Ви є тут

Особливості психофізичного розвитку дітей 6-10 років у різних клімато-географічних і соціальних умовах Прикарпаття в онтогенезі

Автор: 
Тимощук Оксана Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U005105
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРОГРАМА, МЕТОДИ, ОБСЯГ ДОСЛІДЖЕНЬ
Проведення психофізичних досліджень потребує диференційованої оцінки як
нейрофізіологічних, так і психологічних параметрів за найбільш можливим
хронологічним поділом онтогенезу на найбільш можливих вибірках у кожній віковій
групі. І перевага при цьому має віддаватись методу повздовжнього
(лонгітудинального) аналізу нейрофізіологічних і психологічних функцій,
оскільки цей метод, розкриваючи справжню динаміку вікових змін досліджуваних
параметрів, дає найбільш достовірні дані про розвиток як конкретного
індивідуума, так і групи (вибірки) [79, 136], хоча цей метод є неекономним і
значно подовжує тривалість наукових досліджень.
Вивчення особливостей психофізіологічного стану організму учнів проводилось з
використанням комплексного підходу до дослідження його характеристик як на
рівні окремих фізіологічних систем, так і на міжсистемному рівні, із
врахуванням даних, що свідчать про адаптаційно-пристосувальний характер
онтогенетичного розвитку, адекватний вибір критеріїв, які є найбільш
інформативними щодо оцінки статево-вікових особливостей функціональних
можливостей організму [224].
Наукові дослідження були направлені на оцінку запроваджених у середній освіті
інновацій з точки зору готовності дітей до їх сприйняття та динаміки адаптивних
процесів. Для наукового обгрунтування оптимізації даних процесів протягом
навчання у початковій школі за допомогою лонгітудинального методу проведено
дослідження «шкільної зрілості» дітей, їхнього фізичного, біологічного та
розумового розвитку, психофізіологічного та емоційного стану у залежності від
навчального навантаження, умов навчання та соціально-гігієнічних чинників у
різних зонах Прикарпаття.
2.1. Програма досліджень
У відповідності до загальної мети роботи і поставлених завдань, враховуючи
проведений огляд літератури, програма досліджень включала такі напрями
досліджень:
Вивчення соціально-побутових умов, умов навчання й виховання дітей початкової
школи різних зон Прикарпаття: рівнинного Придністров’я, передгірської, гірських
Карпат та м. Івано-Франківська.
Вивчення в динаміці (протягом 2001-2005 рр.) фізичного та біологічного розвитку
дітей різних зон Прикарпаття: рівнинного Придністров’я, передгірської, гірських
Карпат та м. Івано-Франківська.
Визначення морфофункціонального стану і рівня біологічного розвитку дітей
Прикарпаття.
Розробка стандартів фізичного розвитку дітей шести-десятирічного віку
Прикарпаття.
Визначення готовності дітей до систематичного навчання в початковій школі.
Дослідження функціонального стану серцево-судинної і дихальної системи (за
даними функціональних проб з навантаженням).
Дослідження функціонального стану ЦНС (за даними хронорефлексометрії).
Визначення шкільної зрілості (тест Керна-Ірасека).
Визначення психофізіологічної готовності (оцінка механічної, образної,
вербально-логічної пам’яті та вербально-логічного мислення).
Вивчення розумової працездатності (коректурні проби).
Визначення темпераментних особливостей особистості дитини.
Вивчення захворюваності дітей за даними медичних оглядів.
2.2. Методи досліджень
Під час виконання дисертаційної роботи використовувалися гігієнічні,
епідеміологічні, психофізіологічні, психологічні, соціологічні методи, а також
методи варіаційної статистики.
2.2.1. М е т о д и к и в и в ч е н н я с о ц і а л ь н о – п о б у т о в и х у
м о в ж и т т я т а н а в ч а н н я д і т е й. Вивчення соціально-побутових і
соціально-економічних умов життя та розвитку дітей проводили за спеціально
розробленою методикою науково-дослідного інституту педіатрії, акушерства й
гінекології (м. Київ). Провели анкетування дітей із сімей різних соціальних
груп: робітники, службовці, студенти, підприємці. Вивчені сімейний стан,
житлові умови, відомості про батьків, спадковість батьків, перебіг вагітності і
пологів у матері, анамнез життя, харчування і режим дня дитини, стан організму
й оздоровчі заходи.
Вивчення впливу внутрішньошкільного середовища на навчальну діяльність школярів
проводилося за самостійно розробленою картою обстежень.
Статистична обробка даних анкетування проводилася за спеціальною розробленою та
зареєстрованою комп’ютерною програмою.
З метою гігієнічної оцінки умов навчання дітей проводилось санітарне обстеження
шкіл [169]. Досліджувались умови навчання дітей (мікроклімат, стан повітряного
середовища, природне, штучне освітлення, тип і розміри класних кімнат,
забезпеченість учнів меблями) за загальноприйнятими методиками.
2.2.2. М е т о д и к и в и в ч е н н я й о ц і н к и ф і з и ч н о г о т а б і
о л о г і ч н о г о р о з в и т к у д і т е й. Вивчення фізичного та
біологічного розвитку дітей проводилися під час планових періодичних медичних
оглядів за загальноприйнятою методикою [238]. Безпосередні дослідження
включали: вимірювання довжини тіла, маси тіла, окружності грудної клітки і
встановлення числа постійних зубів.
Аналіз даних, що були отримані на всіх етапах гігієнічного експерименту,
проводився з використанням методів варіаційної статистики [44, 60, 141]. На
основі статистичної обробки результатів досліджень побудовано шкали регресії та
складено за шкалами регресії оціночні таблиці фізичного розвитку.
З метою оцінки акселеративних процесів проводилася порівняльна оцінка
показників довжини і маси тіла дітей м. Івано-Франківська з аналогічними
показниками, отриманими 40 років тому – в 1964-1971 рр. [137].
2.2.3. М е т о д и к и ф і з і о л о г і ч н и х д о с л і д ж е н ь д і т е й.
Фізіологічні дослідження (частота серцевих скорочень, артеріальний тиск, вміст
гемоглобіну, спірометрія, пікфлоуметрі