РОЗДІЛ 2
РЕАЛІЗАЦІЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЯКОСТЕЙ
МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СУХОПУТНИХ ВІЙСЬК В УМОВАХ РЕФОРМУВАННЯ ВИЩОЇ ВІЙСЬКОВОЇ
ОСВІТИ
2.1. Методи визначення професійних якостей майбутніх фахівців
Сухопутних військ
Засобом підвищення вірогідності і точності результатів вимірювання, як відомо,
є застосування взаємодоповнюючих методів дослідження, адекватних об’єкту,
предмету, меті й завданням дослідження. Це підтверджується також низкою
психолого-педагогічних досліджень [1;18;42;50;61;62;75;96;105;106;139;156;169;
174;191;198;204;206;218;219;223;242;244:255;263;264;305 та ін.]. Так,
наприклад, А.О.Реан підкреслює, що всі психологічні закономірності мають не
лапласово-детерміністський, а ймовірно-статистичний характер, внаслідок чого
при формуванні комплексної батареї робочих методик необхідно, “щоб одні й ті
самі властивості особистості, по можливості, були досліджені різними
методиками” [223,8]. Військові психологи також зазначають, що “з метою
підвищення валідності і надійності діагностики в процесі вивчення особистості
застосовують комплекси методик” [47,8;51]. М.І.Нещадим стверджує, що
прийнятнішою для вирішення практичних завдань психолого-педагогічного
забезпечення підготовки військових фахівців виявляється критеріально
орієнтована психодіагностика, яка у своїй основі будується на типології людей
залежно від успішності виконання ними окремих видів діяльності та успішності
соціальної адаптації в цілому, і додає, що у цьому випадку “психодіагностика
полягає у віднесенні досліджуваної особистості з визначеною імовірністю до
групи осіб з певними характеристичними ознаками, що становлять зовнішній
критерій діагностичного вирішального правила методики” [169,8]. Отже, базуючись
на встановленій нами сутності службово важливих якостей майбутніх фахівців СВ
(див. п.1.2.1.), для визначення сформованості за період навчання у ВВЗО кожної
з цих якостей ми встановили декілька придатних до застосування в умовах ВВЗО
методів, які можна вважати взаємодоповнюючими. Ми вважаємо, що цей комплекс
методів визначення якостей фахівців слід застосовувати не тільки при
встановленні рівня сформованості професійних та інших службово важливих якостей
майбутніх фахівців в умовах ВВЗО, але й під час атестації військовослужбовців у
Сухопутних військах ЗСУ. Всі запропоновані нами для визначення професійних та
інших службово важливих якостей методики, питальники, тести, завдання, анкети
тощо та їх інтерпретування подані у спеціальній літературі [1;42;50;75;87;139;
151;152;191;218;219;222;223;244;245;263 та ін.]. Відразу обумовимо, що
психолого-педагогічну діагностику повинні проводити тільки добре підготовлені
для цього групи фахівців, у складі яких повинні бути досвідчені педагоги і
психологи, представники керівництва ВВЗО і навіть фахівці з базовою
психофізіологічною освітою, а також математик-програміст, оскільки основою для
проведення широкомасштабної психолого-педагогічної діагностики є використання
засобів обчислювальної техніки
[1;50;61;62;75;105;139;156;168;169;174;191;223;242;255;264 та ін.].
Класифікацію професійних та інших службово важливих якостей, які формуються в
майбутніх фахівців під час навчання у ВВЗО, ми розглядали у поданій в
атестаційній картці військовослужбовця послідовності. Відповідні до службово
важливих якостей майбутніх фахівців атестаційні критерії діяльності офіцерів,
що вказані в атестаційній картці, наводимо в дужках курсивом.
Професійні якості та їх прояви в майбутніх фахівців Сухопутних військ:
1. Професійні знання, вміння і навички. Як ми вже обґрунтували у п.1.2.1., в
умовах ВВЗО ці професійні якості треба визначати в сукупності, хоча в
атестаційній картці військовослужбовця ці прояви якостей поділено на 2
критерії: 1.Професійні знання, 2.Професійні уміння і навички. Основним методом
визначення професійних ЗУН в умовах ВВЗО був сумарний рейтинг майбутнього
фахівця щодо змістових модулів навчальних дисциплін природничо-наукового,
професійно-орієнтованого та практичного циклів підготовки за той період
навчання, що досліджувався, інакше, за певний етап (адаптаційний, основний)
технології формування професійних якостей майбутніх фахівців Сухопутних
військ.
2. Знання та виконання посадових обов’язків командирів взводу, роти. (Виконання
посадових обов’язків). Основними методами визначення цієї якості в умовах ВВЗО
були: 1) рейтинг за відповідні змістові модулі навчальних дисциплін та
інтегративних курсів: а) “Первинна військово-професійна підготовка”, б)
“Статути ЗСУ та їх практичне застосування”, в) “Стройова підготовка”, г)
“Основи військового управління”, д) “Управління повсякденною діяльністю
підрозділів у мирний час”, е) “Бойове застосування підрозділів”; 2) рейтинг за
військове стажування; 3) орієнтувальна анкета В.Смекала і М.Кучера; 3)
виявлення настанов “воля–влада”, “процес-результат” за методикою
О.Ф.Потьомкіної; 4) експертне оцінювання під час військово-польових навчань,
ігор, тренувань за шкалою ознак за методикою З.Н.Курлянд; 5) оцінні судження
командирів.
3. Знання керівних документів, які регламентують службову діяльність. (Знання
документів, що регламентують службову діяльність). Основними методами
визначення виступили: 1) рейтинг за відповідні змістові модулі навчальних
дисциплін: а) “Статути ЗСУ та їх практичне застосування”, б) “Основи
військового законодавства”, в) “Основи військового управління”, г)
“Правознавство”; 2) рейтинг за військове стажування; 3) опитування; 4) оцінні
су
- Київ+380960830922