Ви є тут

Наступність у змісті природничо-математичної та спеціальної підготовки вчителя трудового навчання у вищих педагогічних закладах освіти

Автор: 
Цвілик Світлана Дмитрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003851
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. НАСТУПНІСТЬ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ У ПЕДАГОГІЧНИХ ВИЩИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
2.1. Визначення змісту професійної підготовки вчителя ТН

Зміст вищої освіти вчителя ТН, як зазначено в п.1.3, повинен відповідати соціальному замовленню суспільства, завданням всебічного розвитку людини, забезпечувати високу наукову й практичну значущість навчального матеріалу. Він має враховувати реальні можливості процесу навчання (закономірності, принципи, методи, організаційні форми, рівень загального розвитку студентів, стан навчальної та матеріальної бази ВНЗ), забезпечувати соціально детерміновану єдність у конструюванні та реалізації з позиції навчальних дисциплін, що вивчаються у ВНЗ. І.Я.Лернер і М.М.Скаткін [200; 208] довели необхідність поповнення змісту освіти новими компонентами - досвідом творчої діяльності й емоційно-ціннісних відносин до діяльності, як такими, що сприяють формуванню дійсних ціннісних орієнтацій.
У "Положенні про організацію навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах" [177] навчальний процес у ВНЗ України визначено як систему організаційних і дидактичних заходів, спрямованих на реалізацію змісту освіти на певному освітньому або кваліфікаційному рівні відповідно до державних стандартів освіти. Основними принципами, на яких будується навчальний процес є принципи науковості, гуманізму, демократизму, наступності та безперервності.
Зміст освіти за Положенням [177] подається як науково обґрунтована система дидактично та методично оформленого навчального матеріалу для різних освітніх і кваліфікаційних рівнів. Основними документами, в яких втілений зміст освіти є: освітньо-професійні програми підготовки; структурно-логічні схеми підготовки; навчальні плани і програми дисциплін; нормативні акти органів державного управління освітою та ВНЗ; підручники, навчальні посібники, методичні матеріали, дидактичні засоби.
Професійна діяльність пов'язана з виконанням певних видів діяльності, професійних функцій та вирішенням певних професійних завдань, тому професійна освіта має передбачати оволодіння такими ЗУН, що в найбільшій мірі можуть забезпечити підготовку особистості до виконання цих видів діяльності, функцій і вирішення завдань. Важливим компонентом системи професійної підготовки вчителя ТН виявляється наступність у змісті природничо-математичної та спеціальної підготовки, що детермінізується й визначається через цільовий компонент освітньо-професійної підготовки у ВНЗ.

2.1.1. Наступність у визначенні цілей професійної підготовки вчителя ТН
Для обґрунтування цілей освіти важливим є врахування накопиченого суспільством матеріального й духовного потенціалу та умов, в яких будуть жити й працювати майбутні покоління. Тим самим в цілях освіти знаходить відображення діалектична єдність того позитивного, що реально досягнуто вітчизняною школою, із прогнозуванням того, що вона може досягнути в майбутньому. Це забезпечує наступність у НВП закладів різних типів. Від теоретичного обґрунтування цілей, їхньої практичної конкретизації стосовно окремих навчальних дисциплін підготовки вчителя ТН залежить адекватний відбір змісту навчального матеріалу, вибір методів і форм навчання, засобів визначення його результатів.
Природно, що протягом історії розвитку вітчизняної школи перед професійною підготовкою встановлювались різні цілі, але вони завжди відповідали головному стратегічному орієнтиру - всебічному розвитку особистості. Це обумовлено тим, що серед різних видів діяльності людини провідне місце належить професійній діяльності.
Важливим напрямом, що призведе до досягнення цілі слугує гуманізація системи професійної освіти, зорієнтована на розвиток особистості, вияв її індивідуальних особливостей, створення умов для розвитку здібностей, а також виховання в процесі навчання, залучення до духовних і культурних цінностей, звернення до проблем, що хвилюють усе суспільство.
Важливість забезпечення наступності у цілях освітньої діяльності з підготовки вчителя ТН обумовлена тим, що вони корелюють хід НВП, поєднують основні складові (зміст, методи, організаційні форми, контроль) та визначають його успішність. В процесі цілеутворення виявляються властивості наступності - багаторівневість, багатофункціональність, детермінізованість, діагностичність тощо.
В системі освіти вченими визначено чотирьохрівневу структуру цілей: вихідні - соціальні цілі освіти, що визначаються суспільством на певному історичному етапі його розвитку; цілі певної підсистеми освіти, що зумовлюють напрям її діяльності (загальна освітня школа, вища школа тощо); конструктивні цілі, які залежать від особливостей змісту на певному етапі навчання і відображені в навчальних програмах, методичних вказівках (враховується специфіка конкретного предмета та можливості його змісту для розвитку учнів, студентів); оперативні цілі освіти, що визначаються в процесі реалізації програми НВП в конкретних умовах.
В педагогічному аспекті підготовки фахівців вищої кваліфікації вчені, зокрема В.П.Безпалько [29], Д.О. Тхоржевський [215] Д.В. Чернілевський [234] та ін. визначають систему цілей, що складається з таких компонентів: державні (вихідні соціальні цілі); цілі ВНЗ; факультетські (цілі навчальних дисциплін); кафедральні (оперативні цілі), рис. 2.1.
Державні цілі в підготовці вчителя ТН в педагогічному ВНЗ відображають завдання освіти з відтворення продуктивних сил суспільства, розвиток людини, формування активного суб'єкта суспільного розвитку - розвиненої особистості та фахівця відповідно до зростаючих об'єктивних вимог суспільства, з подолання розривів між теоретичною та практичною підготовкою, формалізму, неконкретності в формуванні особистості. Ці реалії визначено такими: формування нової особистісної орієнтації та нового змісту в організації НВП; формування нового типу аналітичного, методологічного й проектно-конструкторського мислення; формування діалогічного стилю комунікабельної й інтелектуальної діяльності, нових способів соціальн