Ви є тут

Педагогічні основи комплексної оцінки професійної діяльності стройових підрозділів вищих навчальних закладів МВС України

Автор: 
Левицький Євген Олександрович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004453
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ЗМІСТ, УМОВИ ТА ЗАСОБИ ДОСЛІДНИЦЬКО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПЕРЕВІРКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ОСНОВ КОМПЛЕКСНОЇ ОЦІНКИ СЛУЖБОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТРОЙОВИХ ПІДРОЗДІЛІВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ МВС УКРАЇНИ ................................................................................. 79
2.1. Методика комплексної системи оцінки службової діяльності стройових підрозділів у вищих навчальних закладах МВС України.......... 79
2.2. Організаційно-функціональна модель колективу стройового підрозділу вищого навчального закладу МВС України, де впроваджено комплексну систему оцінки службової діяльності ................................ 107
2.3. Особливості навчально-виховного процесу у стройових підрозділах, організованих за допомогою комплексної системи оцінки службової діяльності ................................................................. 131
2.4. Особливості індивідуально-виховної роботи командного складу стройових підрозділів, організованих за допомогою комплексної системи оцінки службової діяльності ....................................................... 152
2.5. Аналіз результатів службової діяльності стройових підрозділів за підсумками педагогічного експерименту ........................................ 171
Висновки ........................ ................................................. 192
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ...................................................... 196

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .................................... 201

ДОДАТКИ ........................................................................ 222
ВСТУП

Актуальність та доцільність дослідження. На сучасному етапі державотворення Україна розвивається як демократичне суспільство, внаслідок чого і система освіти стає більш відкритою, створюються умови для розвитку людини як вільної і творчої особистості. Усе це вимагає від вищих навчальних закладів удосконалення умов професійної підготовки майбутніх фахівців, посилення контролю за її якістю. Особливо актуальною є ця проблеми для вищих навчальних закладів МВС України, випускники яких сьогодні діють в умовах соціально-економічної нестабільності, часом змушені вирішувати непередбачувані завдання, близько зіштовхуватися з такими негативними проблемами суспільства, як корупція в органах державної влади, організована та економічна злочинність, поширення бездуховності, цинізму, наркоманії серед молоді тощо.
Діяльності вищих навчальних закладів системи МВС України приділена належна увага в "Комплексній програмі удосконалення роботи з кадрами органів внутрішніх справ і підвищення авторитету міліції до 2010 року". Важливу роль у її успішному розв'язанні покликана відіграти якісна оцінка професійної діяльності стройових підрозділів вищих навчальних закладів МВС України. Водночас слід зазначити, що якісна оцінка професійної діяльності стройових підрозділів вищих навчальних закладів МВС України, як і визначення ефективності педагогічної діяльності в цілому, належить до найскладніших проблем педагогічної теорії та практики. Тривалий час як науковці, так і педагоги-практики взагалі обходили її або лише побічно розглядали в контексті педагогічної діагностики та кваліметрії.
З середини 70-х років минулого століття інтерес до проблем ефективності освіти помітно посилився. Почали створюватись науково-дослідні центри, які займалися питаннями раціональних моделей управління, пошуком шляхів підвищення зовнішньої (Т.Шульц, М.Вудхолл, М. Блауг) і внутрішньої (Р. Ганьє, В.Оконь, Б.Блум) ефективності освіти, в тому числі й професійної діяльності стройових підрозділів вищих навчальних закладів МВС України, була атестація педагогічних працівників, здійснена згідно з Типовим положенням, затвердженим наказом Міносвіти України від 20.08.1993 р. № 310.
Вирішальне значення для підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців має використання сучасних педагогічних технологій в стройових підрозділах (навчальний взвод (група), курс, факультет), які виступають центрами навчально-виховної роботи у вищих навчальних закладах системи освіти МВС України, комплексний системний підхід до оцінки їхньої діяльності, що включає в себе такі аспекти, як навчальна діяльність, стан дисципліни, організація виховної роботи, які необхідно розглядати в нерозривній єдності.
Проблема формування та оцінювання колективів стройових підрозділів - центрів виховної роботи вищих навчальних закладів системи МВС України - досліджуються не тільки педагогікою. Вона становить інтерес для філософії, соціології, психології.
Сьогодні активізується дослідження проблем, пов'язаних з організацією роботи щодо створення колективів за різними напрямами: соціально-психологічним (О. Бандурка, В. Венедиктів, Г. Ложкін, В. Спасенніков); колективних ціннісних орієнтацій (М. Дяченко, В. Лазарєв, Є.Осипенко); вивчення особистості як об'єкта управління (А. Столяренко, В. Ягупов).
У ракурсі нашого дослідження викликають інтерес концептуальні ідеї оцінки результатів педагогічної діяльності запропоновані у монографічних дослідженнях В.Галузяком, М.Слободянюком, М.Сметанським, В.Сорочинською, В.Шаховим, О.Шестопалюком.
Однак, незважаючи на зрослу увагу науковців та педагогів-практиків до проблем комплексної оцінки професійної діяльності стройових підрозділів вищих навчальних закладів МВС України, на кінець 90-х років минулого століття тут існувало чимало протиріч та суттєвих недоліків.
У нині діючій системі освіти успіх діяльності стройових підрозділів в основному залежить від сумлінної, компетентної роботи командира підрозділу. Колективний розум, його енергія реально ще не залучаються до розв'язання усіх питань професійної діяльності стройових підрозділів. Рядовий курсант фактично усунутий від його регламентації. Тому у нього і недостатньо розвинене почуття взаємної відповідальності та вимогливості. Відносини взаємної відповідальності часто не діють через те, щ