РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ОСНОВНИХ ДОХОДОУТВОРЮЮЧИХ ФАКТОРІВ
ЗРОСТАННЯ ПРИБУТКУ МОРСЬКИХ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПОРТІВ
2.1. Фактори розвитку вантажообігу морських торговельних портів
Як було визначено у попередньому розділі нашого дослідження, зі специфіки
послуг МТП випливає, що обсяг і структура вантажообігу є визначальними
факторами зростання прибутку МТП. При виборі напрямків розвитку в більшості
теоретичних положень, нормативних, інструктивних й методичних матеріалах
найважливіша увага приділяється максимізації економічного результату. При цьому
умовою досягнення найкращих комерційних результатів вважається раціональне
використання потужності й економічних ресурсів функціонування. Але, як показує
історія становлення і функціонування світового ринку транспортних послуг,
конкурентоспроможна діяльність МТП фактично не забезпечує раціонального
розподілу ресурсів по окремих морських регіонах розміщення транспортних вузлів.
Тому процес обробки вантажів у портах повинен відповідати вимогам не тільки
критерію економічної ефективності. Щоб відповідати вимогам сучасного ринку
транспортних послуг, МТП як потенційним ланкам логістичних схем необхідно
орієнтуватися на диверсифікованість і на створення нових типів транспортних
послуг. Це, у свою чергу, вимагає ретельного аналізу складного комплексу
факторів, що впливають на діяльність МТП.
Загальноекономічний вплив на їх вантажообіг справляють безпосередньо і побічно
головні макроекономічні фактори: податкова політика; бюджетні витрати та їхні
напрямки; принципи, механізми і завдання управління державним боргом; грошова
політика; інфляція й індексація обігових фондів; зовнішня торгівля і валютні
ресурси; інвестиції в розвиток усіх видів бізнесу, що ініціює збільшення
вантажних потоків; динаміка внутрішнього національного продукту; посилення
економічних інтеграційних процесів і створення міжнародних фінансових груп;
географічне і геополітичне положення держави; базовий стан національної
транспортної системи. Це фактори, які можуть бути віднесені до факторів
зовнішнього середовища, або факторів непрямого впливу.
Існує велика кількість систем класифікації таких факторів різних авторів. При
наявності певних відмінностей у класифікації, усі вони погоджуються з
необхідністю не тільки ретельно вивчати, але й прогнозувати вплив цих факторів
з метою відповідного реагування підприємства [29, 84 та ін.]. При цьому увагу
необхідно приділяти як окремим факторам, так і їх спільному впливу, оскільки їх
сукупність має системний, взаємопов’язаний характер.
Для вивчення зазначених факторів, прогнозу їх впливу на окреме підприємство
використовують різноманітні методи, зокрема ектраполяціїї, моделювання,
експертних оцінок як окремо, так і комбіновано. Особливо поширеним при цьому є
різні методи розробки сценаріїв можливого розвитку подій [6, 198 та ін.].
Хоча вплив зазначених факторів на підприємства окремої галузі можна розцінювати
до певних меж як подібний, ступінь (сильний, слабкий тощо) та характер
(позитивний, негативний) впливу зазначених факторів на окреме підприємство
суттєво залежить від його унікальних особливостей. Тому для кожного суб’єкта
господарювання вивчення та прогноз розвитку впливу цього комплексу факторів є
необхідним елементом стратегічного управління.
Для підприємств морського транспорту, зокрема МТП, такий вид аналітичних
розробок є більш складним, ніж для підприємств матеріального виробництва,
оскільки:
-прогноз впливу зовнішніх факторів необхідно проводити у напрямках, що
відповідають сценаріям розвитку галузей матеріального виробництва, продукція
яких має попит на зовнішньоторговельних ринках. При цьому необхідно
спрогнозувати обсяги продукції (або сировини для її виробництва), доставка яких
проходить морським транспортом за участю вітчизняних МТП;
-необхідно враховувати не тільки фактори, що впливають на коливання виробництва
відповідних товарних груп у власній країні, але й враховувати дію факторів,
характерних для закордонних економік та економіки світу загалом;
-необхідно прогнозувати вплив зовнішнього середовища на транспортну галузь як
частину економіки.
Таким чином, для МТП необхідно вивчати фактори непрямого впливу різного рівня,
а саме:
-такі, що справляють непрямий вплив на роботу суб’єктів господарювання, які
працюють на ринку транспортних послуг;
-такі, що справляють непрямий вплив на роботу підприємств, за рахунок яких
формується система вантажопотоків, отже спеціалізація певного МТП.
Наступна група факторів відбиває інтереси власників вантажів та транспортних
засобів, тобто споживачів транспортної продукції і заснована на реалізації
цінності часу в системі „виробництво-споживання” і мінімізації транспортних
витрат.
Корисний ефект від системи підприємств морського транспорту утворюється у
періоді, коли відбувається переміщення товарів морем, тобто судно перебуває у
плаванні. Розрахунковий (плановий) час основних процесів перевезення (рейсів)
складається із витрат на окремі технологічні операції, які об’єднуються у групи
з урахуванням їх характеру, утворюють рівняння часу рейсу: Тр. = Тх.+ Тст.,
тобто час рейсу Тр. складається з ходового часу Тх і часу стоянки Тст.. У свою
чергу, Тх. складається з чистого ходового часу, часу на маневрові роботи,
проходження каналів, інших витрат часу, крім стоянок у портах; Тст складається
з часу на проведення вантажних робіт та допоміжних операцій, що виконуються у
портах [131].
Таким чином, одним з напрямків скорочення часу рейсу, отже і здешевлення
морских перевезень, збільшення ефективності використання суден торговельного
флоту, є скорочення часу їх перебування у портах, де відбуваються вантажн
- Київ+380960830922