РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ТЕХНОЛОГІЇ
ФОРМУВАННЯ ОЦІННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ
На основі теоретичного аналізу проблеми формування оцінної діяльності молодших
школярів у процесі навчання, здійсненого в першому розділі, ми дійшли висновку,
що повноцінне формування оцінної діяльності в молодших школярів як складової
навчально-виховного процесу можливе в процесі цілеспрямовано організованого
навчання, педагогічного впливу, а саме в процесі застосування розробленої
педагогічної технології. Тому у другому розділі дисертаційного дослідження
висвітлюються питання упровадження й перевірки педагогічної технології
формування оцінної діяльності молодших школярів в процесі навчання.
Дисертаційне дослідження виконане відповідно до тематичного плану “Підвищення
ефективності навчально-виховного процесу в середніх загальноосвітніх і вищих
навчальних закладах” (РК №01 – 200199004109) науково-дослідної роботи кафедри
загальної педагогіки Харківського національного педагогічного університету
імені Г.С.Сковороди. Тему дослідження затверджено вченою радою Харківського
національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди (протокол № 6 від
22.12.2000 р.) й узгоджено радою з координації наукових досліджень у галузі
педагогіки і психології в Україні (протокол № 07/16 від 28.02.2003).
2.1. Загальні питання організації та проведення експериментального дослідження
У ході спеціально організованого дослідження перевірялася висунута гіпотеза,
вивчалася ефективність розробленої педагогічної технології формування оцінної
діяльності молодших школярів. В експерименті брали участь експериментальні
групи Е і Е (3-А, 3-Б та 3-А, 3-Б) учнів загальноосвітньої школи № 5 м. Харкова
і контрольні групи К і К (3-А, 3-Б та 3-А, 3-Б) учнів НВК № 46 м. Харкова.
Протягом 2001/2002 та 2002/2003 навчальних років експериментальні групи (Е і Е)
працювали за розробленою технологією. Контрольні групи (К і К) працювали за
звичайною методикою навчання в початкових класах.
Вивчення теоретичного матеріалу, спостереження за ходом навчання, аналіз
результатів діяльності вчителів й учнів дозволили визначити послідовність
експериментального дослідження.
Завдання й методи усіх етапів експериментальної роботи представлені в таблиці
2.1.
Таблиця 2.1
Зміст етапів дослідно-експериментальної роботи
Етапи, термін
Задачі дослідної роботи
Методи експеримен- тальної роботи
Констатуючий етап
( 2000/2001р.р)
1) вивчити стан роботи вчите лів початкової школи з фор- мування оцінної
діяльності учнів;
2) визначити рівень сформова- ності в учнів оцінної діяльно- сті (початковий
зріз);
3) виявити типові недоліки існуючої практики формуван- ня оцінної діяльності
учнів початкової школи
4) вивчити ускладнення, пов’я- зані з оцінною діяльністю уч- нів.
Аналіз продуктів діяльності учнів (письмових і усних робіт); метод спосте-
реження за ходом уроку, за оцінними діями вчителя й уч- нів; анкетування;
бесіда; метод КДЗ; аналіз педагогічної документації, діючих підручників і
дидак- тичних посібників
Формуючий етап
(2001/2002 і 2002/2003 н.р.)
Упровадити розроблену тех- нологію формування оцінної діяльності молодших
школярів у процес навчання
Педагогічний експе- римент; вивчення результатів діяльності
Продовження таблиці 2.1
Етапи, термін
Задачі дослідної роботи
Методи експеримен- тальної роботи
Теоретико-узагаль-нюючий етап
(2004 р.)
Проаналізувати результати перевірки педагогічної тех- нології формування
оцінної діяльності молодших школярів у процесі навчання
Якісний і кількісний аналіз результатів за допомогою методів математичної
статис- тики
Розкриємо докладніше зміст, основні завдання й методи кожного етапу
експериментальної роботи.
Перш за все слід зазначити, що в процесі організації експериментальної роботи
необхідно було враховувати ряд первісних умов, які впливають на процес
формування оцінної діяльності молодших школярів: рівень предметних знань, умінь
і навичок, психологічні особливості (характеристики уваги, пам’яті, мислення,
волі, тощо) дітей, які беруть участь в експерименті; рівні інтелектуального
розвитку, емоційності, професійної компетентності вчителів, які брали участь в
експерименті; зовнішні фактори: вплив навколишнього інформаційного середовища,
зміна вчителів, хвороба учнів, тощо. Урахувати вплив усіх цих факторів досить
складно, тому в дослідженні було використано широкий спектр методик, що
застосовувалися в педагогічних дослідженнях для отримання вірогідних
результатів: теоретичний аналіз і синтез, анкетування, метод бесід й інтерв’ю,
порівняльний аналіз результатів діагностичних завдань, вивчення досвіду роботи
вчителів, педагогічні семінари, статистичні методи обробки результатів.
Теоретичний аналіз проблеми формування оцінної діяльності молодших школярів як
складової навчального процесу включав вивчення досвіду педагогічної роботи
вчителів початкової школи, аналіз програми навчання, підручників, навчальних
посібників, дидактичного й методичного матеріалів з точки зору можливості
формування оцінної діяльності школярів початкової школи: які види й форми
оцінних умінь учнів визначені програмою навчання в початковій школі, можливості
навчально-методичного комплекту в організації роботи з учнями з формування в
них оцінної діяльності.
При відвідуванні уроків увага приділялася оцінній діяльності вчителя, його ролі
у формуванні її в учнів, виявленню досвіду й рівня сформованості оцінної
діяльності молодших школярів. Був проведений аналіз навчально-виховних і
поурочних планів вчителів і відвіданих уроків.
Емпіричні методи дослідження полягали у використанні анкетування, бесід з
учнями й учителями, пр
- Київ+380960830922