Ви є тут

Управління інноваційною діяльністю підприємств легкої промисловості

Автор: 
Бражко Олена Вадимівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000413
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
Розвиток інноваційної діяльності підприємств легкої промисловості
2.1. Розвиток ринкових відносин в інноваційній сфері легкої промисловості
Необхідна умова підвищення ефективності інноваційної діяльності підприємств
легкої промисловості – запровадження ринкових відносин. Аналіз стану таких
відносин передбачає визначення питомої ваги секторів, у яких створено ефективне
конкурентне середовище і де конкуренція обмежена, встановлення рівня її
обмеження, виявлення причин цих обмежень і шляхів їх усунення.
Для цього, по-перше, необхідна оцінка інституціональних передумов конкуренції,
без яких вона неможлива. Найважливіші з них – лібералізація цін, приватизація,
лібералізація зовнішньої торгівлі, система державного захисту конкуренції в
підприємницькій діяльності підприємств швейної галузі промисловості. По-друге,
конкурентоспроможність підприємств може бути оцінена на основі дослідження
структури товарних ринків. По-третє, стан конкурентоспроможності підприємств
може бути оцінений за допомогою аналізу ринкової поведінки суб’єктів
господарювання, даних опитувань підприємців.
Відомі економічні труднощі, що супроводжували перехід економіки України на
ринкові умови, не оминули й легку промисловість. За період 1992–2000 pp.
виробництво найважливіших видів промислової продукції скоротилось більше як у
10 разів, а за окремими видами продукції – у 20 разів. І хоч за останні два-три
роки склалась певна позитивна тенденція до сталого зростання виробництва легкої
продукції, його загальний рівень залишається все ще незрівнянно нижчим, ніж у
дореформені часи. За розрахунками, рівень виробництва продукції легкої
промисловості на сьогодні становить близько 18% від рівня 1991 p. (рис. 2.1).
Рис. 2.1. Обсяги промислової продукції у фактичних цінах
Джерело: власні розрахунки автора
Проблеми перехідного періоду особливо відчутно позначилися на роботі легкої
промисловості. На початковому етапі реформ вітчизняні підприємства
орієнтувалися в основному на внутрішній попит, недостатнім був досвід роботи на
зовнішніх ринках. До 1995 р. в умовах зниження купівельної спроможності
населення та перерозподілу витрат сімейних бюджетів, перш за все, для купівлі
харчових продуктів, оплати комунальних послуг відбувалося значне падіння
виробництва галузі. Особливо стрімке зниження обсягів виробництва
спостерігалося у 1997 p. (табл. 2.1). При цьому випуск швейних виробів в
Україні з 1997 року збільшується. Однак він усе ще є недостатнім порівняно з
1991 роком. Галузеві темпи спаду виробництва істотно випереджали аналогічні
показники по промисловості в цілому.
Легка промисловість – надзвичайно важлива для України, адже вона не просто
одягає і взуває людей, а й дає значні надходження до бюджету. Крім того, вона
може забезпечити роботою близько 500 тис. чол. і гарантувати швидке повернення
витрачених коштів. До того ж легка промисловість малоенергоємна, а її робота
екологічно чиста.
Таблиця 2.1
Динаміка виробництва товарів легкої промисловості
1991 р.
1997 р.
1999 р.
2001 р.
2003 р.
2004 р.
2005 прогноз
Тканини, млн. кв.м, у тому числі:
1210
109
90
67
90
72,3
74
бавовняні
565
51
56
37
54
35,3
37
вовняні
72
5,1
5,4
лляні
98
20
10
0,3
0,5
шовкові
283
Трикотажні вироби, млн шт.
351
13,1
6,6
16,5
25,3
22,1
28
Панчішно-шкарпеткові вироби, млн пар
443
66,8
38,9
40
41,4
41,4
45
Взуття, млн пар
196
13,1
11,4
13,5
15
14,4
16
Швейні вироби, млн грн
560
750
811
821,05
889,8
950
Джерело: Підсумки роботи легкої промисловості за 2004 рік // Маркетинг в
Україні. – 2005. – № 3. – С. 13.
Одяг національного товаровиробника має успіх на престижних міжнародних
виставках. Рівень якості вітчизняних товарів зріс настільки, що про це не можна
було й мріяти 12–15 років тому. За роки незалежності відбулась революція і в
якості, і в асортименті. Виставки товарів легкої промисловості засвідчують, що
за рівнем якості Україна вже обганяє Росію, Польщу, Угорщину та Чехію.
Виробництво якісно однакового товару в Україні й за кордоном може здійснюватися
за різних конкурентних умов. Скажімо, в Україні існує певне законодавче поле –
податкові норми, які впливають на ціну товаровиробника. Такими самими є умови і
в наших зарубіжних конкурентів. Нині головним конкурентом української легкої
промисловості є ринок Південно-Східноі Азії. Якщо брати Західну і Центральну
Європу, то за якістю українські товари не поступаються товарам цих країн, а за
ціною конкурують з ними. Якщо ж брати країни Південно-Східної Азії, то за
якістю їх товари гірші за українські, проте за ціною конкурують з українськими
товарами, бо мають значно нижчу вартість. За останні роки довіра нашого
споживача до українських товарів значно зросла. Українська легка промисловість
експортує свої товари на суму близько 800 млн дол. США на рік, з них 600 млн
дол. США – текстиль і текстильні вироби (табл. 2.2), до країн Західної Європи,
США, Канади, де високі вимоги до якості.
Таблиця 2.2
Товарна структура зовнішньої торгівлі України за 2002 рік
Найменування товарної групи (скорочено)
Обсяг операцій, тис. дол. США
Експорт
Частка в загальному експорті
Імпорт
Частка в загаль-ному імпорті
Живі тварини та продукція тваринництва
455462,19
2,80
182523,84
1,16
Продукти рослинного походження
693262,45
4,26
266116,53
1,70
Жири тваринного й рослинного походження
225474,61
1,39
86494,66
0,55
Продукція харчової промисловості
450611,22
2,77
590418,70
3,76
Мінеральні продукти
1749770,51
10,76
6725303,07
42,88
Продукція хімічної промисловості
1478437,38
9,09
1126828,44
7,19
Пластмаси та каучук
256150,35
1,58
697213,16
4,45
Шкіряна та хутряна сировина і вироб