РОЗДІЛ 2. Процес формування базових професійних якостей в учнів профільних
класів на заняттях з народних художніх ремесел ……
2.1. Методика діагностування базових професійних якостей майбутніх вишивальниць
……………..………………………….………
2.2. Педагогічне обґрунтування змісту занять народними художніми ремеслами у
профільних класах…………...…………………………….
2.3. Педагогічні засоби формування базових професійних якостей старшокласників
(на прикладі вишивальниць)………….…………. ….
2.4. Дослідно-експериментальна оцінка сформованості базових професійних якостей
в учнів профільних класів на заняттях з народних художніх
ремесел……………………………………………...
Висновки до 2-го розділу …………………………………………….…
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ……………………………………………………...
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………..…..
ДОДАТКИ ………………………………………………………………………
10
10
33
51
76
79
79
99
117
139
154
157
161
183
ВСТУП
Радикальні зміни у житті нашого суспільства, процес створення суверенної
української держави зумовлюють потребу в зміні світоглядних орієнтацій на
відтворення інтелектуального, духовного потенціалу народу.
За роки незалежності в Україні визначились основні засади реформування
освітянської галузі. Вони передбачають створення національної системи освіти на
основі збереження досягнень минулого і, водночас, приведення її у відповідність
з нинішніми соціально-економічними вимогами, потребами державного будівництва
та забезпечення входження української національної школи в міжнародний освітній
простір.
Вивчення сучасної ситуації в галузі освіти свідчить що, істинний стан справ у
школі не завжди відповідає цим вимогам, оскільки у практиці їх роботи ще не
достатньо уваги приділяється етнічному і державному компонентам,
гуманітаризації та інтелектуалізації виховання і освіти. У процесі викладання
дисциплін і, зокрема трудового навчання, далеко не повно враховуються процеси
формування у підростаючого покоління базових професійних якостей, які повинні
відображати динаміку соціального життя, потребу держави в освічених творчих
особистостях, спроможних досягти високих результатів на своїх робочих місцях, в
тому числі й у галузі художніх промислів та ремесел, які несуть у собі потужній
художньо-творчий потенціал, зберігають культуру народу, збагачують духовність
суспільства і окремої особистості зокрема.
Проблема трудової підготовки школярів досить багатоаспектна і багатогранна.
Значну увагу їй приділено у працях вітчизняних та зарубіжних учених П.Атутова,
Ю.Васильєва, А.Вихруща, В.Гетти, Р.Гуревича, В.Гусєва, Й.Гушулея, П.Дмитренка,
А.Дьоміна, А.Киверялга, Г.Левченка, В.Мадзігона, Є.Мегема, Л.Оршанського,
В.Полякова, І.Сасової, В.Сидоренка, В.Стешенка, Г.Терещука, М.Тименка,
Д.Тхоржевського, М.Янцура та ін.
Нові засади педагогічної теорії та практики, в основу яких покладено виховання
молоді на загальнолюдських культурних цінностях з урахуванням особливостей
системи народної педагогіки, розкриті в працях І.Беха, М.Кабатченко,
С.Метліної, Н.Ничкало, Е.Соколової, О.Сухомлинської, К.Чорної та інших.
Питанням відродження народних художніх ремесел присвячено праці Є.Антоновича,
Л.Баженова, П.Білецького, Т.Бушиної, О.Данченка, Р.Захарчук-Чугай,
Т.Кари-Васильєвої, М.Селівачова, О.Соломченка, М.Станкевича, Є.Сявавко,
Г.Цибульової та багатьох ін.
В останні роки зросло прагнення суспільства до відродження національних
матеріально-духовних цінностей що, в свою чергу, ставить перед педагогічною
наукою завдання розробки змісту, засобів, методів, організаційних форм навчання
школярів народному декоративно-ужитковому мистецтву. Про могутній
психолого-педагогічний і виховний потенціал народних художніх ремесел, їхній
просвітницький та культурний вплив на особистість свідчать також дослідження
О.Єнтіс, Н.Кузан, Т.Мацейків, В.Мусієнка, В.Радкевич, Л.Савки, С.Чебоненка та
ін. Однак у попередніх дослідженнях не повно враховані умови демократизації та
гуманізації сучасної освіти, недостатньо вирішені ті проблеми, які повинні
належним чином забезпечити підготовку випускника школи до професійної
діяльності та свідомого вибору майбутньої професії, зокрема, в галузі художніх
промислів та ремесел.
Ураховуючи теоретичну і практичну значущість даної проблеми, темою дослідження
обрано “Формування базових професійних якостей в учнів профільних класів на
заняттях з народних художніх ремесел”, яка узгоджується із загальною
науково-дослідною проблематикою кафедри декоративно-ужиткового мистецтва та
основ дизайну Дрогобицького державного педуніверситету імені Івана Франка і
спрямована на формування творчої особистості молодого покоління засобами
декоративно-ужиткового мистецтва.
Тему затверджено на засіданні кафедри декоративно-ужиткового мистецтва та основ
дизайну (протокол № 3 від 20.11.2001 р.), на засіданні вченої ради
Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка
(протокол № 11 від 20.12.2001 р.) та погоджено з бюро Ради з координації
наукових досліджень у галузі педагогіки та психології в Україні (протокол № 8
від 29.10.2002 р.)
Об’єкт дослідження – процес художньо-трудової підготовки учнів профільних
класів.
Предмет дослідження – зміст і методика формування базових професійних якостей
особистості в процесі занять народними художніми ремеслами.
Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та розробці змісту і
методики формування базових професійних якостей учнів профільних класів у
процесі вивчення народних художніх ремесел.
Гіпотеза дослідження полягає в припущенні, що формування базових професійних
якостей в учнів профільних класів підвищиться, якщо:
– у змісті навчання народним художні
- Київ+380960830922