Ви є тут

Обліково-аналітичне забезпечення стратегічного управління витратами виробництва на підприємстві (на прикладі підприємств будівництва)

Автор: 
Яценко Вікторія Федорівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U002295
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Обліково – аналітична система стратегічного управління витратами виробництва на
підприємствах
2.1 Методичні аспекти та функціонально – структурні складові обліково –
аналітичної системи для оперативного управління витратами виробництва
Сучасні темпи розвитку економіки, ринкові відносини, жорстка конкуренція, умови
невизначеності і підвищеного ризику визначають необхідність гнучкого
оперативного управління на всіх рівнях діяльності підприємства.
Реалізацію гнучкого оперативного управління фінансово-господарськими процесами
забезпечить оперативна обліково-аналітична система, елементами якої є
оперативне планування, оперативний облік і оперативний аналіз.
Основна мета оперативної обліково-аналітичної системи – своєчасне виявлення і
дослідження короткострокових змін в економічних процесах, що сигналізують про
відхилення від заданого стратегічного напрямку і темпу розвитку, або про появу
сприятливих умов і додаткових резервів, які дозволяють негайно перевести
підприємство на більш ефективний режим функціонування.
Задоволення інформаційних проблем оперативного управління в аналітичній
інформації забезпечить ефективне функціонування оперативної обліково -
аналітичної системи та раціонально організований взаємозв’язок (комунікація)
між складовими елементами системи. Вибір варіанту побудови оперативної
інформаційної системи залежить від багатьох індивідуальних факторів
підприємства (рис. 2.1).
Оперативне планування – процес, що забезпечує постійний дієвий контроль
функціонування всієї господарської системи за виконанням програм і проектів
відповідно до стратегічних і тактичних цілей підприємства,
виявлення і мобілізацію поточних резервів для підвищення ефективності
господарювання.
Оперативне планування відноситься до короткострокових чи щоденних процесів і
спрямоване на використання ресурсів, що їх має підприємство, в межах бюджету чи
річного плану.
Кожний крок оперативного плану слід спрямувати на виконання річного плану, тому
оперативне планування повинно супроводжуватися процедурою контролю за його
виконанням за відповідний період часу та формуванням регулюючих дій (зворотній
зв’язок).
Ефективність оперативної обліково - аналітичної системи залежить від
організації оперативного обліку та аналізу господарських процесів після їх
здійснення (але в оптимально допустимих інтервалах часу, що забезпечить
ефективне функціонування конкретного виробництва) або до початку здійснення
господарських процесів для оперативного прогнозування, передбачення
короткострокових змін виробничих процесів та їх економічних наслідків з метою
розробки найбільш ефективних варіантів майбутніх змін в цих процесах й
рекомендацій щодо їх здійснення.
Оперативна обліково-аналітична система максимально наближена до виробничих
процесів і спирається на систему первинних документів і внутрішніх звітів
підприємства, тому вважаємо оптимальною систему обліку відповідно до
встановлених місць витрат і центрів відповідальності і формуванням внутрішньої
звітності трьох рівнів управління (рис. 2.2).
На основі аналізу звітів про виконання кошторисів, складених за центрами та
рівнями відповідальності, здійснюється управління відхиленнями, що представляє
собою систему кошторисного контролю, за якого фактичні показники порівнюються з
кошторисними для здійснення відповідних коригуючих дій при виявленні відхилень.
Метою коригування є максимально можливе узгодження майбутніх показників витрат
з їх кошторисним значенням.
Звіт директора будівництва ( ІІІ рівень відповідальності)
Статті витрат
Фактичні витрати
Відхилення (+,-)
Поточний місяць
З початку року
Поточний місяць
З початку року
1.2/ЖБ-3(1)
2.13 А/ЖБ-22 (1)
3.Адміністративні витрати
4.Витрати на збут
5.Інші витрати
Разом
32143
30215
10245
5231
6548
84382
65231
60234
23456
7235
10235
166391
1682
-504
24
-278
54
978
280
113
-45
144
78
57
Звіт начальника ділянки (будівництво 2/Жб - 3) про виконання кошторису витрат
(ІІ рівень відповідальності)
Статті затрат
Фактичні витрати
Відхилення (+,-)
Поточний місяць
З початку року
Поточний місяць
З початку року
1.Витрати на утримання і експлуатацію устаткування
2. Витрати на опалення
3.Витрати на освітлення й енергоспоживання
4.Витрати на охорону праці
24
45
2543
0,6
78
124
8253
2,5
-2
35
145
-0,1
-8
78
624
-0,8
Разом
2612,6
8457,5
177,9
693,2
Звіт майстра - 1 начальникові ділянки про виконання кошторису витрат, грн.( І
рівень відповідальності)
Статті витрат
Фактичні витрати
Відхилення (+,-)
Поточний місяць
З початку року
Поточний місяць
З початку року
Матеріали
1.1.основні
1.2.допоміжні
1.3.покупні напівфабрикати і комплектуючі
Заробітна плата
2.1. основних робітників
2.2. допоміжних робітників
3.Відрахування на соціальне страхування від
3.1.зарплати основних робітників
3.2.допоміжних робітників
4. Втрати від браку
8729
6254
862
1613
2216
1426
790
833,22
536,16
297,04
365
13278
8354
1246
3678
21911
19600
2311
8238,54
7369,6
868,94
7475
-246
-83
-62
-101
865
902
-37
325,24
339,15
-13,91
81
-389
-124
-102
-163
443
103
340
166,57
38,73
127,84
10
Рис. 2.2. Внутрішньофірмові звіти за центрами відповідальності та місцях
виникнення витрат про виконання кошторису витрат на ТОВ “Ірбіс”
При цьому центр відповідальності визначається як структурна одиниця
підприємства, керівник якої несе відповідальність за конкретні результати, а
рівень відповідальності – сукупність центрів відповідальності того чи іншого
рівня. Основними вимогами звітних форм є наступні:
для кожного рівня та центра відповідальності встановлюється тільки витрати, що
підлягають