РОЗДІЛ 2
АНАЛІТИЧНА ОЦІНКА ФІНАНСОВОГО СТАНУ ТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВ (НА ПРИКЛАДІ
РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОЇ ГАЛУЗІ КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ)
2.1. Особливості сучасного розвитку транспортної галузі Кіровоградської області
Кіровоградська область розташована в центральній частині України на площі, що
становить 4,1% всієї території держави. Разом з Дніпропетровською і Запорізькою
область входить до Придніпровського економічного району та за структурою
економіки є індустріально-аграрною.
У структурі промисловості провідне місце за випуском валової продукції
посідають галузі: харчова (40%), машинобудівна (18%) та паливна (4,4%).
Сільське господарство області різногалузеве. Провідною галуззю є рослинництво,
питома вага якого становить 66% у загальногосподарському виробництві. Перевага
надається вирощуванню зернових культур - пшениці, ячменю, круп’яних та бобових,
а також технічних – соняшнику і цукрових буряків. Освоюється виробництво
ріпаку, сої та інших нетрадиційних культур. На тваринницьку галузь, головними
напрямами якої є виробництво молока та м’яса, припадає більш як одна третина
виробництва валового продукту сільського господарства. Наявне населення області
на початок 2003р. становило 1115,7 тис. чоловік (2,4 % населення країни).
Ефективна діяльність усіх суб’єктів господарювання області та нормальна
життєдіяльність населення залежать від забезпечення якісними транспортними
послугами. Розширення пропозиції транспортних послуг за обсягом і номенклатурою
є важливим джерелом зростання економіки регіону, оскільки забезпечує певну
частку доходів у місцевий бюджет, сприяє збільшенню зайнятості і піднесенню
рівня добробуту населення. Оскільки транспорт – це важливий елемент виробничого
комплексу регіону, його роль у ринкових умовах господарювання постійно зростає.
При цьому фінансові результати демонструють ступінь адаптованості галузі до
сучасної економічної ситуації і перспективи подальшого розвитку.
Кіровоградщина має розвинену мережу всіх видів транспорту: залізничного,
автомобільного, повітряного, водного. Найважливіші залізничні напрямки: Київ -
Дніпропетровськ, Харків - Одеса, Київ - Херсон, Знам’янка - Миколаїв,
міжнародні: Знам’янка - Москва та Одеса – Москва. Десять автомагістралей
пов’язують Україну з державами Центральної і Південної Європи та країнами СНД.
Через область проходять автомагістралі: Київ – Одеса, Кіровоград – Миколаїв,
Київ – Дніпропетровськ, Харків – Одеса, Полтава – Кишинів. Авіаційні
перевезення здійснюються державною авіакомпанією «Кіровоградські авіалінії» та
двома комерційними: «УРГА» і «Чайка», що працюють на міжнародних авіалініях.
Через пристань у Світловодську річковими суднами можна дістатися до Києва,
Дніпропетровська, Черкас, Запоріжжя. Цим же водним шляхом доставляються
вантажі.
На початок 2004 року експлуатаційна довжина становила: залізничних колій – 886
км, автомобільних шляхів загальнодержавного і місцевого значення – 7,0 тис. км,
у тому числі з твердими покриттям – 6,2 тис. км2. Щільність залізничних колій
території області – 36 км/тис.км, автомобільних шляхів загального користування
– 253 км/тис.км2 .
Динаміка та прогноз показників транспортної галузі Кіровоградської області
наведені в табл. 2.1.
Однак функціонування всіх видів транспорту сьогодні здійснюється в складних
економічних умовах, що пов’язані з різким спадом обсягів промислового та
сільськогосподарського виробництва, зниженням життєвого рівня населення,
падінням темпів росту перевезень вантажів та пасажирів, погіршенням технічного
стану транспорту.
За 2004р. автотранспортними підприємствами області (з урахуванням перевезень
підприємцями-фізичними особами) перевезено 1941,9 тис. т вантажів, що у 1,8
рази більше, ніж за 2003 рік. Вантажооборот збільшився у 1,6 рази і склав 184,2
млн.т км. Динаміка обсягів вантажних перевезень у 2003р. була позитивною. За
2003р. транспортними підприємствами області було перевезено 5238,9 тис. т
вантажів та виконано транспортну роботу в обсязі 21325,1 млн. т км. Порівняно з
2002р. обсяг перевезення вантажів зріс на 10,7% при одночасному зниженні
вантажообороту на 1,8% (по Україні ці показники збільшилися на 11,4% та 16,5%
відповідно) (рис. 2.1).
Таблиця 2.1
Динаміка та прогноз показників транспортної галузі Кіровоградської області
Показники
Роки
Прогноз
2005р.
2010р.
2015р.
1995
2000
2001
2002
2003
2004
І*
ІІ**
ІІ
ІІ
Залізничний транспорт
Довжина шляхів сполучення, км
944
937
931
886
886
886
886
889
891
893
898
904
Перевезено вантажів, млн. т
5,5
2,5
3,5
3,9
4,2
4,4
4,6
4,7
5,2
5,5
6,1
6,4
Вантажооборот, млрд. т-км
32,1
17,1
18,4
21,7
23,4
24,5
25,6
26,2
28,9
30,6
33,9
35,6
Перевезено пасажирів, млн.
9,0
5,1
5,5
4,7
5,7
6,1
6,5
6,7
8,3
8,6
10,0
10,4
Пасажирооборот, млрд. пасажиро-км
0,5
0,5
0,6
0,5
0,6
0,6
0,6
0,7
0,7
0,8
0,8
0,9
Автомобільний транспорт
Довжина шляхів сполучення, км
7,5
7,1
7,1
7,1
7,0
7,0
7,0
7,1
7,2
7,3
7,3
7,5
Перевезено вантажів, млн. т
41,9
16,3
18,8
15,6
15,3
15,6
16,1
16,4
16,9
17,4
18,2
18,9
Вантажооборот, млрд. т-км
0,7
0,3
0,3
0,3
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,5
0,5
0,5
Перевезено пасажирів, млн.
97,9
39,2
51,0
57,4
56,8
57,5
58,3
59,2
64,1
65,9
71,3
74,7
Пасажирооборот, млрд. пасажиро-км
0,9
0,5
0,9
0,8
0,8
0,8
0,8
0,9
0,9
1,0
1,0
1,0
Джерело: за даними Схеми-прогнозу розвитку і розміщення продуктивних сил
Кіровоградської області на період до 2015 року, розробленої Радою по вивченню
продуктивних сил України
*- за умов менш сприятливої економічної ситуації;
**- за умов більш сприятливої економ