РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ
ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ МОЛОДШИХ СПЕЦІАЛІСТІВ
СФЕРИ ПОБУТОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ
2.1. Критеріальні характеристики сформованості професійної етики майбутніх молодших спеціалістів сфери побутового обслуговування
В основу програми і методики експериментального дослідження, яке здійснювалося протягом 1999-2004 рр., було покладено концептуальні положення щодо організації професійного навчання молодших спеціалістів сфери побутового обслуговування у коледжах, орієнтації такої підготовки на вимоги і стандарти світової економічної системи, врахування прогнозів розвитку науки, техніки, економіки, різних галузей промислового, сільськогосподарського виробництва, сфери послуг; врахування сучасних і перспективних потреб міжгалузевої, міжпрофесійної підготовки; моделювання цілісного навчально-виробничого процесу у коледжах і технікумах; врахування специфіки індивідуального та диференційованого підходу до студентів на певних етапах професійної підготовки в реальних умовах функціонування різних типів і форм власності торговельних та комерційних підприємств ?63?.
Для справжньої прогресивної трансформації суспільних відносин, створення демократичної правової держави необхідно, перш за все, наповнити новим змістом ідеали людей, гуманізувати їх внутрішній світ, культивуючи людяність, милосердя, терпимість, готовність безкорисно допомагати. Щоб розв'язати ці складні соціальні потреби потрібні зусилля всіх виховних сил суспільства, в тому числі і коледжів, які мають бути озброєні новими підходами у вихованні підростаючого покоління. Основна мета цих новацій - виховати особистість культурну, професійну, моральну. Мова йде не про косметичне поліпшення методики виховання підростаючого покоління, а про кардинальні зміни його ідеології - перехід від авторитарної до гуманістичної педагогіки.
У процесі дослідження ми намагалися врахувати такі перспективні тенденції у розвитку професійної освіти в сучасних умовах:
- інтеграцію та диференціацію професійної підготовки;
- гуманізацію змісту професійного навчання;
- інтенсифікацію професійного навчання на основі нових педагогічних технологій і систем;
- інтеграцію освіти й виробництва у процесі підготовки майбутніх молодших спеціалістів, перепідготовки та підвищення кваліфікації працюючих;
- розвиток навчально-виробничої діяльності навчальних закладів із послідовною децентралізацією і розширенням сервісного обслуговування.
До проведення експериментальної роботи було залучено 320 студентів, 26 викладачів Черкаського кооперативного економіко-правового коледжу, Черкаського державного бізнес-коледжу, Черкаського філіалу Полтавського університету споживчої кооперації України, 26 керівників і працівників підприємств торговельного профілю різних форм власності м. Черкаси та Черкаської області.
Крім того, на базі Черкаського кооперативного економіко-правового коледжу у 1999-2004 рр. функціонували курси підвищення кваліфікації працівників сфери обслуговування, на яких працювала й автор дослідження .
Констатуючий експеримент складався з двох етапів:
І етап - виявлення стану використання педагогічних можливостей навчально-виховної системи у вищих навчальних закладах І-II рівнів акредитації у контексті формування професійної етики молодших спеціалістів сфери побутового обслуговування;
II етап - визначення рівнів сформованості професійної етики працівників сфери обслуговування та студентів.
На першому етапі (1999-2000 рр.) нами було використано різні методи дослідження: теоретичний пошук, концептуально-порівняльний аналіз, систематизація порівняння; системний емпірично-діагностичний (анкетування, інтерв'ювання, опитування, бесіди тощо), обсерваційні (пряме і непряме спостереження, самоспостереження, самооцінка); прогностичні (експертна оцінка, моделювання, прогнозування); кількісна та якісна обробка даних.
На цьому етапі програмою експерименту було передбачено таку послідовність вивчення досліджуваної проблеми:
- обґрунтування мети й завдань;
- визначення та обґрунтування методики експериментальної роботи, відбір відповідних засобів;
- узагальнення, кількісний та якісний аналіз отриманих даних;
- формування теоретичних та практичних висновків за результатом першого етапу дослідження;
На другому етапі (2000-2001 рр.) експериментальної роботи було встановлено, що система роботи з формування професійної етики майбутніх працівників сфери обслуговування у коледжах відсутня, відсутнє також і методичне забезпечення процесу формування професійної етики фахівців (програми, професіограми тощо). Отже, усе це вимагало власної розробки й адаптації до умов навчання у коледжі.
Нами було розроблено професіограму як своєрідний еталон вимог до фахівців сфери обслуговування, визначено у ній місце професійної етики майбутніх молодших спеціалістів.
Одним із основних завдань нашого дослідження було з'ясування особливостей роботи коледжу з формування професійної етики майбутніх молодших спеціалістів.
З метою реалізації цього завдання нами були проаналізовані навчальні плани та програми Черкаського кооперативного економіко-правового коледжу для спеціальностей 5.05030201 "Організація торгівлі та товарознавство товарів народного споживання", 5.050301 - "Товарознавство та комерційна діяльність", 5.050301.02 - "Товарознавство у митній справі". Ми ставили собі за мету виявити ті навчальні предмети, які б прямо чи опосередковано мали відношення до формування професійної етики майбутніх фахівців.
Усі навчальні плани складаються із двох основних блоків - нормативні та вибіркові навчальні дисципліни. У блоці нормативних дисциплін виділяють цикл гуманітарних та соціально-економічних дисциплін, цикл фундаментальних професійно-орієнтованих дисциплін та цикл практичного навчання. До вибіркових дисциплін відносяться: цикл фундаментальних і професійно-орієнтованих дисциплін, цикл спеціальних дисциплін і цикл дисциплін самостійного вибору навчального закл