РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНО – МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ОБЛІКУ ЗАТРАТ НА ВИРОБНИЦТВО
Методичне забезпечення організації обліку затрат на виробництво будівельних
матеріалів
Рівень та сучасні особливості організації обліку затрат нами досліджувались
методом суцільного спостереження (на підприємствах: Світловодський завод
силікатних виробів - далі “СЗСВ”; та АТ “Спецзалізобетон” – далі “СЗБ”), а
також на підставі анкетного обстеження. Методика та напрями проведеного
дослідження обумовлено поставленою метою та особливостями його предмету.
Дослідження організації обліку базується на розмежуванні технологічного та
організаційного аспектів. Згідно технологічного аспекту, предметом дослідження
на базових підприємствах є організація спостереження за процесом затрат, а за
організаційним – діяльність облікових працівників. За мету проведеного даного
дослідження поставлено обґрунтування напрямів оптимізації технологічних
аспектів та розробка рекомендацій раціоналізації діяльності облікових
працівників. У попередньому параграфі нами визначені фактори, що впливають на
раціональну побудову обліку затрат на різних рівнях. Також доведено, що
оптимізація організації обліку затрат є можливою за умови врахування
технологічних особливостей конкретної підгалузі та цілей і організаційних
можливостей конкретного підприємства. Метою даної роботи є не тільки визначення
методики обліку затрат, але і визначення логіки побудови облікових процесів.
Окремі науковці (наприклад проф. Б.І. Валуєв) вважають недоцільним
виокремлювати дослідження побудови обліку за галузевою специфікою. Але ми
вважаємо необхідним врахування галузевого аспекту саме стосовно організації
обліку. Враховуючи типовість підприємств галузі, ми вважаємо можливим розробити
рекомендації для конкретного типового підприємства з подальшим використанням їх
при організації обліку на інших підприємствах галузі.
На рівні нормативної регламентації побудови та організації обліку специфіка
діяльності врахована чинним законодавством. Відповідно діяльність, що пов'язана
з виробництвом продукції з метою подальшої реалізації та отримання прибутку є
підприємницькою, комерційною. На загальному рівні регламентація обліку затрат у
підприємницькій діяльності здійснюється: господарським кодексом, ЗУ “Про
бухгалтерський облік та фінансову звітність”, Положеннями (Стандартами)
бухгалтерського обліку (зокрема П(С)БО 16), Планом рахунків та Інструкцією щодо
застосування Плану рахунків [38,99,108].
ЗУ “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність” є документом, що сформував
методологічні засади організації обліку на підприємствах. Так ст. 8 присвячена
організації обліку на підприємстві визначає, що питання організації обліку на
підприємстві належить до компетенції власника (керівника). Таким чином, держава
“зняла” з себе безпосередню відповідальність за організацію обліку на
підприємстві.
Централізовано розроблено норми, що впливають на організацію обліку:
кваліфікаційні вимоги до облікового персоналу, чисельність облікового
персоналу, права й обов'язки головних бухгалтерів тощо. Проте суворе дотримання
та дієвий його контроль спостерігається лише в бюджетних установах.
Міністерству статистики надані повноваження здійснювати перевірки щодо
організації обліку на підприємствах, але ці повноваження на підприємствах, що
досліджувались не реалізовувались, і навіть працівники обліково-економічних
служб з ними необізнані.
Дослідження сучасного стану організації бухгалтерського обліку на базових
підприємствах дає можливість стверджувати, що керівники не були готові взяти на
себе відповідальності за цим напрямом. А також, якщо врахувати недостатній
освітній рівень головних бухгалтерів (лише 35% головних бухгалтерів
підприємств, що опитувались мають вищу спеціальну освіту), то запити стосовно
організації та ведення бухгалтерського обліку, що сформувалися у свідомості
керівництва підприємств протягом останніх років, зводяться до максимальної
відповідності фіскальним цілям та потребам ціноутворення. Проблема посилюється
відсутністю компетентних кадрів, що мають відповідати за організацію обліку на
підприємствах. А також не відпрацьовано і в регіоні, і в галузі процес
оновлення знань (в розвинених ринкових країнах діє система постійного після
дипломного навчання бухгалтерів). Якісний склад керівників облікових служб
базових підприємств в регіоні представлено таблицею 2.1.
Таблиця 2.1
Якісні характеристики керівників бухгалтерських служб
Назва підприємства
Наявність у головного бухгалтера вищої освіти
Рік закінчення ВНЗ
Вік головного бухгалтера
Література, що виписується
Світловодський завод силікатних виробів
50р.
“Все про б/о”,
“Вісник податкової служби”
Спецзалізобетон
46р.
“Все про б/о”, “Бухгалтерія”
Обєднаннядніпроенергобудпром
52р.
“Все про б/о,”
“Вісник податкової служби”
Бетонозмішувальний завод
1980
47р.
“Все про б/о”,
“Вісник податкової служби”
Продовження табл.2.1
Благодать
1985
42р.
“Все про б/о”,
“Вісник податкової служби”
Забезпечення необхідних умов для організації нормальної, якісної діяльності
облікового персоналу є важливим завданням організації бухгалтерської
діяльності. Робота облікового персоналу включає комплекс творчих, логічних
операцій - це інтелектуальна діяльність. Якість роботи облікового працівника
залежить від таких факторів як освіта, вміння творчо мислити, відносини
всередині відділу, забезпечення методичною та практичною літературою.
Дослідження довело, що організація обліку на підприємствах, де керівник
облікового відділу має вищу спеціаль
- Київ+380960830922