Ви є тут

Методичне забезпечення розвитку фінансових ресурсів промислового підприємства

Автор: 
Карман Зіновій Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000251
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ТА РОЗВИТКУ
ФІНАНСОВИХ РЕСУРСІВ ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Аналіз формування та використання фінансових ресурсів на макрорівні
Фінансові ресурси підприємств, як підсистема національної економіки, має за
мету свого функціонування забезпечення зростання валового внутрішнього продукту
(ВВП) країни. В свою чергу, результатом розподілу вартості суспільного продукту
між різноманітними учасниками відтворювального процесу є доходи Державного
бюджету. Через бюджет частина вартості національний доходу на рівні держави
підлягає перерозподілу між підприємствами галузей і сфер функціонування
господарюючих суб'єктів. Тому, розглядаючи фінансові ресурси не тільки як
засоби, якими володіють господарюючі суб’єкти, а й як потенційно можливі, тобто
такі, що можуть бути залучені в якості джерел фінансування відтворювальної
діяльності підприємства, доцільно зробити кількісну оцінку їх формування та
перерозподілу між різними підрозділами суспільного виробництва на макрорівні.
У табл. 2.1 подано окремі дані щодо видів доходів і видатків Зведеного бюджету
України за період з 1999 р. по 2004 р. Графічне зображення індексів наведених у
табл. 2.1 показників представлено на рис. 2.1 – рис. 2.4.
Як свідчать дані табл. 2.1 та рис. 2.1 на фоні зростання валового внутрішнього
продукту (з 5,2% у 2002 р. до 12,4% у 2004 р.) рівень перерозподілу ВВП через
зведений бюджет має стрибкоподібний характер (27,4% — 28,5% — 26,9% відповідно
за роками).
Таблиця 2.1
Зведений бюджет за видами доходів і видатків 1) [166]
Період, р.
Показник
Доходи
у тому числі:
Видатки
у тому числі:
Дефіцит
податок на прибуток підприємств
податок на додану вартість
акцизний збір
на підтримку галузей економіки2)
промисловість,
енергетика
та будівництво
1999
до
ВВП
25,20
4,90
6,40
1,40
26,70
5,50
2,70
1,50
до до­хо­дів / видатків
%
19,32
25,58
5,44
20,60
9,89
2000
до
ВВП
%
28,90
4,50
5,60
1,30
28,30
4,30
2,02
–0,603)
Індекс4)
114,68
91,84
87,50
92,86
105,99
78,18
74,68
–40,00
до дохо­дів/ ви­датків
%
15,67
19,22
4,56
15,10
7,08
Індекс4)
81,11
75,15
83,86
73,28
71,58
2001
до
ВВП
%
26,90
4,10
5,10
1,30
27,20
4,10
1,90
0,30
Індекс4)
93,08
91,11
91,07
100,00
96,11
95,35
94,34
–50,00
до дохо­дів/ ви­датків
%
15,07
18,84
4,83
14,92
6,92
Індекс4)
96,17
98,00
105,96
98,78
97,74
2002
до
ВВП
%
27,40
4,20
6,00
1,80
26,70
3,20
1,10
–0,703)
Індекс4)
101,86
102,44
117,65
138,46
98,16
78,05
57,78
–233,33
до дохо­дів/ ви­датків
%
15,17
21,74
6,61
11,94
4,10
Індекс4)
100,65
115,43
136,90
80,03
59,25
2003
до
ВВП
%
28,50
5,00
4,80
2,00
28,70
4,60
1,35
0,20
Індекс4)
104,01
119,05
80,00
111,11
107,49
143,75
123,27
–28,57
до дохо­дів/ ви­датків
%
17,58
16,73
6,97
16,10
4,74
Індекс4)
115,91
76,96
105,34
134,90
115,68
2004, [3]
до ВВП
%
26,855)
4,795)
4,965)
1,815)
30,01
д/в6)
д/в6)
3,495)
Індекс4)
94,205)
95,795)
103,315)
90,265)
104,58
1747,195)
до дохо­дів/ ви­датків
%
— 
17,845)
18,475)
6,725)
— 
д/в6)
д/в6)
Індекс4)
101,465)
110,385)
96,505)
д/в6)
д/в6)
Індекс ВВП, відсотків до попереднього року7)
2000 р.
2001 р.
2002 р.
2003 р.
2004 р.
105,9
109,2
105,2
109,4
112,4
Примітки: 1 – за даними Держказначейства; 2 – [147, с.54]; 3 – профіцит; 4 –
відсотків до попереднього року; 5 – розраховано за даними [63; 104;120]; 6 –
дані відсутні; 7 – [63; 120].
Рис. 2.1. Індекс ВВП, співвідношення доходів, видатків
Зведеного бюджету та ВВП України
Рис. 2.3. Індекс структури доходів Зведеного
бюджету України
Рис. 2.2. Індекс структури видатків
Зведеного бюджету України
Рис. 2.4. Індекс співвідношення податкових надходжень до Зведеного бюджету та
ВВП України
З огляду на структуру доходів слід відзначити, що сукупна частина податків на
прибуток підприємств, додану вартість та акцизного збору в доходах зведеного
бюджету, починаючи з 1999 р., має тенденцію до зниження (див. рис. 2.3 –2,4:
50,34% – 39,45% – 38,74% – 43,52% – 41,28% – 43,03% відповідно за 1999 –
2004 рр.), що ставить під сумнів можливість надання Україні статусу країни з
ринковою економікою, так як країни з ринковою економікою, доходи своїх бюджетів
формують, в основному, за рахунок податків.
Найвищі темпи зростання серед перелічених податкових надходжень протягом 2000 –
2002 рр. мала величина акцизного збору: 83,68 – 105,96 – 136,90 відсотків до
попереднього року (див. табл. 2,1). Сума податку на прибуток підприємств та на
додану вартість за ланцюговими індексами характеризуються значними коливаннями.
Окремо слід відзначити, що у 2003 р. темп зміни частини податку на додану
вартість у доходній частині зведеного бюджету становив 76,96%, у той час як у
2002 р. його значення дорівнювало 115,3% (див. табл. 2.1 та рис. 2.3 – 2.4).
Тобто пільги на цей податок майже дорівнювали обсягу їх надходжень до бюджету.
Отже незбалансованість політики надання пільг призвела до втрати значного
обсягу державних фінансових ресурсів.
Особливого акценту потребує структура доходів зведеного бюджету в 2004 р., бо,
з одного боку, темпи зростання валового внутрішнього продукту країни за 1999 –
2004 рр. досягли свого найвищого значення – 112,4%, а з другого, свого
найнижчого значення набув відсоток перерозподілу ВВП через бюджет – 26,85 (див.
табл. 2.1 та рис. 2.1 та рис. 2.4). На нашу думку, означений стан має в якості
підґрунтя значний рівень тінізації економіки та негативний вплив політичної
ситуації в країні.
Отже, різноспрямованість динаміки ВВП та доходів бюджету, як наслідо