Розділ 2
Методика формування системи понять про будову речовини в процесі підготовки
вчителя хімії
2.1. Відбір навчального матеріалу про будову речовини й обґрунтування
послідовності його розгляду
Ми свідомі того, що ефективність здійснення процесу формування поняттєвого
апарату з будови речовини безпосередньо залежить від змісту навчального
матеріалу, послідовності його вивчення. Тому перш за все ми поставили завдання
відібрати необхідний матеріал і розробити певну послідовність формування
системи понять про будову речовини з метою відповідності тим вимогам, що
ставить сьогодні вища педагогічна освіта до підготовки майбутнього вчителя
хімії.
Зрозуміло, що обсяг інформації з будь-якої науки настільки великий, що студент
не в змозі його засвоїти, та й нема в цьому потреби. Тому ми намагалися
відібрати з нього те необхідне, що знадобиться студенту в майбутній практичній
діяльності й сприятиме розширенню його хімічного кругозору. Це обумовило
необхідність економного відбору наукових знань, який відповідав би вимогам
мінімуму за обсягом, максимуму за інформаційною значущістю. Крім того, звертали
увагу на особливості викладу матеріалу в методологічному аспекті, а це
поставило вимогу збільшення можливостей використання набутих знань для
самостійного засвоєння нового матеріалу, що дає змогу звільнення студента від
необхідності запам’ятовування фактологічного матеріалу.
Методологічну спрямованість формування системи понять про будову речовини ми
вбачаємо в посиленні теоретичного аспекту наукових знань, у підвищенні ролі
теоретичних знань у системі змісту; у ретельному відборі навчального матеріалу
на основі систем понять і закономірностей, у системному підході до подачі знань
– розгляді вчення про будову речовини як єдиної системи; в посиленні
узагальненості у викладі наукових знань, оскільки рівень розвитку мислення
характеризується ступенем узагальненості розумових операцій і можливістю їх
використання під час пізнання схожих або варіативних ситуацій.
У процесі дослідження було поставлено мету – розробити таку методику, яка б
забезпечила ефективне формування системи понять про будову речовини в студентів
педагогічних університетів у процесі вивчення фахових дисциплін.
Зв’язок між метою навчання, його процесом та кінцевим результатом ми
представили схемою (рис. 2.1).
Оскільки поняття є основою змісту навчального предмета, ми вважали за необхідне
дослідити існуючі принципи відбору понять і визначити ті, які відповідають
сучасному рівню підготовки вчителя хімії.
Питанню принципів відбору понять присвячені праці багатьох вчених
[34;47;48;113;206]. Зрозуміло, що принципи змінюються залежно від цілей, змісту
і вимог до навчання. Вони враховують і сучасний стан суспільства, і
науково-практичну діяльність, і зміст базової науки.
Для побудови змісту навчального матеріалу з будови речовини відбір відомостей
здійснювався згідно з принципами:
Науковості, тобто відповідати досягненням сучасної хімічної науки і мати
освітній характер.
Фундаментальності - для забезпечення універсальності отриманих знань і
можливості їх застосування в різних ситуаціях.
Системності. Навчальний матеріал має містити систему понять, правил і
закономірностей з відповідними взаємозв’язками і відношеннями, тобто виконувати
основоутворювальну та системоутворювальну функції.
Педагогічної доцільності, тобто мати професійно-педагогічну спрямованість і
передбачати розвиток творчих здібностей студентів згідно з вимогами вищої
педагогічної освіти.
Доступності. Навчальний матеріал повинен бути придатним для оволодіння кожним
студентом.
МЕТА
Розробка методики формування системи понять про будову речовини
у студентів – хіміків через створення
СИСТЕМИ
знань, понять, законів, закономірностей і реалізацію
ШЛЯХІВ
успішного формування понять,
удосконалення методів і прийомів навчальної діяльності для отримання
РЕЗУЛЬТАТУ НАВЧАННЯ
(оволодіння системою понять про будову речовини, методами і прийомами навчання
для майбутньої педагогічної діяльності)
Рис. 2.1 Схема навчального процесу для успішного формування системи
понять про будову речовини в майбутнього вчителя хімії
Крім того, ми вважаємо, що відібраний навчальний матеріал з будови речовини
повинен виконувати проблемну, розвивальну і виховну функції; мати мотиваційний
характер й надавати змогу проводити різнобічний розгляд об’єктів вивчення з
використанням внутрішньо – і міжпредметних зв’язків.
Зазначені принципи детермінують такі концептуальні вимоги до побудови змісту
навчального матеріалу з будови речовини:
- відібрані поняття про будову речовини мають складати функціональну систему з
їх взаємозв’язками і взаємовідносинами;
- відомості про субатомний рівень організації речовини і про полімерний стан
речовини мають включатися до змісту з метою його осучаснення відповідно
досягненням науки;
- інформація, без якої можна обійтися, має бути вилучена, а додана до змісту
курсу така, яка доцільна з точки зору педагогічного спрямування процесу
вивчення будови речовини;
- виклад змісту має будуватися на принципі проблемності, що сприятиме розвитку
розумових і творчих здібностей студентів;
- міжпредметні і внутрішньопредметні зв’язки мають бути широко відображені у
змісті.
Ми виокремили той навчальний матеріал з усталених відомостей про будову
- Київ+380960830922