Ви є тут

"Формування та розподіл населення в умовах трансформації економіки"

Автор: 
Стожок Ольга Зосимівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
3404U002715
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ДОХОДІВ ЯК СКЛАДОВОЇ ФОРМУВАННЯ ДОБРОБУТУ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ ТА ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
2.1. Рівень та структура доходів населення України
та Житомирської області
Розглянуті вище теоретико-методологічні положення доводять що, відповідно до вимог загальноприйнятих соціальних стандартів одним із показників добробуту населення являються грошові доходи. За офіційними даними за січень-грудень 2002р. доходи населення становили 191,9 млрд. грн. (з них грошові - 163,3 млрд. грн.), що перевищує рівень доходів за відповідний період 2001р. на 20,7%. Реальні наявні доходи, визначені з урахуванням цінового чинника, за січень-грудень минулого року зросли на 21,2% порівняно з відповідним періодом 2001 року. Грошові доходи в розрахунку на душу населення за грудень 2002р. становили 340,0 грн. (у грудні 2001р. - 249,8 грн.). Величина грошового доходу щодо прожиткового мінімуму в середньому на одну особу (342 грн.) становила в грудні 99,4%, в той час як у січні - 52,8%. [83, c.7]Динаміка основних складових доходів населення, а саме: заробітної плати, пенсій, грошових допомог, стипендій, тощо використовуються для розрахунку індикаторів доходів населення, дозволяють судити про рівень добробуту громадян та його динаміку(табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Основні індикатори доходів населення України у 1995-2002рр.*
(у відсотках)
з/пПоказникиРОКИ199519961997199819992000200120021Питома вага оплати праці у ВВП, %43,547,848,648,144,342,342,343,72Співвідношення загального обсягу грошових доходів до ВВП, %
48,6
49,4
53,6
53,0
47,4
50,3
52,3
-3Питома вага статті "Оплата праці та доходи від підприємницької діяльності" у складі грошових доходів, %
59,0
58,8
51,1
48,2
49,6
48,7
51,6
-4Реальні грошові доходи, % до попереднього року
101,8
82,9
106,3
98,4
92,0
109,9
109,0
121,25Реальна заробітна плата, % до попереднього року
110,6
96,6
96,6
96,2
91,1
99,1
119,3
118,2*Джерело: [111, с. 46-47, 53].
Аналіз динаміки індикаторів доходів представлених в таблиці 2.1, дає змогу зробити слідуючі висновки:
- недостатнє співвідношення загального обсягу грошових доходів до ВВП і незначне його зростання (52,3% у 2001р. проти 48,6% у 1995р.) вказують на досить низький рівень платоспроможності населення;
- зменшується питома вага оплати праці найманих працівників у ВВП, що є сигналом про знецінення робочої сили. Так, у 1995 році ця частка становила 43,5%, у 1996-1998 роках спостерігаємо незначне її підвищення, а з 1999 року знову тенденція до зменшення.Як наслідок, у 2002 році частка оплати праці у ВВП була майже на рівні 1995 року;
- має місце різке падіння реальної заробітної плати і тільки з 2001 року намітилися тенденції до її зростання.
Серед найважливіших причин, які обумовили різке падіння реальної заробітної плати в попередні роки, було випереджаюче зростання цін на товари і послуги при відсутності механізмів захисту доходів від інфляції, різка трансформація безкоштовних соціальних благ в платні, масові і довготривалі затримки виплати зарплати, підвищення рівня реального безробіття. Загроза безробіття примушує людей погоджуватися на мізерну заробітну плату, навіть із затримками. Заборгованість із виплати соціальної допомоги, передбаченої Законом України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", протягом листопада 2002р. зросла на 37,5% і на 1 грудня 2002р. становила 202 млн. грн., що більше від суми заборгованості на 1 грудня 2001р. у 9,1 рази або на 179,9 млн. грн[83,№7].За даними міністерств, інших органів виконавчої влади, в закладах освіти, що знаходяться в їхньому підпорядкуванні, заборгованість із виплат стипендій та грошового забезпечення студентів, курсантів та учнів протягом листопада 2002року зросла на 36,1% і на 1 грудня 2002 року становила 3,1 млн. грн., що більше суми заборгованості на 1 грудня 2001р. на 19,5%. Поясненням низьких доходів населення, виникнення заборгованості із виплати заробітної плати і соціальних виплат являється те, що досі не організовано належним чином виконання законів України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" [4], "Про індексацію доходів населення" [11]; Указів Президента України "Про основні напрями політики щодо грошових доходів населення України" [18], "Про Основні напрями соціальної політики на період до 2004 року" [19]; "Про Концепцію подальшого реформування оплати праці в Україні" [12] та інших, спрямованих на розв'язання окремих проблем соціальної сфери. Положення Закону України "Про оплату праці", прийнятого ще 24 березня 1995 року щодо відповідності середньої заробітної плати рівневі прожиткового мінімуму, було формально виконане лише у липні 2000 року.
Ситуація з оплатою праці, що склалася в транформаційній економіці, далека від ринкової, хоча реформування системи оплати праці в Україні здійснюється з початку 90-х років. Не краща ситуація і з реалізацією стимулюючою і регулюючою функцією заробітної плати. Існуюча політика в оплаті праці і виникнення заборгованості із виплати заробітної плати і соціальних виплат приводить до деформації структури грошових доходів населення і, перш за все, до скорочення питомої ваги оплати праці (див. табл. 2.2).

Таблиця 2.2
Структура грошових доходів населення України за 1990-2002*
(у відсотках)
199019951996199719981999200020012002Грошові доходи100100100100100100100100100в тому числі оплата праці70,959,058,051,148,249,548,751,653,4Надходження від продажу продуктів сільського господарства5,42,52,73,03,54,65,27,06,2пенсії, допомоги та стипендії15,519,524,525,023,423,820,920,923,8Доходи від продажу іноземної валюти-3,06,712,413,25,94,84,0-

Із таблиці просліджуємо тенденцію до зниження частки оплати праці у складі грошових доходів. Як наслідок, суттєве зменшення середньої заро