Ви є тут

Маркетинговий механізм забезпечення конкурентоспроможності монопродуктового промислового підприємства

Автор: 
Цвілий Сергій Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003657
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
РОЛЬ ЕЛЕМЕНТІВ КОМПЛЕКСУ МАРКЕТИНГА У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МОНОПРОДУКТОВОГО ПРОМИСЛОВОГО ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Аналіз маркетингових заходів щодо забезпечення конкурентоспроможності технічно складної наукомісткої продукції

В якості бази для аналіза було розглянуто маркетингову діяльність промислового підприємства ЗАТ "ЗАЗ", яке є лідером автомобільної галузі України.
Практично у всіх розвинених країнах автомобіль є символом економічного, науково-технічного та соціального прогресу. Світове автомобілебудування довело, що розвиток цієї галузі економіки призводить до мультиплікативного ефекту в інших галузях та стабільного підвищення зайнятості населення. В США, наприклад, автомобілебудування споживає 15% сталі, 46% ковкого чугуну, 70% натурального й 59% синтетичного каучука. На частку галузі приходиться третина американського станкобудування, в галузі працює 50% промислових роботів та маніпуляторів. [120]
В Україні автомобілебудування є провідною галуззю машинобудування, яка здійснює вагомий вплив на вирішення науково-технічних, економічних, соціальних та екологічних проблем країни. В свою чергу, машинобудування займає третє місце в Україні за обсягом виробництва промислової продукції (13,4%). [120, с.99] За оцінками спеціалістів, внесок галузі в розвиток економіки є дуже значним.
Результати дослідження дозволили визначити проблеми автомобілебудування, які полягають у тому, що, з одного боку, галузь повинна провести технологічну та організаційну реструктуризацію виробництва й перейти на випуск продукції, яку потребує ринок. З іншого, автомобілебудівні підприємства не мають для цього достатнього обсягу власних коштів. Так, обсяги виробництва автотехніки ще на 1 січня 2002 року відповідали середньому навантаженню виробничіх потужностей підприємств в 10%. Знос обладнання складав, в середньому, 58% (іноді 70%) та його оновлення протягом останнього десятиріччя практично не проводилося.
Для забезпечення певного рівня конкурентоспроможності продукції підприємств даної галузі на ринку необхідні додаткові витрати ресурсів на розробку, виробництво автомобільної техніки і сферу експлуатації. Проблеми поглиблюються низькою ефективністю виробництва на більшості підприємств, різнорідністю та недостатньою обґрунтованістю управлінських рішень, тоді як ситуація потребує концентрації існуючих обмежених ресурсів та цілеспрямованих скоординованих заходів, які повинні бути здійснені в дуже стислий час, щоб бути успішними.
Значною проблемою є також відсутність якісних двигунів власного виробництва для більшості моделей автотехніки. Нами визначено такі фактори впливу на розвиток ринку та виробництво автотехніки в Україні:
- невідповідність якості продукції і процесу її виготовлення світовому рівню;
- недостатньо платоспроможний попит населення;
- законодавча неврегульованість багатьох питань автомобільного ринку;
- низька інвестиційна привабливість автомобілебудування України;
- значна залежність від імпорту матеріалів та комплектуючих.
Також, результати дослідження дозволяють стверджувати, що на конкурентоспроможність продукції галузі за якістю та ціною негативно впливають: низька зарабітна плата (відповідно низький рівень мотивації до праці), а також надмірна частка невиробничіх витрат у собівартості продукції, які пов'язані з застарілими енергоміскими технологіями. З-за сьогодняшнього стану в автомобільному бізнесі стримується розвиток національного автомобілебудування та сумісних галузей. Держава несе прямі втрати від неповних надходжень до бюджету від імпорту. Тільки в 1999 році їх рівень було оцінено в 400 млн. доларів.
Однак, незважаючі на всі економічні проблеми, автомобільний парк України продовжує зростати: за 1994-2000 рр. він зріс вдвічі і склав 6,5 млн. одиниць, при цьому легкові автомобілі складають більшу частину у загальній структурі (табл.2.1).
Таблиця 2.1
Виробництво автомобілів за видами (тис. шт.) [120, с. 117]
Роки1950556065707580859095969798992000Легкові--0,540,686,913516116815658,76,92,025,89,717,1Вантажні18,319,14,711,619,725,730,230,427,76,54,23,44,87,811,2Автобуси--2,26,49,112,615,214,812,62,21,01,72,42,03,5 Ще однією особливістю розвитку парку є стабільне збільшення кількості легкових автомобілів у приватній власності (табл.2.2), що характеризує даний тип ринку переважно як споживацький.
Таблиця 1.4
Кількість легкових автомобілів у приватній власності [120, с. 235]
Рік19851990199519961997199819992000УкраЇна2358,13271,74468,74736,04801,94877,85068,65109,6
Результати аналізу ринка легкових автомобілів за показниками обсягів продажу та широти модельного ряду продукції, що виробляється підприємством, дозволяють скласти рейтинг українських автоскладальних виробництв (рис. 2.1).

Рис. 2.1. Рейтинг автоскладальних виробництв України за результатами сукупного обсягу продукції, яку було вироблено і реалізовано протягом 1998-2003рр
Як видно на рис.2.1, велику питому вагу займає підприємство ЗАТ "ЗАЗ". Це підтверджує правильність того, що базою дослідження в дисертаційній роботі було обрано саме цього виробника. Також на його користь свідчать ще декілька фактів, які дозволяють на основі маркетингової діяльності ЗАТ "ЗАЗ" робити висновки про всю автомобільну промисловість України в цілому. Першим є той факт, що кількість угод купівлі-продажу за класом С на ринку нових автомобілів складає абсолютну більшість (58,31%), а саме на цей клас робить ставку виробник ЗАТ "ЗАЗ" (рис.2.2).
Рис. 2.2. Структура ринку нових автомобілей за класами

Ще одним фактом, що підтверджує правильність обрання бази дослідження, є те, що тільки ЗАТ "ЗАЗ" займається повномасштабним виробництвом автомобілів, а інші підприємства обмежуються крупновузловим складанням з-за різних причин.
Головною проблемою розвитку ринку й автомобільної промисловості України залишається те, що автопарк дуже старий