Ви є тут

Інформаційне забезпечення діяльності підприємства.

Автор: 
Смирнова Вероніка Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000906
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2
дослідження передумов і можливості інформаційного забезпечення діяльності
підприємства
2.1. Основні напрями розвитку українського ринку інформаційних продуктів і
послуг
В сучасних умовах інформаційні системи і інформаційні технології, які є
«технологічними процесами, що охоплюють інформаційну діяльність управлінських
працівників, пов'язаних з підготовкою і прийняттям управлінських рішень» [52] і
включаючих процеси збору, передачі, зберігання і обробки інформації, у всіх її
можливих формах і проявах виступають необхідним інструментом успішного
управління бізнесом – від невеликих фірм до великих корпорацій. Формування і
рівень розвитку ринку інформації, інформаційних ресурсів, інформаційного
простору в цілому є основою і однією з визначальних характеристик розвитку
будь-якої соціально-економічної (господарської) системи як на макро- так і на
мікрорівні.
До складу інформаційного простору входять наступні основні компоненти:
інформаційно-телекомунікаційна інфраструктура;
бази і банки даних, всі види архівів, системи депозитаріїв державних
інформаційних ресурсів і т.і.;
інформаційні, комп'ютерні і телекомунікаційні технології – базові, прикладні і
ті, що забезпечують системи і засоби їх реалізації;
система взаємодії інформаційного простору України з світовими відкритими
мережами;
системи забезпечення інформаційного захисту;
системи інформаційного законодавства;
власне ринок інформації, інформаційних технологій, засобів зв'язку, інформації
і телекомунікацій, інформаційних продуктів і послуг.
Слід відзначити, що сучасні програмні продукти відрізняються високою
технологічністю і в даний час на ринку програмного забезпечення на передній
план виходять великі фірми-розробники, що працюють в умовах жорсткої
конкуренції. При цьому важливою науковою і практичною задачею на даному етапі є
постійний моніторинг тенденцій змін і перспектив розвитку ринку інформаційних
продуктів і послуг.
Основою створення інформаційних продуктів є безпосередньо інформаційні ресурси.
При цьому за своєю суттю будь-який інформаційний продукт відображає
інформаційну модель його виробника і втілює його власне уявлення про конкретну
предметну область для якої він створений.
Інформаційний продукт, є результатом інтелектуальної і інформаційної діяльності
людини, представленої на ринку у вигляді інформаційних товарів і послуг. При
цьому даний вид продукту повинен бути зафіксований на матеріальному носії
будь-якої фізичної властивості у вигляді документів, статі, оглядів, програм,
книг і т.д.
В цілому інформаційний продукт є сукупністю даних, сформованою виробником для
розповсюдження в речовинній або нематеріальній формі [126].
Слід зазначити основні особливості інформаційного продукту, які кардинально
відрізняють його від інших видів товарів на ринку [35,98]:
інформація не зникає при споживанні, а може бути використана багато разів.
Інформаційний продукт зберігає інформацію, що міститься в ньому, не залежно від
того, скільки разів вона була використана;
інформаційний продукт з часом піддається своєрідному «моральному зносу», який
полягає в тому, що інформація може втрачати свою цінність у міру зниження
актуальності свого змісту;
адресність інформації, сутність якої полягає в тому, що різним споживачам
інформаційних товарів і послуг зручні різні способи надання інформації;
виробництво інформації, на відміну від виробництва матеріальної продукції,
вимагає значних витрат в порівнянні з витратами на тиражування. Копіювання того
або іншого інформаційного продукту обходиться, як правило, набагато дешевше
його виробництва. Дана властивість інформаційного продукту - трудність
виробництва і відносна простота тиражування - створює, зокрема, немало проблем
у зв'язку з визначенням прав власності в рамках сфери інформаційної
діяльності.
Як і будь-яка інша матеріальна продукція в ході реалізації на ринку
інформаційний продукт може розповсюджуватися за допомогою послуг. В даному
випадку поряд з традиційними видами послуг, що є результатом невиробничої
діяльності суб'єкта господарювання, спрямованим на задоволення потреб людини
або організації у використанні різних продуктів, слід окремо виділити
інформаційні послуги.
Інформаційна послуга є здійсненням у вказаній законом формі інформаційної
діяльності по доведенню інформаційної продукції до споживачів з метою
задоволення їх інформаційних потреб. Основними видами інформаційної діяльності
в даному випадку є отримання, використання, розповсюдження, передача і
зберігання інформації. Підготовкою і наданням інформаційних продуктів
займаються спеціалізовані інформаційні фірми [104].
Надання інформаційних послуг має на увазі отримання і надання в розпорядження
користувача інформаційних продуктів, що оформляється за допомогою ув’язнення
угоди (договору) між надаючою і використовуючою послугу стороною. Перелік
послуг, що надаються, визначається об'ємом, якістю, предметною орієнтацією по
сфері використання інформаційних ресурсів і створюваних на їх основі
інформаційних продуктів.
Слід враховувати, що виникнення інформаційних послуг можливе тільки за
наявності баз даних в комп'ютерному або некомп'ютерному варіанті. Під базою
даних розуміється сукупність зв'язаних даних, правила організації яких
засновані на загальних принципах опису, зберігання і маніпулювання даними
[126].
Бази даних є джерелом і свого роду напівфабрикатом при підготовці інформаційних
послуг відповідними службами. Бази даних, хоча вони так і не називалися,
існували і до комп'ютерного періоду в бібліотеках, архівах, фондах, довідкових
бюро і інших подібних організаці