<p>РОЗДІЛ 2.<br /> ІНТЕРМОДАЛЬНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ У ПРЯМОМУ<br />ЗМІШАНОМУ ЗАЛІЗНИЧНО-ВОДНОМУ СПОЛУЧЕННІ<br />2.1. Стратегія формування інтермодальних і мультимодальних перевезень<br /> Поряд з терміном "змішані перевезення" у сучасній практиці для забезпечення перевезень з використанням декількох видів транспорту існують поняття:<br />* інтермодальні перевезення;<br />* мультимодальні перевезення.<br /> Інтермодальні перевезення - це перевезення різними видами транспорту від пункту відправлення до пункту призначення по одному транспортному документові, при якому один з перевізників чи операторів бере на себе відповідальність за частину чи повне перевезення від пункту відправлення до пункту призначення. У зв'язку з цим інтермодальні перевезення можуть бути роздільними чи мультимодальними (рис 2.1).<br /><br /> Інтермодальні перевезення вважаються роздільними, якщо кожен перевізник несе відповідальність тільки за ту частину перевезень, що він виконує сам. Мультимодальні перевезення - перевезення, при виконанні яких перевізник бере на себе відповідальність за все перевезення.<br /> Відповідно до конвенції ООН по міжнародним мультимодальним перевезеннях, такими перевезеннями називаються перевезення вантажів двома і більш видами транспорту на підставі договору про мультимодальне перевезення з пункту відправлення, де вантаж був узятий під відповідальність оператором мультимодальні перевезення, до пункту призначення, що знаходиться в іншій країні [49-52].<br /> Оператор змішаних перевезень стосовно своїх клієнтів виступає як постачальник комплексу транспортно-експедиційних сервісних послуг. При виконанні мультимодальних перевезень ці послуги виконуються, як правило, за єдиною тарифною ставкою усього транспортно-логістичного обслуговування.<br /> При такій організації вибору виду транспортних засобів, портів, складів, перевантажувального устаткування і виду раціональних маршрутів доставки вантажів, ці обов'язки покладає на себе оператор.<br /> Перспективним для розвитку причорноморського регіону є рішення Міністерства транспорту України про розширення сфери інтермодальних перевезень на базі Одеського транспортного вузла. Значною мірою таке рішення викликане необхідністю концентрації всіх головних сухопутних підходів міжнародного значення до портів Великої Одеси в зв'язку з проходженням через Україну міжнародних транспортних коридорів. Тому Україна, що володіє в даний час розвитою транспортною мережею, повинна активізувати дії по інтеграції в європейську транспортну систему [52].<br /> У зв'язку з цим в Україні повинна бути організована мережа логістичних розподільних центрів (ЛРЦ), з огляду на рівень розвитку транспортної інфраструктури держави і напрямку її транспортно-економічних зв'язків, представляється можливим створення приблизно 50 основних логістичних центрів на базі великих транспортних вузлів і портів [54].<br /> Тому однієї з функцій ЛРЦ, що організовано на базі транспортного вузла, є забезпечення ефективної взаємодії змішаних видів транспорту. Тому логістичний центр виконує функції мультимодального транспортного вузла (МТУ). Обов'язкова умова оптимального функціонування МТУ - наявність оператора, що відіграє роль посередницької логістичної ланки між численними вантажовласниками і компаніями, що виконують у МТУ транспортні, складські, митні, страхові й інші послуги [52, 54-56].<br /> При виборі стратегії мультимодальних перевезень необхідно провести порівняльну оцінку узагальнених експлуатаційних показників якості окремих видів транспорту пропонованого до участі в цьому процесі (табл. 2.1) [55].<br /> Для формування мультимодального транспортного ланцюга Ю.Семеновим та П.Філіною [55] запропонована описова модель, що представлена на рис. 2.2.<br /> При визначенні ефективності мультимодальних перевезень виходять з виконання головної задачі - доставки вантажу від відправника до одержувача в мінімальний термін і при мінімальних витратах. Для цього використовуються різні види транспорту і перевантажувальні засоби. Для цього транспортний мультимодальний ланцюг варто розглядати як єдину систему, що вирішує в першу чергу задачу підвищення ефективності транспортного процесу в цілому із сумарним сінергетичним ефектом.<br />Таблиця 2.1.<br />Багатокрітеріальна оцінка експлуатаційних якостей різних видів транспорту.<br />КритерійВид транспортуМорськийЗалізничнийРічковийАвтомобільнийАвіаційнийПропускна здатністьвисокависокависоканевисоканизькаВартістьнизьканизьканизькасереднявисокаШвидкістьмалависокамалависокадуже високаРегулярність рейсівлімітована погодними умовамистабільнасезоннапід контролемлімітована погодними умовамиРадіус діїміжконти-нентальнийконтинен-тальнийв зоні басейнуобмеженийнеобме-женийВантажопідйомність транспортної одиницівеликавеликавеликаобмеженаобмеженаПотреба в спеціальних шляхахпотрібніпотрібніПотреба в терміналахморський портпереванта-жувальний терміналпристаньаеропортРівень ризикусереднійсереднійнизькийсереднійвисокий <br /> 2.2. Моделювання перевезення вантажів у прямому змішаному залізнично-водному сполученні.<br /> Розглянемо задачу дослідження взаємодії залізничного, автомобільного і водного транспорту в порту, включаючи надходження вантажів різними видами транспорту в порт, подальше перевантаження вантажів між транспортними партнерами і вихід транспортних засобів з порту [90-96]. Порядок і умови перевантаження вантажів через порт повинні визначатися договорами: <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />- між "Експедитором" (представником вантажовласника) і портом,<br /> - між залізницею і портом,<br /> - між фрахтувальником і судновласником.<br /> Такі договори складають на рік (до закриття навігації на Дніпрі) і містять у собі такі основні пункти як предмет договору, обов'язки сторін, планування, порядок розрахунків і відповідальність сторін. Обробка портом суден здійснюється у відповідності з "Зводом зв</p>
- Київ+380960830922