РОЗДІЛ 2
Використання спеціальних знань при розслідуванні розкрадань вантажів на
залізничному транспорті
..........................................................................................68
Використання спеціальних знань при виявленні ознак розкрадання та порушенні
кримінальної справи
.................................................................................68
Використання спеціальних знань при встановленні місця викрадення та знаходження
вантажу
.................................................................................................115
Використання спеціальних знань при виявленні та розшуку особи, що вчинила
злочин
...........................................................................................................157
ВИСНОВКИ
..............................................................................................................
165
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
..............................................................170
ДОДАТКИ
..................................................................................................................189
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ ПОЗНАЧЕНЬ
АІПС Автоматизована інформаційно-пошукова система;
БЗПВ Боротьби зі злочинними посяганнями на вантажі;
ДНДЕКЦ Державний науково-дослідний експертно-криміналістичний центр;
ЗПП Запірно-пломбувальний пристрій;
КК Кримінальний кодекс;
КПК Кримінально-процесуальний кодекс;
ЛУ Лінійне управління;
ЛВ Лінійний відділ;
МВС Міністерство внутрішніх справ;
НДЕКЦ Науково-дослідний експертно-криміналістичний центр;
ОВС Орган внутрішніх справ.
УМВС Управління Міністерства внутрішніх справ;
ВСТУП
Актуальність теми. На сучасному етапі розвитку України відбуваються великі
політичні, економічні та соціальні перетворення. Розвиток цих відносин
проходить у складних умовах, які характеризуються кількісними та якісними
змінами злочинності, криміналізацією різних сфер економіки. На сьогодні в
економіці України залізничний транспорт залишається одним з основних. Обіги
перевезень вантажів і пасажирів у період з 1998 по 2004 рр. підвищилися, що
призвело до ускладнення криміногенної обстановки. Так з 1998 по 2004 рр. тільки
в Лінійному управлінні на Придніпровській залізниці УМВС України на транспорті
зареєстровано 20237 злочинів. Найбільш розповсюдженими злочинами на
залізничному транспорті, за даними Міністерства внутрішніх справ (близько 12 %
за підсумками 9 місяців 2005 р.), залишаються розкрадання вантажів. Тому
проблема забезпечення збереження вантажів на залізничному транспорті в умовах
постійного зростання перевезень, набуває важливого державного значення.
Статистичні дані за 1999-2003 рр. стосовно роботи транспортної міліції України
з розкриття злочинів, вчинених по лінії карного розшуку, свідчать про те, що
кожний шостий-сьомий злочин – це розкрадання вантажів. За 2002 р. складено
23075 комерційних актів, що свідчить про певну стабілізацію обстановки щодо
1999 р., коли було складено понад 40 тис. актів. На розгляд в органи
транспортної міліції у 2002 р. від залізниць надійшло 1930 актів, найбільша
кількість – від Одеської (769), Придніпровської (621) та Донецької (250)
залізниць. У 2002 році транспортною міліцією України розкрито 11969 злочинів, з
них 335 тяжких. Найбільша частка цього показника припадає на Південно-Західну,
Південну та Одеську транспортну міліції. Разом з цим 200 злочинів, 50 з яких –
тяжкі, залишились нерозкритими. Збитки, яких зазнала держава від розкрадання
вантажів у 2002 р., оцінюються сумою близько 1,5 млн. грн. Кількість затриманих
за цими злочинами становить 1769 осіб, з них 268 – залізничники. Близько 300
злочинів вчинено раніше засудженими громадянами.
Аналіз діяльності транспортної міліції України свідчить, що за 2004 р.
криміногенна ситуація на залізниці практично не змінилась. Так, з 13336
злочинів, зареєстрованих по лінії карного розшуку та боротьби з економічною
злочинністю, вчинених на залізничному транспорті в 2004 р., розкрито 10402,
тобто нерозкритими залишаються 22 %. Із них крадіжок вантажів зареєстровано
281, з яких розкрито – 200, тобто нерозкритими залишається 29 %. До причин
низької ефективності розслідування розкрадань вантажів на залізничному
транспорті відносяться, по-перше, специфіка роботи залізничного транспорту і
пов’язані з цим особливості вчинення та приховування злочинів; протяжність
території залізниці, цілодобовий режим роботи транспорту, швидке пересування
вантажів ускладнює встановлення точного місця викрадення вантажу, свідків та
очевидців й інших обставин. По-друге, недоліки в роботі дізнання та слідства,
що виникають внаслідок некваліфіковано проведених слідчих дій та
оперативно-розшукових заходів, і неповного використання при їх проведенні
можливостей науково-технічного прогресу та інші. По-третє, відсутність на
сьогодні науково обґрунтованої методики використання спеціальних знань при
розслідуванні кримінальних справ за фактами розкрадання вантажів.
Складність розслідування розкрадань вантажів на залізничному транспорті
зумовлена великою кількістю складних машин і пристроїв, що впливають на
механізм вчинення злочину та утворення слідів, специфічних тільки залізничному
транспорту. Виходячи з цього, висновок про необхідність використання
спеціальних знань при розслідуванні даної категорії кримінальних справ дуже
актуальний. Спеціальні знання необхідні як в галузі техніки, так і в галузі
криміналістики, а саме в специфіці виявлення, вилучення, дослідження слідів, що
виникають при р
- Київ+380960830922