Ви є тут

Облікова політика підприємств в Україні: теорія і практика

Автор: 
Барановська Тетяна Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U001132
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОБЛІКОВА ПОЛІТИКА ЯК ІНСТРУМЕНТ ОРГАНІЗАЦІЇ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ НА
ПІДПРИЄМСТВІ
2.1. Методика формування облікової політики
Зміни, які відбулися в Україні наприкінці ХХ ст., зумовили трансформації в усіх
сферах суспільного життя. Перетворень зазнав не тільки політичний устрій та
економічна система, а й світогляд громадян. Виникнення нових форм власності
спричинило появу нової соціальної групи – власників.
Перехід власності від держави до фізичних та юридичних осіб вимагає корінної
трансформації усвідомлення ролі бухгалтерського обліку, передусім, не як засобу
зовнішнього контролю, а як єдино можливого та ефективного інструменту
управління своїм майном. В сучасних умовах бухгалтерський облік – це динамічна
гнучка система, яка постійно вдосконалюється та покликана забезпечувати, в
першу чергу, інтереси власників, а також баланс їх інтересів з інтересами інших
груп користувачів інформації.
Виконання бухгалтерським обліком покладених на нього функцій вимагає від
власників належної уваги до організації обліку в цілому і, зокрема, до
облікової політики підприємства, через яку вони реалізують свою власну політику
у сфері бухгалтерського обліку підприємства.
Місце облікової політики в системі бухгалтерського обліку та її використання як
інструменту організації бухгалтерського обліку на підприємстві викликає ряд
проблем практичного характеру: як формується облікова політика підприємства,
ким формується, яка послідовність цього процесу, хто несе відповідальність за
формування та дотримання облікової політики, як це відображається
документально, в які терміни новостворене підприємство повинно формувати
облікову політику.
Відповіді на ці питання дозволить власнику використовувати облікову політику як
реальний інструмент організації бухгалтерського обліку на підприємстві.
Враховуючи значення дієслова “формувати”, процес формування облікової політики
передбачає сукупність дій зі створення та надання певної організаційної форми.
Під формуванням облікової політики підприємства розуміють вибір:
– найбільш прийнятного способу ведення обліку з багатьох способів, які допускає
законодавство та нормативні акти [222, с. 6];
– деякої сукупності відомих способів ведення бухгалтерського обліку та
встановлення порядку їх застосування в конкретній господарської ситуації [86,
с. 32].
Як видно з наведеного вище, сутність процесу формування облікової політики
підприємства вбачають у сукупності дій з вибору із наявних способів ведення
обліку одного, який буде застосовуватись на підприємстві, що охоплює лише один
етап методики її формування. Методика формування облікової політики
підприємства передбачає встановлення осіб, відповідальних за розробку,
встановлення термінів та алгоритму формування, документального оформлення та
порядку затвердження облікової політики підприємства. Формування облікової
політики підприємства повинно включати комплекс дій власника щодо організації
бухгалтерського обліку на підприємстві.
Законом України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” (п.
5, ст. 8) визначено, що підприємство самостійно встановлює свою облікову
політику [81, с. 7]. Проте, ні Законом, ні П(С)БО, що регулюють питання ведення
обліку, не встановлено, які саме суб’єкти повинні здійснювати формування
облікової політики на практиці.
В результаті досліджень встановлено, що причиною відсутності рекомендацій з
організаційно-технічних питань формування облікової політики – орієнтація під
час реформування бухгалтерського обліку на МСФЗ, які не містять відомостей щодо
внутрішніх процесів, які відбуваються на підприємстві при виборі певного
варіанту облікової політики.
В таблиці 2.1 наведено порівняльну характеристику регламентації в нормативних
актах з бухгалтерського обліку процесу формування облікової політики.
Таблиця 2.1
Порівняльна характеристика нормативного регулювання формування облікової
політики
Питання
МСФЗ
Україна
Росія
Суб’єкти формування
Керівництво підприємства
Підприємство самост-ійно визначає облікову політику підприємства (ЗУ “Про
бухгалтерсь-кий облік” [81, с. 5])
Формується головним бухгалтером (бухгалтером) підприємства та затверджується
керівником підприємства [203, с. 223]
Продовження табл. 2.1
Терміни формування
Не встановлюються
Не встановлюються
Новостворене підприємство оформляє вибрану облікову політику до першої
публікації звітності, але не пізніше 90 днів з дня набуття прав юридичної
особи
Документальне оформлення
Не регламентується
Не регламентується
Підлягає оформленню відповідною організаційно-розпорядчою документацією
(наказами, розпорядженнями)
Отже, в МСФЗ та нормативних актах з бухгалтерського обліку в Україні відсутнє
визначення термінів та не вказуються посадові особи, які формують та
затверджують облікову політику. В Росії питання облікової політики регулюються
окремим Положенням з бухгалтерського обліку “Учетная политика организации”,
яке, крім термінів затвердження облікової політики, визначає перелік її
обов’язкових елементів. В МСФЗ також не згадується жоден
організаційно-розпорядчий документ для оформлення облікової політики
підприємства, так як спрямованість на фінансову звітність зумовлює акцентування
уваги на розкритті елементів облікової політики підприємства в фінансовій
звітності. Проте, особливості адаптації облікової політики, як бухгалтерської
категорії, зумовлені особливостями менталітету та історичними традиціями,
вимагають рекомендацій зі складання та оформлення у вигляді комплексу
внутрішніх нормативних документів.
Підхід до формування облікової політики, передбачений