РОЗДІЛ 2
ПРОГРАМНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ ЗАСІБ І КВАЛІМЕТРИЧНА ОЦІНКА РЕЗУЛЬТАТІВ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ САМОСТІЙНОСТІ УЧНІВ З ЙОГО ВИКОРИСТАННЯ
2.1. Зміст і структура програмно-педагогічного засобу з теми "Періодичний закон і періодична система хімічних елементів
Д.І. Менделєєва. Будова атома"
З огляду на те, що програмно-педагогічні засоби навчального призначення повинні слугувати досягненню певних цілей навчання, виховання та розвитку учнів, вони мають проектуватись та розроблятись згідно вимог, що до них висуваються, в першу чергу психолого-педагогічних, а також програмно-технічних, ергономічних, естетичних та ін.
З'ясуємо спершу загальні вимоги до інформаційно-навчаючих систем нового покоління, серед яких за матеріалами аналізу літературних джерел [15, 54, 102, 141, 151, 162, 201 та ін.] можна виділити такі:
1. ППЗ повинні бути компліментарними з підручниками середньої загальноосвітньої школи та посібниками для вступників до вузів, сумісними з традиційними формами навчання в школі. Водночас, в них має бути враховано специфіку змісту навчального матеріалу, що підлягає вивченню та перевірці за допомогою комп'ютера, а методичні рекомендації повинні вказувати на ті розділи або теми хімії, вивчення яких на основі НІТН є більш ефективним ніж за допомогою традиційних засобів навчання.
2. Матеріал ППЗ має бути викладено відповідно декількох рівнів складності, що дає змогу диференціювати та індивідуалізувати процес навчання та надає учням можливість самостійно виходити на якісно новий рівень пізнавальної самостійності (реалізація принципу адаптивності).
3. ППЗ повинні включати елементи самостійного дослідження, моделювання, інтелектуальної гри у вигляді розумового експерименту, що дає змогу реалізувати активний та творчий підхід до процесу розвитку пізнавальної самостійності (застосування принципу активності).
4. У змісті ППЗ мають бути представлені відповідним чином структуровані аналітико-логічна, візуальна, практична та алгоритмічна форми навчального матеріалу.
5. У ППЗ повинно бути передбачено певні пропорції між словесно-мовною, візуальною та чуттєво-сенсорною модальністю при засвоєнні навчального матеріалу, що вимагає відповідного структурування, різноманітності засобів спілкування учня з комп'ютером і дружелюбного інтерфейсу.
6. Оскільки ППЗ орієнтовано на досягнення навчальних цілей, поставлених викладачем, вони повинні розроблятися відповідно до певної системи вимог (програмно-технічних, психолого-педагогічних, естетичних, ергономічних та ін.) [135, 189, 191]. Структура загальних вимог до ППЗ навчального призначення розкрита нами на рисунку 2.1.
Коротко схарактеризуємо їх.
Дидактичні вимоги передбачають забезпечення науковості та доступності змісту ППЗ, адаптивності, систематичності та послідовності навчання на основі його використання, комп'ютерної візуалізації навчальної інформації, свідомості навчання, активності та самостійності діяльності учнів, міцності засвоєння результатів навчання, розвитку інтелектуального потенціалу, а також наявності сугестивного зворотного зв'язку при роботі з програмою [189].
Методичні вимоги обумовлюють необхідність врахування особливостей певного навчального предмета, специфіки відповідної галузі знань, її понятійного апарату, особливостей методів дослідження
Рис. 2.1. Структура загальних вимог до ППЗ навчального призначеннязакономірностей певної науки, реалізації сучасних методів обробки інформації тощо [189].
Обґрунтування вибору розділів або тем програми, в яких передбачається застосування нових інформаційних технологій навчання хімії, здійснюється на основі педагогічної доцільності та ефективності застосування комп'ютерних засобів у навчальному процесі та відповідно до методичних цілей, досягнення яких неможливе без використання НІТН.
Технічні критерії обумовлюють зручність роботи користувача у діалоговому інтерфейсі, меню-орієнтованість, якість екранного дизайну, ефективність комп'ютерної підтримки, єдині правила роботи з усіма меню, загальну організацію програми, відповідність функціонування експлуатаційній документації, захищеність від несанкціонованих дій користувача (наприклад, входів у базу даних контролю знань), забезпечення стійкості до помилкових або некоректних дій учня тощо [9, 189].
Ергономічні вимоги - сукупність вимог до змісту та оформлення ППЗ, які зобов'язують враховувати вікові та індивідуальні особливості учнів, надають рекомендації щодо зображення інформації (кольорова гама, чіткість зображення, розбірливість, розміщення на екрані) та режиму роботи з ППЗ, обумовлюють необхідність підвищення рівня мотивації навчання, створення позитивних стимулів під час роботи користувача з програмою [189].
Естетичні вимоги передбачають відповідність кольорової гами призначенню ППЗ та ергономічним вимогам, виразність, цілісність, упорядкованість текстових, графічних та інших елементів, відповідність естетичного оформлення функціональному призначенню програмного продукту [9, 189].
Слід відмітити, що більшість сучасних гіпермедійних ППЗ мають таку традиційну побудову: подання навчального матеріалу, практика і тестування. Така конструкція забезпечує ефективне навчання учнів у режимі самонавчання та в режимі, за якого вчитель від звичайного "інструктування" переходить до консультування школярів.
Аналіз деяких якісних сучасних програмних продуктів навчального призначення, дає змогу стверджувати, що найчастіше гіпермедійні ППЗ будуються за принципом ієрархічної розгалуженої навчаючої програми. Така структура відображає підпорядкованість понять, які є змістоутворюючою основою певної дисципліни. Як правило, перший - нижчий рівень містить основні поняття, визначення предмету та їхні ілюстрації. Цей рівень дає закінчену цілісну картину предмету. Другий - основний рівень - містить вичерпне пояснення всіх питань програми курсу, а третій включає поглиблене викладення окремих питань для тих учнів, які бажають р