиться новий, експериментальний фактор [231]. Проведення порівняльного педагогічного експерименту передбачало:
- визначення вибірки, на якій буде проводитися експеримент (у нашому випадку - це учні старших класів середніх загальноосвітніх шкіл м.Рівне);
- визначення за допомогою об'єктивних методів початкового рівня показника, який досліджувався, і відбір у контрольну та експериментальну групи класів, у яких цей показник суттєво не відрізнявся, тобто використовувався типологічний відбір;
- зрівняння умов навчально-виховної роботи за напрямом, що досліджувався (крім експериментального фактора) в експериментальній і контрольній групах;
- проведення навчально-виховної роботи в експериментальних класах із введенням експериментального фактора, а в контрольних класах - без нього;
-визначення рівнів проявів показника, що дослі