Ви є тут

Організація самостійної роботи студентів технічного коледжу у процесі навчання суспільних дисциплін

Автор: 
Цюприк Андрій Ярославович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003459
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ Й ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНОГО КОЛЕДЖУ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ СУСПІЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН
2. 1. Особливості самостійної роботи студентів технічного коледжу в процесі навчання суспільних дисциплін

2.1.1.Особливості, пов'язані з навчальним процесом у технічному коледжі
Основними завданнями технічного коледжу, як вищого навчального закладу, є: забезпечення конкурентоспроможності випускників на внутрішньому і світовому ринках праці за рахунок поглиблення фундаментальної та загальнопрофесійної підготовки, практично орієнтованого змісту навчання; розвиток природних здібностей конкретного індивіда, формування у студентів бажання і вміння вчитися; створення передумов для саморозвитку та самореалізації особистості.
Враховуючи тенденції соціально-економічного розвитку України, прогнозованим є зростання попиту на випускників вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації. Розглянемо переваги, які має сьогодні випускник технічного коледжу. Раціонально-прикладний зміст навчання забезпечує випускникам технікумів і коледжів високу професійну мобільність, здатність до швидкої адаптації в умовах постійного оновлення техніки, технологій. Універсальність випускників технічного коледжу полягає в тому, що вони функціонально і психологічно готові виконувати не лише роботу спеціалістів середньої ланки виробництва, а й займати інженерні посади, а на складних ділянках роботи успішно працювати висококваліфікованими робітниками. Ці тенденції враховуються і при організації процесу навчання. У навчальний план коледжу вводиться можливість підготовки за кількома робітничими професіями, котрі розширюють можливості випускника у працевлаштуванні. Коледжі широко впроваджують ступеневе навчання: двоступеневу (кваліфікований робітник - молодший спеціаліст) або триступеневу (кваліфікований робітник - молодший спеціаліст - бакалавр) підготовку.
Особливість коледжів полягає в тому, що вищим навчальним закладам третього і четвертого рівнів акредитації надається право зараховувати випускників цих навчальних закладів для продовження навчання за спеціальними програмами зі скороченим терміном підготовки спеціалістів або на 2-4 курси для поповнення академічних груп [169].
З огляду на це, технічні коледжі організовують навчальний процес з метою формування у майбутнього фахівця професійно необхідних якостей. Згідно з навчальним планом технічного коледжу, значну частину становить самостійна робота студентів. Таке навчання стимулює самостійність молодої людини, що в кінцевому результаті позитивно впливає на розумові здібності й риси особистості. Вільна від зайвого опікування навчальна робота стимулює вироблення гнучкого, творчого стилю мислення, самодостатності. Основне завдання полягає в тому, щоб підготувати нове покоління фахівців, здатних адаптуватися в нових умовах господарювання, спроможних легко переходити від одного виду діяльності до іншого. У такому випадку самостійну роботу студентів можна розглядати як вид організації навчання у технічному коледжі, що сприяє формуванню професійних якостей майбутніх фахівців.
Особливості самостійної роботи, пов'язані з навчанням у технічному коледжі, зумовлені тим, що сьогоднішні студенти - це вчорашні школярі й майбутні фахівці. Студенти коледжів мають такі основні відмінності: вікові особливості (першокурсники є випускниками основної загальноосвітньої школи і мають 15-16 років), що характеризуються яскравим проявом індивідуальності та недостатнім досвідом самостійної роботи; пройдений перший етап професійного самовизначення, оскільки зроблено вибір професійного навчального закладу та фахових дисциплін; існує можливість продовження навчання за спеціальністю на вищому ступені чи зміни професійного профілю.
При організації самостійної роботи у технічному коледжі враховуються особливості розвитку і досвід кожного студента, вирішуються проблеми адаптації до самостійної роботи та її професійного спрямування. Тому необхідна адаптація до соціального середовища вищого навчального закладу, до навчальної і самостійної діяльності у коледжі; до майбутньої професії. Проаналізуємо, як відбувається адаптація студентів технічних коледжів до самостійної роботи і формування певного відношення до професії.
Оскільки студенти-першокурсники мають досить різну підготовленість, то на перших заняттях необхідним є формування однорідних груп із приблизно схожими інтересами та здібностями, з урахуванням їх психологічних особливостей. Саме такий підхід дає викладачу можливість чітко спланувати самостійну роботу, провести конструктивне консультування, підказати ефективні способи оволодіння необхідними навичками, тобто, визначити зони найближчого перспективного розвитку кожного студента і надати йому конструктивну педагогічну й методичну допомогу.
Організація самостійної роботи студентів у вищому навчальному закладі має бути продовженням самостійної роботи старшокласників у школі. Вміння та навички самостійного навчання значною мірою визначають успішність засвоєння програми вищого навчального закладу. Але основна загальноосвітня школа, яка є базовою для частини студентів технічного коледжу, не формує достатніх навичок самостійного оволодіння знаннями. На початкових етапах навчання у технічному коледжі важливо отримати об'єктивну оцінку рівня розвитку самостійності студента та підготовленості його до індивідуальної роботи, що в свою чергу дозволить правильно організувати самостійну роботу студентів на подальших етапах навчання. Тому особливо важливим завданням суспільних дисциплін є розвиток самостійності у студентів-першокурсників. Ця якість формується як спосіб мислення і діяльності, які виявляються у виконанні завдань, у використанні засвоєних знань і умінь у конкретних умовах, у здатності швидко орієнтуватися в нових умовах, знаходити раціональні прийоми і способи вирішення завдань.
На нашу думку, однією з особливостей самостійної роботи під час навчання суспільних дисциплін у технічному коледжі є професійна спрямовані